מיתוס ה"ויטמינים הנעלמים"

מיץ

אחת התפיסות הרווחות גורסת כי "אם רוצים לשמור על הוויטמינים והמינרלים עדיף לאכול את הירק או הפרי בסלט ולא להכין ממנו מיץ". עדי מגד, דיאטן ומאמן בריאות במכבי עושה קצת סדר בנושא.

הרבה אנשים שואלים אותי: האם כל הוויטמינים נעלמים כשסוחטים מיץ פירות?

ובכן, אפשר לנפץ את המיתוס. זה  לא לגמרי  נכון.  לכל שיטת צריכה (חיתוך סלט או סחיטה) יש יתרונות וחסרונות.  קחו למשל את ויטמין ה-C, בהיותו רגיש מאד לאור, חום ובעיקר לחשיפה לחמצן, ברור שהוא יפגע יותר כשמדובר בתהליך הכנת מיץ, אך לא כל הוויטמינים רגישים כל כך, לדוגמה ויטמין A  שנמצא בגזר לא יפגע אם תבחרו להכין כוס מיץ גזר במקום לאכול אותו בסלט. בנוסף, חשוב לזכור שספיגת נוזלים יעילה יותר ביחס לעיכול מוצקים ולכן בשתיית מיץ ספיגת החומרים המזינים מתרחשת מהר באופן יחסי.

ומה באשר למינרלים? (חשוב לשים לב לאבחנה בין מינרלים לוויטמינים) ובכן, מינרלים לא הולכים לאיבוד כלל! חומרים כגון מגנזיום, סידן, אשלגן ועוד נשארים במיץ ואינם נהרסים.

ובכל זאת, לא תמיד מיץ תהיה הבחירה הנכונה וזאת משום חשוב לזכור שמיץ מסונן מפירות ואף מירקות מכיל כמות גדולה מאוד של סוכר ולעומת זאת הוא דל בסיבים תזונתיים…

כאשר אנחנו אוכלים סלט ירקות אנחנו מקבלים את כל הוויטמינים והמינראליים יחד עם כל הסיבים התזונתיים (הקליפות של הפירות והירקות) שלא נמצאים במיץ הסחוט.

לסיבים חשיבות גדולה למי שחפץ בתזונה מאוזנת, יש להם תפקיד בהסדרת פעילות מערכת העיכול, מניעת עצירות, הפחתת הסיכוי להתפתחות גידולים סרטניים, איזון רמות הסוכר והכולסטרול ותחושה מוגברת של שובע.

ומה לגבי מדד ההנאה? לעיתים ניתן להרגיש התרוממות רוח כאשר אנחנו שותים מיץ טרי, יותר  מאשר לאחר אכילת סלט ירקות אבל זה כמובן עניין מאד אישי…

לסיכום, מיץ טרי של פירות או ירקות  יכול להיות דרך טעימה ומהירה לקבל רכיבים תזונתיים יחד עם זאת, חשוב להקפיד על מינון נכון כיוון ששתיית מיצים באופן קבוע או בהגזמה עלולה להוביל לעליה ברמות הסוכר, הטריגליצרידים ואפילו להשמנה.