אנדומטריוזיס וטיפולי רפואה משלימה

איך מאבחנים אנדומטריוזיס? מה התסמינים ואילו טיפולי רפואה משלימה יכולים להקל ולשפר את איכות החיים של המתמודדות עם המחלה?

אנדומטריוזיס ורפואה משלימה

מי ששמעה בעבר על אנדומטריוזיס, מכירה אותה בהקשר של תלונות של נשים ונערות בגיל הפריון על כאבי מחזור קשים וחוסר יכולת לתפקד בזמן הווסת. חשוב להגיד שלא מדובר רק בכאבים חולפים או תסמינים מקומיים אלא במחלה כרונית לכל דבר.

איך מאבחנים אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית קשה שגורמת לכאבים קשים מאוד, פוגעת באיכות החיים ויש לה השלכות רב מערכתיות על גוף האישה. בממוצע, אחת מתוך עשר נשים ונערות תסבול מאנדומטריוזיס. תהליך האבחון עלול להימשך כמה שנים, במהלכן האישה והנערה עלולות לסבול מכאבים קשים ותופעות נוספות.

חשוב לציין כי כיום יש עלייה במודעות לנושא, וקיימים כלים לטיפול. חייבים קודם להכיר את התסמינים, לא לוותר ולשאול את השאלות הנכונות לצורך אבחון מהיר ומדויק. גם במכבי יש מרפאות ייעודיות לאבחון אנדומטריוזיס.

לרשימת המומחים ומומחיות במדריך השירותים >>

מהם התסמינים של אנדומטריוזיס?
המחלה מתאפיינת בכאבי אגן כרוניים, כאבים קשים במהלך הווסת או הביוץ, בעיות עיכול (שלשול, עצירות ועוד), כאבי גב תחתון המחמירים עם הווסת, תכיפות וקושי בהטלת שתן, בחילות, הקאות ועוד. חלק מהחולות יסבלו גם מבעיות פוריות. כאמור, מדובר במחלה שמביאה לפגיעה משמעותית באיכות החיים, וכוללת התשה של הגוף והנפש.

מה קורה בגוף בזמן המחלה?
בזמן המחלה תאי רירית הרחם נודדים למקומות נוספים בגוף, מעבר לרחם עצמו. תאים אלו ממשיכים לתפקד כתאי רירית רחם גם מחוץ לרחם. אך בניגוד לתאים שברחם, לתאים שנדדו אין אפשרויות ניקוז. כך הם ממשיכים לגדול ולדמם, תוך אפשרות להיווצרות של נזקים ודלקות באיברים אליהם הגיעו, דבר שעלול לגרום לכאבים והידבקויות בין איברים וציסטות. נכון להיום, עדיין אין הסבר למצב שבו תאי רירית הרחם נודדים לאיברים ולאזורים שונים בגוף.

איך מטפלים באנדומטריוזיס?
כמו מחלות כרוניות רבות אחרות, גם לאנדומטריוזיס אין טיפול שממגר את המחלה, אלא שמדובר לרוב על טיפול מתמשך בכמה רבדים, שמלמד את הנשים לחיות עם המצב ולשפר את איכות חייהן.
ההמלצות הטיפוליות יכללו: טיפול תרופתי לכאבים, טיפול הורמונלי, טיפול ניתוחי באמצעות לפרסקופיה (שזוהי גם הדרך הטובה ביותר לאבחון המחלה), וטיפולים ברפואה משלימה.

רפואה משלימה לטיפול בתסמינים של אנדומטריוזיס
מכבי טבעי מציעה מגוון טיפולים שיוכלו לעזור בהתמודדות עם אנדומטריוזיס לשיפור איכות החיים:

דיקור סיני: הוא אחד הכלים המשמעותיים לתמיכה באנדומטריוזיס. הדיקור משפיע על הרבדים הגופניים והנפשיים באדם, מסייע ליצירת תחושה של עיגון ויציבות ומשפר זרימת אנרגיה.

נטורופתיה וצמחי מרפא: נשים עם אנדומטריוזיס דיווחו על התאמת תזונה כאחד הכלים החשובים למיתון הכאבים הקשים. טיפול נטורופתי מבוסס על התאמת מזונות, תוספי תזונה וצמחי מרפא* למטופלת לשיפור איכות החיים.
*במידת הצורך המטפלים ימליצו על פורמולות צמחים סיניים ו/או מערביים שעשויים להקל על התסמינים.

רפלקסולוגיה: שיטה המשקפת את כלל מערכות הגוף בכפות הרגליים. העיסוי העדין בכפות הרגליים מסייע לשחרור אנדורפינים, נוירו-טרנסמיטרים טבעיים הקיימים בגוף, המסייעים בשיכוך כאבים ושיפור מצב הרוח, ובכך תומך באיזון גוף-נפש.

מיינדפולנס: תרגול מיינדפולנס מעניק כלים להתמודדות עם מתח, חרדה, דאגה וחשיבת יתר והפחתתם.
בסדנה עובדים על ריקון/הפחתת מחשבות, דמיון מודרך ויכולת התבוננות פנימית.

הומיאופתיה: ההומיאופתיה שואפת לזהות את דפוסי התגובה האישיים של המטופלת. הזיהוי מתבצע תוך כדי תשאול מקיף, ועל בסיסו יותאם תכשיר אישי למטופלת שעשוי לסייע להתמודדות עם תסמיני האנדומטריוזיס הבאים לידי ביטוי אצל המטופלת הספציפית.

מה הקשר בין מחזור ואנדומטריוזיס? צפו בדוקשואו עם רופאי מכבי ומכבי טבעי

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: גבריאלה אלסנר, מטפלת ברפואה סינית במכבי טבעי ובעלת ניסיון רב בטיפול בבריאות האישה.

__________
מקורות נוספים:

אנדומטריוזיס
עמותת האנדומטריוזיס בישראל