מנגו בננה ומלון… אבטיח ותאנים!

פירות

כיצד תורמים פירות עונת האביב לבריאותנו? אניה רויטפלד, דיאטנית במכוני סוכרת ואי ספיקת לב ורכזת תזונה במכבי, מספרת לנו על חשיבותם של ירקות ופירות העונה לתזונה שלנו, ונותנת לנו טיפים לשילובם בתפריט.


האביב בעיצומו וזוהי היא תקופה של פריחה, צמיחה והתחדשות. בפסח ניקינו וריעננו את בתינו ועכשיו, כאשר החג מאחורינו, זו הזדמנות טובה לעשות ריענון גם בתזונה שלנו. ואם כבר הזכרנו פריחה וצמיחה, זוהי הזדמנות נהדרת לדבר על פירות וירקות!
פירות וירקות עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע, ומשפרים את תהליך העיכול שלנו. כמו כן הם עשירים בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים, האחראים על תפקוד תקין של מערכות שונות בגוף. הם טעימים, בריאים, אינם עתירי קלוריות, משתלבים נהדר בכל ארוחה וחשובים בתזונתנו בכל גיל ושלב בחיים.
זכרו שאת הפירות והירקות מומלץ לקנות תמיד במקומות בהם תחלופת הסחורה היא גבוהה (כך עולה הסיכוי שהם יהיו טריים יותר), וכדאי לשטוף אותם היטב לפני האכילה. כמו כן, מומלץ לחתוך את הפירות והירקות על קרש נפרד מזה שבו אנו משתמשים לחיתוך בשר או דגים.
בארץ, זכינו בשפע של פירות וירקות לאורך כל חודשי השנה, אך בחודש מאי נוספים למדפי החנויות גם אבטיחים, מלונים ותאנים. כיצד אלו תורמים לבריאותינו?

  • האבטיח עשיר בנוגדי חמצון (ליקופן, ויטמין C, בטא קרוטן) ובאשלגן, שתורמים לפעילות תקינה של מערכת החיסון והלב. 90% מהאבטיח מכיל מים ולכן הוא כל כך מרענן, אך היות והוא גם מכיל כמות לא קטנה של סוכר מומלץ שלא להפריז באכילתו. פרוסה בינונית של 200 גרם אבטיח נחשבת למנת פרי אחת ששוה ל-60 קק"ל ול-15 גרם פחמימה.
  • המלון, בדומה לאבטיח, גם עשיר באשלגן ובנוגדי חמצון כשהעיקריים שביניהם הם ויטמין C והבטא קרוטן, שנותן לו את צבעו הכתום-צהוב, ותורם בין השאר גם לבריאות העיניים.  גם מבחינת הערך הקלורי האבטיח והמלון דומים מאד: מנה של כ-200 גרם מלון תהווה מנת פרי.
  • התאנה עתירה בסיבים תזונתיים התורמים לעיכול תקין ואף יכולים לעזור במצב של עצירות. גם התאנה, כמו האבטיח והמלון, עשירה באשלגן והיא מכילה גם מגנזיום וחומצה פולית. 2 תאנים טריות בגודל בינוני יהוו מנת פרי.
    מומלץ לאכול פירות אלו כחלק מתפריט בריא ומאוזן, כקינוח או כארוחת ביניים, או תוך שילובם כחלק מפתיע בארוחה עצמה: בסלטים, במנות בשריות או לצד גבינות.
    שיהיה לכולנו אביב שמח ופורח וקיץ מהנה ובריא!