לחיות איתה

חיים עם קורונה

נראה שהקורונה לא הולכת להיעלם בקרוב. במקום להילחץ – הקדישו רגע לקרוא את מה שחשוב לדעת על הנגיף ומהי הדרך הנכונה לשמור על עצמנו

הקורונה מלווה אותנו כבר כמה חודשים טובים וככל שהזמן עובר, אנחנו מבינים שצריך ללמוד לחיות איתה. על מנת לעזור לכם להכיל את המצב ולשמור על עצמכם בדרך הטובה ביותר – ד"ר אורן ערן, רופא משפחה במכבי שירותי בריאות, ריכז עבורכם את כל המידע שנחוץ לדעת.

כרוניקה של נגיף

נגיף הקורונה (SARS-COV-2) התפרץ בדצמבר 2019 במחוז חוביי בסין, אך הוא לא הראשון מבני משפחתו שהגיע לביקור עולמי. למעשה, בכל חורף אנחנו פוגשים את "בני דודיו" ממשפחת הקורונה, האחראים על כ-30% ממקרי הנזלת והתחלואה הוויראלית השנתית. שני מקורבים נוספים וידועים לשמצה מהמשפחה הם הווירוסים SARS, אשר התפרץ גם הוא בסין, בשנת 2002, ונעלם לחלוטין לאחר כשנתיים, ו-MERS, וירוס קטלני נוסף שעדיין מסתובב בעיקר ברחבי ערב הסעודית.

תצורתו הנוכחית של נגיף הקורונה גורם למחלה הנקראת במונחים רפואיים COVID-19. זוהי מחלה נשימתית, אך לא בלבד, אשר ברובם המכריע של המקרים הינה קלה עד חסרת תסמינים כלל. באוכלוסיות בסיכון, הסיכוי להידבקות ולסיבוכים של המחלה גבוה יותר ועל כן הם נדרשים לשמירה גבוהה יותר.

זהירות, זה מדבק

מחלת ה- COVID-19מועברת בעיקר על ידי טיפות רוק מזעריות ממערכת הנשימה של חולה (גם אם אינו סימפטומטי), שנכנסות דרך ריריות העיניים ו/ או דרכי הנשימה. דרך נוספת בה הנגיף מועבר היא בהפרשת צואה ובעקבות יכולת הנגיף לשרוד על פני משטחים מספר שעות עד מספר ימים. ואולם, טרם הוכחה בוודאות הדבקה באופנים אלה.

מאפייני ההדבקה של הווירוס גורמים למצב בו היא אינה נראית משמעותית עד לרגע האחרון. בממוצע, כל חולה מדביק שני אנשים בריאים עם זמן דגירה של 2-14 יום ובהתאם, קצב ההדבקה הולך ועולה כל הזמן. כך נוצרת הסיטואציה בה ניכרת "התפרצות" והופעה של חולים רבים בזמן קצר מאוד, מה שעלול להטיל עומס משמעותי וכבד על מערכות הבריאות.

המידע הקיים על מאפייני המחלה וההדבקה נאסף מיום ליום ולכן רמת אי-הוודאות גבוהה, היכולת לטפל נמוכה וכמעט בלתי אפשרי אפילו לשער את מועד סיום המגפה.

על מנת לדלות כמה שיותר פרטים שיעזרו במחקר ולמידה של המגיפה, אנו נעזרים בשתי בדיקות מרכזיות: הראשונה – בדיקת PCR, בה נלקחת דגימה מחלל הפה או האף למציאת חלקי וירוס. בדיקה זו מגלה חולה בזמן אמת ואילו אינה מספקת מידע על מצבו מספר שבועות אחורה. כלומר, אין היא מגלה האם אותו אדם היה חולה בעבר, למשל. לעומתה, הבדיקה השנייה – בדיקת סרולוגיה מצביעה על הדבקה בעבר. כלומר, נדגמת נוכחות נוגדנים שהאדם פיתח כמלחמה בנגיף וכך היא מראה האם גופו פיתח חיסון טבעי למחלה.
בדיקות ה-PCR נעשות במעבדות לפי הנחיות משרד הבריאות על ידי הפנייה של רופא המשפחה. בדיקת סרולוגיה, נכון לעכשיו, מבוצעת במסגרת סקר לאומי, המתקיים בחלק ממעבדות הקופה ומוצע לחבריה שמגיעים לבצע בדיקות דם שגרתיות, וזאת על פי קריטריונים של משרד הבריאות.

עוברים את זה יחד

אז כמו שכבר הבנו, עדיין אין מידע ודאי על מי סימפטומטי ומי לא, או על גלגוליו השונים והאפשריים של הנגיף. על מנת להקטין ככל הניתן את מוקדי ההידבקות, וכדי שנוכל לאמץ את השגרה החדשה תוך שמירה על עצמנו ועל הסביבה, יש כמה דברים שכדאי ואף חשוב ביותר לעשות:

  1. אופטימיות זה שם המשחק. תשדלו לא להתנגד למצב, לקבל את ההנחיות המשתנות בהבנה, להקפיד עליהן ובעיקר – לשמור על מצב רוח מרומם. בכל זאת, הן כאן במטרה להגן עלינו.
  2. שמירה כפולה. העניקו אקסטרה תשומת לב והגנה עבור עצמכם או אחרים, במקרים של אוכלוסיות בסיכון כמו קשישים או בעלי מחלות רקע – יתר לחץ דם, מחלות לב, השמנה, סרטן, מחלות ריאה כרוניות ומערכת חיסונית מוחלשת.
  3. חבר, תתרחק. שמירה על שני מטרים תעזור למנוע הדבקה דרך שיעול או התעטשות, הלוא הן הדרכים הפופולריות להעברת הנגיף.
  4. שגרה היגיינית. כדי למנוע הדבקה אפשרית, גופנית או דרך משטחים, הקפידו על שטיפות ידיים מרובות וחיטוי, ניקיון משטחים ובתי שימוש באמצעי חיטוי רגילים בתדירות גבוהה מהרגיל.
  5. הכול מתחיל במסיכה. חבישת מסיכת פה ואף כראוי, בכל יציאה מהבית והסתובבות בין אנשים אחרים, נמצאה כגורם המשמעותי ביותר, ככל הנראה, למניעת הדבקה. נסו לחשוב על זה כך – אתם חובשים מסיכה על מנת להגן על אחרים, ואחרים חובשים מסיכה על מנת להגן עליכם.
  6. קבלה. הסוף עוד לא ניכר באופק ולכן כדאי להפנים שמאחר והדרך עוד ארוכה, כדאי לעבור את התקופה בצורה הנכונה והרגועה ביותר.
  7. כשיש ספק, אין ספק. בכל שאלה שעולה, אל תהססו להתייעץ עם איש רפואה מוסמך.
  8. זמן איכות. תנצלו את התקופה לחיזוק קשרי המשפחה, בילוי זמן משותף, שיחות ומשחקים.
  9. תמיד בריאים. הקורונה היא יופי של תירוץ למה שחשוב תמיד – להקפיד על אורח חיים בריא, בעזרת תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, שינה מספקת וזמן רוגע איכותי.
  10. מתרגלים. במתחם עתיד בריא תמצאו את כל התכנים שיעזרו לכם לשמור על עצמכם בשגרה החדשה.