מנצחים את מחלת השפעת

אישה עם צעיף לבן יושבת במיטה משתעלת ולצדה לימונים, תרופות וקומקום

הסתיו כבר כאן ויחד איתו מתקרבת עונת השפעת. ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה הדרומית להתמחות ברפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות, מסביר מהי מחלת השפעת, כיצד ניתן למנוע הדבקה ומדוע מומלץ ללכת ולהתחסן כבר עכשיו

מהי מחלת השפעת?

שפעת היא מחלה הנגרמת על ידי נגיף השפעת, הנפוץ לרוב בעונת החורף בין החודשים דצמבר-פברואר. בדרך כלל מדובר במחלה החולפת כעבור שבוע. המחלה באה בדרך כלל לידי ביטוי בנזלת, שיעול, חום גבוה, כאבי ראש, צמרמורות, כאבי שרירים, חולשה והרגשה כללית רעה.

מדוע השפעת מידבקת כל כך?

נגיפי השפעת נישאים באוויר על ידי רסס שנוצר מהתעטשויות ונשימה או באמצעות מגע עם ידיים שנגעו קודם לכן בפנים, באף או באדם חולה. היות שבחורף אנו מרבים לשהות בחללים סגורים – כמו למשל בכיתות או בתחבורה הציבורית, קל יותר לנגיף לעבור מאדם לאדם ותהליך ההדבקה מהיר ונרחב ביותר. בנוסף לכך, השפעת מידבקת החל מכמה ימים לפני שהיא פרצה ועד 5-3 לאחר מכן, כך שלרוב האדם החולה בה אינו מודע לכך, ויכול להדביק את האנשים בסביבתו.

כיצד ניתן למנוע הדבקה?

ההגנה היעילה ביותר מפני ההדבקה היא קבלת חיסון נגד שפעת. בנוסף לכך, מומלץ להרבות בשטיפת ידיים, ולאוורר עד כמה שניתן את החללים שבהם שוהים, ובעיקר בין החודשים דצמבר-פברואר שבהם המחלה מגיעה בדרך כלל לשיאה. כמו כן, מומלץ להימנע משהייה לא הכרחית במחיצת חולי שפעת בתקופה שבה הם מדבקים.

מהם הסיבוכים של מחלת השפעת?

במקרים קשים המופיעים לרוב באנשים שלהם יש גורמי סיכון נלווים, כמו למשל חולים כרוניים אך גם באנשים בריאים בדרך כלל, עלולה המחלה להביא לסיבוכים כגון דלקת ריאות, דלקת קרום המוח ובמקרים חמורים עלולה המחלה להביא לקריסת מערכות ולמוות. בכל שנה מתים בישראל בין עשרות למאות אנשים כתוצאה ממחלת השפעת ומסיבוכיה.

אילו אנשים מצויים בסיכון מוגבר לסיבוכים של מחלת השפעת?

  • אנשים החולים במחלות ריאה כרוניות
  • אנשים החולים במחלות לב, כליות, כבד או מחלות נוירולוגיות כרוניות כמו למשל פרקינסון.
  • אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת עקב מחלה או טיפול רפואי
  • חולי סוכרת

מתי מומלץ להתחסן נגד שפעת?

מומלץ להתחיל להתחסן כבר עכשיו, מראשית חודש אוקטובר ובדרך כלל עד חודש מרץ. החיסון יעיל כשבועיים-שלושה מרגע קבלתו, ולכן מומלץ להתחסן מוקדם ככל האפשר. מומלץ להתעדכן באמצעי התקשורת ובמידת הצורך עם האחיות או עם הרופאים המטפלים לקראת חודשי האביב האם מומלץ עדין להתחסן.

למי מומלץ להתחסן נגד השפעת?

החיסון נגד שפעת מומלץ לכולם. בנוסף לכך, הוא מומלץ במיוחד עבור:

  • אנשים המצויים בסיכון מוגבר ללקות בסיבוכים של המחלה
  • אנשים מעל גיל 65
  • ילדים ותינוקות מגיל חצי שנה עד גיל 6 שנים
  • נשים בהיריון
  • כל עובדי ומתנדבי מערכת הבריאות והחינוך

כיצד ניתן להתחסן נגד השפעת?

החיסון לשפעת ניתן ללא עלות במרפאות האחיות במרכזים הרפואיים של מכבי ברחבי הארץ, בחלק ממרפאות הרופאים העצמאיים ובטיפות החלב של מכבי. החיסון בזריקה מכיל נגיפים מומתים ולא ניתן להידבק ממנו במחלה.

בהמשך עונת השפעת תהיה אפשרות לקבל חיסון גם כתרסיס המיועד לאנשים אשר מתקשים בקבלת זריקה, כמו למשל עבור ילדים החוששים מפניה.

האם החיסון תמיד יעיל?

החיסון ימנע את הופעת המחלה כאשר היא מאותו זן הנגיף שנגדו התחסנו. ישנם מקרים שבהם חולים נדבקים בנגיף שפעת מזן שלא נכלל בחיסון, ובמקרים אלו הם יפתחו את המחלה. עם זאת, חשוב לציין כי התחסנות עקבית בכל שנה מגבירה את עמידות הגוף בפני מגוון זני הנגיף הגורמים למחלה ועשויה להחליש את התסמינים שלה ואת  התסמינים של מחלות נגיפיות דומות.

כיצד ניתן לטפל בשפעת ומתי צריך לפנות לרופא?

לרוב אין צורך בקבלת טיפול מיוחד עבור המחלה –  בקרב אנשים בריאים היא בדרך כלל חולפת מעצמה עם טיפול תומך של מנוחה, שתייה מרובה של נוזלים ושימוש בתרופות ללא מרשם להורדת חום ולהפחתת כאבים.

  • במקרים שבהם מופיעים תסמינים חריגים אשר עלולים להעיד על סיבוכים, כגון: קוצר נשימה, שיעול כבד המלווה בליחה וכאבים בחזה, חום גבוה מעל 38 מעלות שאינו חולף כעבור שלושה ימים או כאבי ראש חזקים מומלץ לפנות לטיפול רופא.
  • בנוסף לכך, קיים טיפול תרופתי נוגד נגיף (אנטי-ויראלי) המיועד לאנשים המצויים בסיכון מוגבר לסיבוכים של המחלה ולאנשים מעל גיל 65, אשר ניתן ליטול בהמלצת הרופא המטפל, ביום השני או השלישי למחלה. הטיפול התרופתי אינו מרפא את המחלה אך יכול לקצר אותה, להקל על חלק מהתסמינים ולהפחית את הסיכון לפתח סיבוכים.