מה קורה לי בגוף? 4 מיתוסים על גיל המעבר

מה גורם לשינויים הפיזיים בגוף בגיל המעבר? האם הורמונים יכולים לעזור? וגם: 4 מיתוסים על גיל המעבר שחשוב להכיר

גיל המעבר אצל נשים

מחזור שנפסק, גלי חום, הפרעות שינה, יובש בעור ובנרתיק וחוסר מנוחה גופני ונפשי – אלו רק חלק מהתופעות שמתרחשות בגיל המעבר. מדובר בתקופה שמלווה בשינויים פיזיים, נפשיים והורמונליים שחלקם עלולים להיות לעיתים מטלטלים, אבל באותה נשימה אפשר להגיד ש"יחסי הציבור" שתקופת החיים הזו מקבלת הם לא הוגנים. לא מדובר באירוע מתגלגל שיש לחשוש ממנו אלא תקופת חיים טבעית לחלוטין.

מה הסיבות לשינויים הפיזיים בגיל המעבר?

"לפני שהגעתי לגיל המעבר הכל היה נראה לי נורא אמורפי", משתפת מירי בת ה-52. "כל הדבר הזה היה מבחינתי משהו שקשור בפנסיה. כשהתחילו אצלי כל מיני תופעות שקשורות לגיל, הגניקולוגית שלי אמרה לי 'ברוכה הבאה' והסבירה לי שאני שם. הכי הרבה פחדתי מגלי החום. הייתי בטוחה שזה קורה לכולן. מסתבר שכל אחת מקבלת את זה אחרת, כי בסופו של דבר דווקא גלי חום לא היו לי. נאלצתי להתמודד עם תסמינים אחרים שלא הייתי מוכנה לקראתם".

ד"ר נגה פורת, מומחית לרפואת נשים ומיילדות ויו"ר החברה לרפואת נשים בקהילה במכבי שירותי בריאות מבהירה, קודם כל שגיל המעבר הוא תקופה שבה נפסק המחזור החדשי באופן הדרגתי. המחזור מפסיק להיות סדיר וההפרשים בין וסת לווסת הולכים וגדלים. בהגדרה, התקופה הזו מסתיימת שנה אחת לאחר המחזור החודשי האחרון ויכולה להימשך בין שנה לעשר שנים. "היא מתאפיינת במגוון שינויים, קשת שהיא כמעט אינסופית, שאישה חשה כתוצאה מכך" היא אומרת.

השינוי שהגוף חווה לא מסתכם רק בהפסקת הווסת. אצל כל אישה מתחילה ירידה הדרגתית ברמות ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, מסבירה פורת. "היום אנחנו יודעים להגיד שהתפקוד של האסטרוגן חשוב כמעט בכל מערכות הגוף. למעשה, אין כמעט מערכת שלא משתתפת בעניין. 90% מהנשים חוות תסמין אחד או יותר, מיעוט קטן של נשים לא תחווינה תסמינים בכלל".

"אצלי המחזור הפסיק לפני 6 שנים" מספרת רונית בת ה-52. "אני זוכרת שלא היו לי שום תופעות, לא גלי חום, לא השמנה, הכל היה רגיל. התסמינים התחילו לי רק לפני שנתיים. מצבי רוח, חרדות, עייפות. לקח לי הרבה זמן לעשות את החיבור ולהתחיל לטפל בעצמי".

טיפול נכון ומודעות. מה עם הורמונים?

לדברי פורת קשה לתחום את התקופה ולהגדיר מראש מתי יתחילו ומתי יסתיימו התופעות. ישנן נשים שימשיכו לחוות תסמינים מסוג זה או אחר גם שנים אחרי היפסקות הווסת. הפתרונות מתחילים במודעות לתופעות השונות, לשינויים וגם לעובדה שיש מה לעשות. ההמלצה הראשונה היא קודם כל לפנות לגורם מתאים לצורך ייעוץ.

"הרופא שלי הציע לי לקחת הורמונים כדי להתמודד עם התופעות אבל לא רציתי כי חששתי מהנזק העתידי שהם אולי עלולים לגרום לי", מספרת רונית. בדומה לרונית, גם מירי מעידה על עצמה שעל אף הסיכוי להקלה בתסמינים השונים היא עדיין מסתייגת: "הייתי רוצה להפסיק לסבול אבל כרגע אני עדין מעדיפה לא לקחת הורמונים, סוג של ניהול סיכונים שאני עושה לעצמי בגלל המוניטין שהיה בעבר לטיפול הורמונלי".

לפי ד"ר פורת, את המוניטין השלילי שקיים בכל הנוגע לנטילת הורמונים בגיל המעבר יצרו פרסומים שגויים: "אנחנו מציינים את 'יום כיפור של הטיפול ההורמונלי' בשנת 2002, אז התפרסם מחקר גדול שקשר נטילת הורמונים לעלייה בסיכוי לסרטן שד. אותו מחקר גרם לטלטלה בכל העולם והפסקה של מתן הורמונים בצורה דרסטית. עם השנים התבררו המחדלים בבחירות אוכלוסיית המחקר והמסקנות שעלו, ובאמת בשנים האחרונות רואים התעוררות וחזרה לטיפול הזה מתוך הכרה ליתרונות של נטילת הורמונים כרפואה מונעת והפגת תסמינים כאלו ואחרים".

ההתיחסות לגיל המעבר, אומרת ד"ר פורת, הוא כשלב בחיי האישה שהרצון בו הוא להבטיח בריאות והמשך תפקוד. טיפול הורמונלי, היא טוענת, נותן מענה נכון ומקיף לכל הדברים ביחד. לנשים שמנועות או לא רוצות ליטול הורמונים, אפשר למצוא פתרונות אחרים שיביאו אותן לתפקד כמו שהיו רוצות. "יש אפשרות לעשות דיקור, טיפולים לגלי חום שעובדים על ביופידבק. יש מגוון טיפולים פיזיים וההתייחסות היא מאוד הוליסטית.

מיתוסים נפוצים על גיל המעבר

חלק גדול ממה שכן יכול לעזור לעבור את התקופה הזאת הוא מודעות. עימתנו את הד"ר עם מיתוסים שונים. התשובות מפתיעות.

1. אישה בגיל המעבר אינה מסוגלת להרות – לא נכון.

"גיל המעבר זו תקופה ארוכה שמתאפיינת בווסתות לא סדירים. במצב שבו אין ביוץ קבוע עדיין יכול להיות מצב שבו אישה תהרה. לכן ההמלצה היא לכל הנשים לדאוג לאמצעי מניעה לפחות עד גיל 51 ולא להתייחס לעצמן כחסרות אפשרות להרות – הסיכוי נמוך אך הוא קיים".

2. נשים בגיל המעבר עולות במשקל – נכון. 

"זה נכון. יש שינוי בקצב חילוף החומרים. נשים שהפסיקו לקבל וסת עולות בממוצע בין חצי קילו לקילו בשנה עקב ירידה בקצב חילוף החומרים ובפיזור השומן בגוף".

3. החשק המיני נעלם בגיל המעבר – לא נכון.

"החשק לא נעלם, אבל כן ישנה דעיכה של החשק המיני כי הוא מושפע מהפרשה של הורמונים. גם לזה יש פתרונות תרופתיים. בהקשר הזה צריך לזכור, חשק מיני הוא לא רק הורמונים אלא מכלול של גורמים שמשפיעים עלינו".

4. תופעות גיל המעבר הן תורשתיות – לא נכון.

"יש נשים שחושבות שאם אמא שלהן חוותה תופעות חמורות של גיל המעבר גם הן יחוו כאלו. אז חשוב להגיד שזה לא נכון. כל אחת חווה תסמינים אחרים".

המרואיינת בכתבה היא ד"ר נגה פורת, מומחית לרפואת נשים ומיילדות ויו"ר החברה לרפואת נשים בקהילה במכבי שירותי בריאות