למי יש כח לאימוני כח?!

אישה מרימה משקולות

כולם סביבכם פתאום עושים כושר, יוצאים לריצות, מצטרפים לחוגי פלדנקרייז וזומבה ומספרים לעולם כמה טוב הם מרגישים מאז שהכניסו את הספורט לחייהם.

ומה אתכם? הלכתם ועשיתם מנוי לחדר כושר, אבל בחצי שנה האחרונה הגעתם בערך פעמיים. אתם מביטים בחמלה על המשקולת שמונחת ללא תזוזה כבר שנתיים וחצי מתחת למיטה ותוהים, האם הגיע הזמן לכושר? למה זה טוב? ואיך בכלל מתחילים? שרון זגון, פיזיותרפיסט רכז תחום פעילות גופנית מחוז צפון, ומנהל מכון פיזיותרפיה עפולה במכבי, מסביר!

עבור אנשים שנמצאים כל היום בעבודות משרדיות, ולא צריכים במהלך שגרת היום להתמודד עם מצבים בהם הם צריכים להפעיל כח, למה זה כל כך חשוב לשמור על כושר גופני? איך זה יכול לשפר את איכות החיים שלנו?

אנשים לרוב, סובלים מכאבי שרירים ומפרקים עקב חוסר פעילות גופנית וישיבה ממושכת. ככל שיושבים יותר, כך יגדל העומס המכאני על השרירים והמפרקים בצוואר, כתפיים, גב וברכיים. ככלל, אנשים פעילים גופנית, מתפקדים יותר טוב בעבודתם, פיזית ונפשית. גם בבית נדרשת יכולת גופנית תקינה על מנת לתפקד באופן מלא, כך למשל בעת הרמת הילדים, סחיבת מצרכים, ניקוי הבית ועוד.

החלטתי להתחיל להתאמן, אבל אחרי 9 שעות עבודה ביום, כל מה שמתחשק לי זה לצפות בטלוויזיה וללכת לישון, פשוט אין לי כח לזוז. מאיפה שואבים את המוטיבציה ובעיקר את האנרגיה להזיז את עצמנו ולעשות כושר?

לא פעם אמרנו לעצמנו שהיום נתחיל ללכת אחרי העבודה וכאשר הגענו הביתה ממוטטים מעייפות וראינו את אי הסדר בסלון,  כבר שכחנו מהרעיון. אז כדי לעבור מהחלטה לביצוע, עלינו להציב לעצמנו מטרות ברות השגה, כגון: אני רוצה להוריד את היקף הבטן ב- 3-4 ס"מ בתוך חודשיים. אני רוצה להגיע עם בגד ים לחוף, בקיץ. אני רוצה לעבוד במשרד בלי כאבי הגב הקבועים.

לאחר הצבת המטרות, עלינו להגדיר יעדים ממשיים:  נלך 5 ק"מ בקצב נמרץ בתוך חודש וחצי.  נעלה 3 קומות בדרך לבית או למשרד, ללא התנשמות, בתוך חודש. נתאמן בחדר כושר פעמיים בשבוע במשך כשעה. ננסה למצוא פעילות אשר מתאימה לנו להשגת היעד  וכדי לעמוד ביעדים שהצבנו, נכריז על כוונתנו  לבן\בת הזוג ולחברים. נגייס אותם לעזרה ונבקש שילחצו עלינו לבצע את מה שהחלטנו, או שיצטרפו גם הם אלינו, או שיעזרו לנו במטלות שלנו, כדי שיתפנה לנו זמן.  אנחנו יכולים לפנק את עצמנו בדברים שאנחנו אוהבים, בדרך להשגת המטרה  והכי חשוב, שננסה ליהנות ממה שאנחנו עושים ולא נראה את הפעילות כסבל הכרחי.

יש פעילות גופנית מועדפת עבור מי שעובד בעבודה משרדית ורוב היום יושב מול המחשב?

עבור מי שעובד במשך היום במשרד חשוב להפעיל את שרירי חגורת הכתפיים, הגב והרגליים. אלו אזורים שסובלים מעומס ומחולשה עקב הישיבה המרובה.  הדרך הטובה ביותר להפעלת שרירי הגב, היא דרך ההליכה, אשר מפעילה גם את שרירי הבטן. אפשר לצאת עם הילדים לגינת השעשועים ולשחק איתם בכדור. זה יפעיל גם את שרירי הכתפיים שלנו. הליכה עם עגלת התינוק  תסייע לנו גם להפעיל את שרירי הידיים והבטן. גם רכיבה על אופניים אל העבודה או אחרי שעות העבודה יכולה לעזור לנו בהפעלת שרירי הרגליים, ללא עומס רב על הברכיים.

מה עדיף? להשקים קום לפני העבודה ולהתעמל? או לשמור את הפעילות הגופנית לשעות הערב? האם יש שעה מועדפת?

נהוג לחשוב שעדיף לבצע פעילות גופנית בשעות הבוקר כאשר הגוף רענן, וגם כדי להתרענן ולהטען באנרגיות חיוביות להמשך היום. במהלך  היום, גם 10 דקות הליכה נמרצות, מהמשרד החוצה או בתוך מקום העבודה יכולים להגביר את הערנות ואת כושר הריכוז.  אם בכל זאת, שעות הערב הם השעות הפנויות יותר שלנו, עדיף לבצע את הפעילות בשעות הערב המוקדמות, כאשר העייפות הגופנית פחותה. בהשוואה לשעות הערב המאוחרות.  בכל זאת, עדיף תמיד מעט מאשר כלום, ואפשר לבצע פעילות קלה ובעצימות נמוכה גם בשעות המאוחרות.