כתמים בעור: האם מדובר בכתם לכל החיים?

אישה עם שיער חום ארוך מחייכת וחובשת כובע קשה המצל על פניה

מהם הגורמים להופעת כתמים על העור? כיצד ניתן לטפל בהם ומתי מומלץ לפנות לרופא? ד"ר חגי לנדוב, מומחה במחלות עור ומין, בכירורגיה ובאסתטיקה דרמטולוגית ממכבי שירותי בריאות, מתאר את מגוון הגורמים להופעת הכתמים ואת כל הדרכים שיעזרו לנו לשמור על גוון עור אחיד בקיץ ולאורך כל השנה

עור בעל גוון חלק ואחיד היווה, עוד משחר ההיסטוריה, סימן ליופי ולמראה צעיר עבור אנשים רבים מתרבויות שונות. גם כיום, הנטייה לפיגמנטציה ולכתמים בעור היא הסיבה האסתטית השנייה בשכיחותה (אחרי הנטייה לקמטים) לפנייה לרופא עור. יחד עם זאת, חשוב לזכור שכתמים בעור הם לא רק בעיה אסתטית, אלא גם יכולים להוות סימן אזהרה לבעיה בריאותית, או עלולים להתפתח לנגעים שונים המצריכים מעקב וטיפול רפואי.

מהם כתמי עור?

כתמי העור מוגדרים כ"שינוי בגוון התקין של העור". הכתם יכול להיות כהה יותר מצבע העור התקין של האדם (כתם היפר-פיגמנטרי) או בהיר יותר (כתם היפו-פיגמנטרי). כמו כן, הכתם יכול להופיע בגוונים שונים: לבן, אדום, חום, שחור ושילובים שונים שלהם.

מהם הגורמים לכתמים בעור ובאילו גילאים הם נפוצים?

שני הגורמים העיקריים להופעה של כתמי העור הם חשיפה לקרינה האולטרה-סגולה של השמש ותורשה. בנוסף לכך, שינויים הורמונאליים, כמו במהלך ההיריון או בעת שימוש באמצעי מניעה הורמונאליים, תורמים גם הם להופעה של כתמים. סיבות נוספות שעלולות לגרום להופעה של כתמים בעור הן למשל, חשיפה לתרופות מסוימות, תהליכים דלקתיים בעור, מחלות שונות ועוד.

למרות שכתמים בעור יכולים להופיע בכל גיל (ישנן הפרעות פיגמנטציה שונות המופיעות כבר בתינוקות בני יומם), שכיחותם עולה עם הגיל ועם הצטברות נזקי השמש. כתמים המופיעים עקב חשיפה לתרופות ותהליכים דלקתיים בעור עלולים להופיע בכל גיל.

מהם סוגי הכתמים השכיחים ומה ההבדל ביניהם?

  • היפר-פיגמנטציה: ישנם תאים בעור הנקראים מלנוציטים, המייצרים חומר הנקרא מלנין, אשר מופרש כחלק ממנגנון ההגנה של העור מפני השמש וגורם לעור להתכהות. המלנין לא תמיד מתפזר באופן אחיד, וכך נוצרים אזורים עם כתמי היפר-פיגמנטציה. כמו כן, תהליכים דלקתיים שונים בעור עלולים להשאיר לאחר החלמתם אזורי היפר-פיגמנטציה.
  • מלזמה: כתמי היפר-פיגמנטציה שמופיעים על רקע הורמונלי, ושמם נובע מהמילה Melas שפירושה ביוונית הוא "שחור".  הכתמים מופיעים בעיקר על המצח, השפה העליונה, האף והלחיים והם שכיחים יותר אצל נשים בהיריון, בקרב נשים הנוטלות גלולות למניעת היריון ובאנשים עם עור כהה. הסברה היא שהכתמים מופיעים עקב שילוב של הפרשת אסטרוגן עם הקרינה האולטרה-סגולה של השמש, ובדרך כלל מדובר בפיגמנטציה עיקשת הנוטה לחזור.
  • נמשים: כתמים בעלי גוון חום בהיר המופיעים לרוב בחודשי הקיץ, באזורי העור החשופים לשמש ודוהים בדרך-כלל בחורף. הנמשים שכיחים יותר בילדות ואצל אנשים עם עור ושיער בהירים.
  • סולר לנטיגו: כתמים כהים בגוון חום בהיר, בעלי גבול סדיר. הכתמים מופיעים לאחר חשיפה ממושכת לשמש ולאחר שנגרם נזק קשה לעור, כמו למשל לאחר כוויות שמש.
  • גוטטה היפומלנוזיס: כתמים היפו-פיגמנטריים, בהירים וזעירים בצורת טיפות, המופיעים בדרך כלל אצל אנשים מבוגרים, ושכיחים בעיקר על הגפיים. ההשערה היא כי הם הופעתם קשורה לחשיפת יתר לשמש ולהזדקנות העור.

האם כתמי העור מסוכנים?

במרבית המקרים כתמים בעור ושינויים בפיגמנטציה אינם מסוכנים ומהווים בעיה אסתטית בלבד. עם זאת, חשוב לדעת שסוגים שונים של סרטן העור יכולים להיראות בראשיתם ככתמים בגוונים אדומים, חומים ושחורים. לכן, בעת הופעת כתמים בעור, יש לפנות לבדיקה של רופא עור.

כיצד ניתן למנוע את הכתמים בעור?

מומלץ להקפיד מגיל צעיר על הגנה מהשמש: להימנע מחשיפה בשעות שבהן קרינת השמש היא מקסימלית, ללבוש ביגוד מגן, לחבוש כובע ולהרכיב משקפי שמש. בכל חשיפה לשמש יש להקפיד על שימוש במסנני קרינה רחבי טווח, כלומר, תכשירים המציעים הגנה משולבת נגד קרינה אולטרה-סגולה מסוג UVB ו-UVA  עם מקדם הגנה (SPF) של לפחות 30 ומעלה (במחקרים עדכניים אף נמצא יתרון לתכשירים בעלי מקדם הגנה גבוה יותר, של 50 ומעלה).

כיצד ניתן לטפל בכתמים בעור והאם הם יכולים לחלוף מעצמם?

מרבית הכתמים אינם חולפים מעצמם. ישנם נגעים ספציפיים כמו נמשים שבולטים יותר בקיץ ולרוב נעלמים בחורף, אך הם עלולים להפוך לקבועים עם חשיפה ממושכת לשמש. היפר-פיגמנטציה כתוצאה מתהליכים דלקתיים בעור יכולה לדהות עם הזמן ולעיתים אף לחלוף, אך זהו תהליך שעלול להימשך חודשים רבים.

אופן הטיפול בכתמים משתנה בהתאם לסוג הכתמים ולגורמים שלהם:

  • טיפול בנזקי שמש: ניתן לטפל בכתמים ובשינויים בפיגמנטציה שנגרמו מנזקי השמש באמצעות פילינג כימי המבוסס על חומצה טריכלורואצטית-TCA בריכוזים שונים. כמו כן, ישנם טיפולים המבוססים על לייזרים מסוגים שונים, אנרגיית אור-IPL, גלי רדיו-RF ושילובים שונים ביניהם.
  • טיפול במלזמה: הטיפול הראשוני המקובל הוא באמצעות קרם רפואי שניתן במרשם רופא, ומכונה "תרכובת קליגמן". הקרם מורכב מהחומרים הידרוקווינון, טרטינואין, הידרוקורטיזון וקרם בסיס, ויש למרוח אותו באופן יומיומי על הכתמים למשך מספר חודשים.
  • כתמים על רקע הורמונלי כתוצאה משימוש באמצעי מניעה: במקרים כאלו ניתן לשקול להחליף את סוג התכשיר שבשימוש.

מתי מומלץ לפנות לרופא?

מומלץ לערוך מעקב שגרתי של רופא עור לפחות פעם בשנה, בעוד שלאנשים המצויים בקבוצות סיכון מומלץ לערוך מעקב תכוף יותר. במסגרת הבדיקה ייערכו סקירה ואבחון של נגעי העור השונים, ובמידת הצורך יינתנו המלצות לגבי אופן הטיפול בהם.

בנוסף לכך, כל שינוי בגוון, בגודל, בגובה, בגבול או בצורה של נגעים וכתמים המוכרים למטופל, מחייבים פניה לאבחון ולמעקב של רופא עור.

קיץ נעים!