מאכלים ירושלמים- הגרסה הבריאה

ארטישוק ירושלמי

לכבוד יום ירושלים, בחרה מירב דקל דהרי, מנהלת המרכז לטיפול בילדים בעודף משקל בבאר שבע ונתיבות, בכמה מאכלים המזוהים עם העיר ומהווים חלק מהנוף שלה, עם טוויסט קטן 

מעורב ירושלמי: מעורב ירושלמי אמיתי מתבסס על 5 מרכיבים: חזה הודו, שישליק הודו, טחול, לבבות עוף ופרגיות. מכינים אותו על הפלנצ'ה  או על מחבת ברזל.
להכנת המעורב משתמשים במעט מאוד שמן, מתבלים במלח, פלפל וכמון.
הגרסה הבריאה יותר– מאחר ואיברים פנימיים מכילים כמות גדולה של שומן, מומלץ להוסיף למנה עוד חלקי עוף והודו כמו חזה עוף עם הבצל והתבלינים.

ארטישוק ירושלמי: הארטישוק הירושלמי אינו ארטישוק ואינו מירושלים, אבל הוא טעים להפליא ובריא מאוד. הירק עשיר בסיבים תזונתיים, מכיל ויטמין A, ויטמין C, ברזל, סידן, מגנזיום וריכוז גבוה במיוחד של אשלגן. ארטישוק ירושלמי הוא תחליף נהדר לתפוח אדמה/ להבדיל ממנו, הוא בעל אינדקס גליקמי נמוך ולכן גם מומלץ לחולי סוכרת כחלק מתפריט מאוזן.
הכנה קלה בתנור עם שמן זית ושום, בתיבול מלח גס, רוזמרין ותימין, מספקת תוספת טעימה ובריאה למנה העיקרית.

סחלב: סחלב הוא חלק בלתי נפרד משוק מחנה יהודה המפורסם, שהינו חלק מההוויה הירושלמית. הבסיס להכנת הסחלב הוא חלב, אך המשדרגים מוסיפים גם שמנת מתוקה.
לקישוט המנה מוסיפים קוקוס, בוטנים , אגוזים ושקדים – כולם בריאים אך מכילים גם לא מעט שומן. בנוסף, התוספת של מי הוורדים, מוסיפה למנה הרבה סוכר.
הגרסה הבריאה יותר – להכין את המנה על בסיס חלב בלבד. אפשר להשתמש בחלב דל שומן. במקום מי הוורדים ניתן להוסיף סירופ מייפל טבעי ללא סוכר.

מבחינת התוספות לקישוט- מעט מכל דבר ישדרג את מהנה עם פחות ייסורי מצפון.