מונח החודש: מפרצת אבי העורקים

מפרצת של אבי העורקים הינה למעשה התרחבות של אבי העורקים בשל חולשת הדופן. היא יכולה להיות ממוקמת בחלק העולה של אבי העורקים, בקשת, בחלק היורד או בחלק הביטני.

ישנם שני סוגים של מפרצות:
  1. התרחבות הדרגתית אסמפטומטית – תהליך כרוני ואיטי של התרחבות אבי העורקים.
  2. מפרצת חותרת – תהליך פתאומי במהלכו מפריד זרם הדם בין שכבות הדופן של אבי העורקים ונוצרים שני חללים בדופן, כלומר אבי עורקים "דו קני".
הסיבוך המסוכן ביותר של מפרצת אבי העורקים הינו קרע ודמם מסיבי.
ישנם מספר גורמי סיכון להתפתחות מפרצת של אבי העורקים: טרשת עורקים, לחץ דם גבוה, כולסטרול, עישון ומחלות של רקמת חיבור כמו סינדרום מארפאן, מסתם אורטלי דו עלעלי. ועל כן, טיפול מונע הוא כמובן טיפול בכל גורמי הסיכון הניתנים לטיפול.
האבחון במקרים אסמפטומטיים נעשה באמצעות בדיקת סקר. מומלץ שכל גבר מעשן או מעשן בעבר, יעבור בדיקת סונר בטן בין הגילים 65-75. אנשים עם נטיה גנטית (מארפאן או מסתם אורטלי דו עלעלי) צריכים להיות במעקב רציף. במקרים רבים האבחון מתבצע בשל סימפטומים (כאבי בטן, או חזה, תסחיפים, קרע ודמם).
ומה לגבי טיפול?
במקרה של מפרצת כרונית, היא מאובחנת על ידי בדיקת סונר, CT או MRI. מהרגע שהיא מאובחנת, על האדם להיות במעקב מסודר. כמובן שיש להתחיל טיפול בגורמי הסיכון. כאשר המעקב מראה שהמפרצת הגיעה לקוטר מסוים שמעליו הסכנה לדימום גבוהה (אפילו אם אין סימפטומים) או כאשר מתפתחים סימפטומים יש לעבור תיקון ניתוחי. במקרים מסוימים ניתן לטפל במפרצת על ידי תומכן המוחדר בצנתור.
מפרצת חותרת הינה מצב חרום מסכן חיים, המחייב אשפוז וטיפול דחוף. אם המפרצת ממוקמת בחלק העולה של אבי העורקים או בקשת הטיפול הדרוש הוא ניתוחי. אם המפרצת מוגבלת לחלק הבטני של אבי העורקים הטיפול הוא תרופתי ורק אם מתפתחים סיבוכים דרוש טיפול ניתוחי.
מונח החודש נכתב ע"י ד"ר דוד רוט, קרדיולוג ורופא בכיר ביחידת הלב בבית חולים הדסה הר הצופים.