מוכן לעזור: כל מה שחשוב לדעת על עזרה ראשונה

28367-Blog_photo_INSIDE_v282

המצבים הללו מוכרים לכולנו: אנו מכינים אוכל ופתאום נחתכים, הילדים קופצים, משתוללים ונופלים , אחד מבני הבית נוגע בטעות בקומקום החם ונכווה. כיצד רצוי לנהוג במקרים אלו ואילו תרופות ואביזרים כדאי תמיד להחזיק בבית? ליאור שירי, הממונה על תחום המוקדים וההנחיות באגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים במכבי, עושה סדר בתיק העזרה הראשונה, ומשתפת בטיפים חשובים בכל הקשור לפציעות הקטנות.

מה להחזיק בתיק?

את תכולת התיק ניתן לחלק לארבע: חומרי חיטוי, אמצעי חבישה, תרופות ואביזרים נוספים. חשוב להחזיק בבית סוגים שונים של פדים סטריליים ולא סטריליים, אגדים אלסטיים ופלסטרים. במידה שנופלים או נשרטים, הפצע עלול להיות מקור לזיהום. לכן חשוב להחזיק גם חומרי חיטוי כמו פולידין, משחה לטיפול בפצעים וזוג כפפות לא סטריליות. הכפפות נועדו במקרים בהם ישנו דימום: יש להניח את התחבושת על האזור המדמם, וללחוץ עד שהדימום נעצר. בנוסף לכך, כדאי להחזיק בתיק משולש קיבוע עבור יד שנחבלה, במידה ויש צורך לא להזיז את היד עד לקבלת טיפול רפואי.

בעיקר לקראת החגים, תקופה בה מבשלים ומטיילים הרבה, כדאי להחזיק בתיק העזרה הראשונה משחה נגד כוויות ופינצטה להוצאת גוף זר, כדוגמת קוצים. את התיק מומלץ להחזיק בבית במקום סגור, הרחק מידם של הילדים ובטמפרטורת חדר נעימה. כשנוסעים לטייל, מומלץ להחזיק תיק עזרה ראשונה גם ברכב, ללא תרופות המתקלקלות בחום. כשנוסעים לחופשה ארוכה יותר מומלץ להוסיף לתיק העזרה הראשונה גם תרופות אותן בני המשפחה נוטלים בקביעות, תרופות להורדת חום, מד חום ופנקס חיסונים מעודכן. חשוב מאוד, במידה ומסייעים לאנשים זרים שנפצעו ומדממים, להגן על עצמינו עם הכפפות.

ללמד את הילדים

לכל אחד ואחת מאתנו מומלץ לדעת להעניק עזרה ראשונה במצבים שונים. רבים מבתי הספר מציעים קורסים לעזרה ראשונה לבני נוער, וזו בהחלט הזדמנות נהדרת ללמוד זאת. אך גם כדאי שמבוגרים, בעיקר הורים לתינוקות וילדים קטנים, יעברו קורס בעזרה ראשונה. מה על הילדים לעשות במצב בו הם או ילד אחר זקוקים לטיפול? בראש ובראשונה, כדאי ללמד את הילדים שבמקרה זה קוראים למבוגר אחראי או מתקשרים למד"א, ומקשיבים להנחיות שאנשי מד"א נותנים בטלפון. את הטלפונים לשעת חירום מומלץ לתלות על המקרר או על הדלת, כדי שאף אחד מבני הבית לא ייאלץ לבזבז זמן בחיפושים אחר המספר. בנוסף רצוי ללמד את הילדים כיצד לנהוג במקרה של דימום (ללחוץ על הפצע עד שהדם נעצר) או כוויה (לשטוף מיד את המקום במים קרים למשך 10 דקות).

על מנת להסביר לילדים על עזרה ראשונה, ולעניין אותם בנושא, מומלץ להכין איתם ביחד קופסת עזרה ראשונה משפחתית:

  • קחו קופסת נעליים חדשה ונקייה – נקו אותה שוב ליתר ביטחון ווודאו שהיא נקייה
  • עטפו אותה בנייר עטיפה צבעוני
  • הכינו שלט מקושט, עליו כתוב: "קופסת העזרה הראשונה של משפחת______" והדביקו את השלט על הקופסה.

שנה טובה ובריאה!