לחץ דם גבוה – כל הסימנים ונורות האזהרה שאתם חייבים להכיר

לחץ דם גבוה הוא מגפה כלל עולמית אשר גובה קורבנות רבים, אבל בשקט… וזה מה שהופך אותו לכל כך מסוכן. איך מאבחנים? איך מטפלים? כל התשובות בכתבה שלפניכם.

מה הייתם אומרים לו היינו מספרים לכם שלמרות שאתם חשים בריאים לחלוטין, ייתכן ואתם כבר עכשיו נמצאים בסיכון להתפתחות מחלת לב או שבץ חלילה? כן, כשאנחנו לא מרגישים חולים ושום דבר לא מציק לנו, אנו נוטים להניח שאנחנו בריאים ואין סיבה לדאגה, אך ישנן כמה תופעות רפואיות שמה שמאפיין אותן ,היא העובדה שהן מתפתחות בשקט וללא סימנים מקדימים, עד ש… עד שהבעיה הקטנה והחבויה הניתנת לטיפול הופכת לבעיה גדולה מאד שיכולה להשפיע לרעה על איכות החיים של כל אחד מאיתנו. התפתחות לחץ דם גבוהה עונה בדיוק על המאפיינים האלו. הוא לרוב מתפתח באיטיות, עולה ועולה בלי שאנחנו בכלל מודעים לכך, עד שיום אחד תופעות הלוואי והנזקים שהוא גורם מתפרצים ואז הטיפול בבעיה הופך למורכב יותר, בלי להזכיר נזקים בלתי הפיכים שכבר נגרמו כי לא איתרנו את הבעיה בזמן..

מה זה לחץ דם ומהו יתר לחץ דם?

המונח לחץ דם, מתייחס ללחץ שיוצר נוזל הדם על דפנות כלי הדם שלנו (עורקים, ורידים, נימים וכיו"ב), המובילים דם מהלב אל איברי הגוף. לחץ הדם נמדד ביחידות מ"מ כספית ומספק שני ערכים –  לחץ דם סיסטולי המציין את לחץ זרימת הדם בעורקים בזמן שהלב נמצא בשיא התכווצותו; ולחץ הדם הדיאסטולי המציין את לחץ זרימת הדם בעורקים כשהלב רפוי.

אצל אנשים בריאים ערך לחץ דם סיסטולי תקין הוא עד 130 מ"מ כספית וערך לחץ דם דיאסטולי תקין הוא עד 80 מ"מ כספית.

יתר לחץ דם, גורם ללב לעבוד קשה יותר, כדי להזרים דם לרקמות הגוף ולשאוב אותו בחזרה מהן. כאשר הוא גבוה לאורך זמן, ייחלשו דפנות כלי הדם ושריר הלב. מצב זה עלול להוביל מחד לאי-ספיקת הלב ומאידך להתפוצצות כלי דם ולדימום שיגרום נזק גדול כמו במקרה שכלי דם מתפקע במוח וגורם לשבץ.

ברפואה נהוג לחלק את יתר לחץ הדם לשתי קבוצות: יל"ד ראשוני ו-יל"ד שניוני. מעל ל-90 אחוז מהאנשים שסובלים מיתר לחץ דם, הם מקרים של יתר לחץ דם ראשוני. משמעות הדבר היא, שלא ניתן להגדיר את הגורם לעלייה בלחץ הדם ומדובר בנטייה גנטית שמתבטאת בעליה בערכי לחץ הדם עם הגיל. שאר מקרי ה-יל"ד הם מקרים של יתר לחץ דם שניוני, שמאופיין לרוב בערכים גבוהים יותר ונגרם מסיבות הקשורות למחלת כליה, יותרת הכליה, תרופות, בעיות הורמונאליות ועוד.

ישנם מספר גורמים גנטיים וסביבתיים המעלים את הסיכון ליתר לחץ דם:
* גיל – גברים בגילאי 55 ומעלה ונשים בגילאי 65 ומעלה
* היסטוריה משפחתית – סיפור משפחתי של יתר לחץ דם, מחלת לב או תמותה פתאומית בגיל צעיר (גברים מתחת ל-55 ונשים מתחת ל-65)
* עודף משקל: ככל שאדם שוקל יותר, הוא זקוק ליותר דם על מנת לספק חמצן לרקמות וככל שכמות הדם הזורמת בכלי הדם גדולה יותר כך עולה הלחץ על דפנות העורקים.
* חוסר פעילות גופנית: קצב הלב של אנשים שאינם מבצעים פעילות גופנית גבוה יותר. ככל שקצב הלב עולה, כך הלב צריך להתאמץ יותר בכל התכווצות והלחץ המופעל על העורקים עולה. בנוסף, חוסר פעילות גופנית עלול לגרום לעליה במשקל וכתוצאה מזה לעליה בלחץ הדם.
*תזונה עשירה במלח: האוהבים להמליח כל מאכל, קחו בחשבון שהמלח שמצטבר בגוף וגורם לאגירת נוזלים, ולעליה בלחץ הדם.
*חוסר באשלגן במזון: האשלגן מנטרל את השפעת הנתרן על לחץ הדם ולכן חשוב לצרוך דיאטה עתירת אשלגן,הנמצא ברשימה ארוכה של ירקות ופירות.
* צריכת אלכוהול – אפילו כוס ביום לאורך זמן גורמת ליתר לחץ דם.

* מתח: מתח נפשי מעלה לחץ דם לזמן קצר, אך לרמות גבוהות מאוד.
* מחלות שניתן למנוע אותן או שניתן לטפל בהן: סוכרת, היפרכולסטרולמיה (כולסטרול גבוה), מחלות כליות ותסמונות דום נשימה בשינה – כולן גורמות גם ליתר לחץ דם.

שימו לב! גם אם אינכם מוצאים את עצמכם תחת אחת מקטגוריות גורמי הסיכון, אין משמעות הדבר שאתם מוגנים לחלוטין ובהחלט חשוב מאד לבצע מעקב אחר ערכי לחץ הדם גם אם אתם מרגישים בריאים לחלוטין!

אז איך מודדים לחץ דם?

מדידת לחץ דם ניתנת לביצוע גם בבית וגם בקופת החולים.
אם אתם מעדיפים שאיש מקצוע יבדוק אתכם, תוכלו לזמן תור לרופא המשפחה או לכל מרפאת אחיות במרפאות מכבי.

אם תרצו לעקוב אחר מדדי לחץ הדם שלכם בבית, תוכלו לרכוש מכשיר ביתי אוטומטי למדידת לחץ דם. חשוב לציין כי הבדיקה אינה פולשנית ואינה כואבת!
במקרה בו במהלך הבדיקה הביתית גילתם ערכים חריגים, יש לפנות לברור וייעוץ רפואי אצל רופא המשפחה.

החלטתם להצטייד במד לחץ דם ביתי? מצוין! בלחיצה כאן תועברו לכתבה ובה תמצאו כמה הנחיות לשימוש בו ולמעקב אחר התוצאות.

אז מה עושים במצב של לחץ דם גבוה?

יש לפנות להתייעצות עם רופא. בנוסף, ראוי לזכור ש-6 הפעולות הבאות עשויות להפחית לחץ דם גבוה או לשמור על לחץ דם תקין:

שמירה על תזונה נכונה ומשקל גוף תקין – אם קיים עודף משקל/השמנה יש לפנות לייעוץ תזונתי אישי אצל דיאטנית במכבי. כל ירידה של 10 ק"ג במשקל צפויה להוריד 20-5 מ"מ כספית מלחץ הדם.

הפחיתו את השימוש במלח, ולא יותר מכפית. יש לזכור כי מזונות מוכנים רבים מכילים כמות גדולה של מלח.

פעילות גופנית פעילות אירובית סדירה – יש לבצע פעילות גופנית לפחות 150 דקות בשבוע. פעילות גופנית תוביל לירידה של 9-4 מ"מ כספית.

הגבלה בצריכת אלכוהול.

הימנעו מעישון – הפסקת עישון מורידה את הסיכון למחלת לב כלילית ב-40-35%, ומורידה משמעותית את הסיכון למחלות נוספות במערכת לב-כלי דם.