כל מה שלא ידעתם על קידום הבריאות בישראל

מהי "אוריינות בריאות", כיצד מיישמים מדיניות שמקדמת בריאות, מהן "ערים בריאות" וכיצד מיישמת מכבי את נושא קידום הבריאות בארץ? השבוע מציינים בישראל את שבוע קידום הבריאות, וזוהי הזדמנות מצוינת להכיר מקרוב את הנושא 

מאת: הדס זורבצ'י, מנהלת קידום בריאות ארצית, מערך הסיעוד ומקצועות הבריאות

השבוע מציינים בישראל את שבוע קידום הבריאות, מה שמעלה את השאלה: מה זה בכלל קידום בריאות? ואיך עושים זאת?

בריאות מוגדרת כמצב של רווחה נפשית, גופנית וחברתית ולא רק העדר מחלה, נכות או מכאוב. קידום בריאות הוא תהליך המאפשר לפרט ולקהילה להגביר את השליטה על בריאותם ולשפרה.

העיסוק בקידום בריאות מתכלל שלושה תחומים עיקריים.

  1. אוריינות בריאות

הענקת ידע, חיזוק מיומנויות המטופלים לאימוץ אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה, ייעוץ והנחיה בתהליכי שינוי (כמו למשל, גמילה מעישון), מתן חיסונים, עידוד לביצוע בדיקות לאבחון מוקדם של מחלות ומניעת סיבוכי מחלות כרוניות. אוריינות בריאות מאפשרת לפרט ולקהילה לבחור בחלופות בריאות, למשל לגבי המזון שהם אוכלים, או הבדיקות שהם מבצעים,. וברגע שהם בוחרים זאת, יש לאפשר להם הזדמנות ואפשרות ליישם את הבחירות האלה.

  1. מדיניות מקדמת בריאות

קידום הבריאות מחייב את קובעי המדיניות להפוך את הבריאות לקו מרכזי במדיניותם. עליהם לשקול בכל החלטה שמתקבלת בתחומם, מה תהיינה ההשלכות הבריאותיות שלהן, ולתעדף מדיניות שמונעת מאנשים לחלות ומגנה עליהם מפגיעות. כדי שמדיניות זו תהייה אפקטיבית, עליה להיתמך בתקנות. לדוגמה, על ידי העלאת המס על מוצרים לא בריאים או מזיקים כמו אלכוהול, טבק וסימון מוצרי מזון המכילים מלח, סוכר ושומן. במקביל, יש לדאוג לסבסוד של מוצרים בריאים כגון: לחם מלא, פירות וירקות ובכך להפוך את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה והנגישה.

  1. ערים בריאות

לרשויות המקומיות יש תפקיד מפתח בקידום בריאות טובה. מנהיגות חזקה ומחויבות ברמה העירונית חיונית לתכנון עירוני בריא ולפריסת שירותי בריאות ראשוניים בזמינות ובפריסה טובה, למשל, הצללת גני שעשועים, סלילת שבילי הליכה ועוד.

קובעי מדיניות ברחבי העולם מבינים שעם התפתחות הטכנולוגיה, העלייה בתוחלת החיים וריבוי התחלואה הכרונית, יש להשקיע יותר בקידום בריאות וברפואה מונעת שיביאו לא רק לעלייה בתוחלת החיים אלא לעלייה בתוחלת החיים הבריאה: שנות החיים שהאדם יכול לצפות לחיות באיכות חיים טובה, בבריאות שלמה, ללא מחלות כרוניות, פציעות או נכות.

קידום הבריאות במכבי מוביל מספר תחומים

  • גמילה מעישון – מכבי מציעה מגוון מסלולי גמילה מעישון: סדנאות קבוצתיות המתקיימות פנים אל פנים או במתכונת מקוונת בזום , מוקד טלפוני לגמילה מעישון וגמילה מעישון במרפאת הרופא המטפל  ( למידע נוסף באתר)
  • תוכניות התערבות בנושא סוכרת וטרום סוכרת – יכולת טיפול עצמאית של חולי סוכרת מהווה מרכיב קריטי להתמודדות מוצלחת עם המחלה לאורך זמן. במכבי מתקיימות שתי תוכניות התערבות קבוצתיות שמטרתן לקדם יכולת אישית לניהול המחלה והקניית כלים להתמודדות עם כל אחד מהיבטי המחלה תוך גישור על פערי ידע, שיפור מיומנויות והעצמת המסוגלות העצמית למידע ולהרשמה >>
  • הורות ולידה
  • סדנאות הכנה ללידה: מכבי מפעילה סדנה בת 4 מפגשים להקניית ידע וכלים לקראת הכניסה לעולם ההורות. הסדנה מיועדת לנשים הרות ובני/ות זוגן או מלווה ומתקיימת פנים אל פנים או במתכונת מקוונת בזום >> . למידע נוסף >>
  • סדנאות עיסוי תינוקות "נגיעה בהורות" (קישור)
  • קורסי החייאה
  • מניעת תאונות בילדים
  • עידוד הקראת ספרים לפעוטות
  • עידוד הנקה
  • סדנאות לגיל המעבר
  • פעילות לעידוד ביצוע בדיקות סקר לגילוי מוקדם של תחלואה כגון בדיקת אולטרסאונד לאיתור מפרצת אבי העורקים הבטני, סרטן השד (ממוגרפיה), סרטן המעי הגס (ביצוע בדיקה לדם סמוי בצואה ו/או קולונוסקופיה), סרטן צוואר הרחם (PAP, חיסונים) ועוד.
  • ציון ימי בריאות עולמיים – כגון חודש המודעות לסרטן השד, יום ללא עישון, יום הסוכרת, שבוע עידוד הנקה, שבוע מודעות העור ועוד.

זו ליבת עשייתם של מקדמי הבריאות, המזהים את צורכי האוכלוסייה והפערים הבריאותיים ונוקטים בפעולות לצמצום הפערים על ידי יצירת שיתופי הפעולה והחיבורים הנדרשים בין כלל השותפים  במערכת הבריאות, ברשויות המקומיות  ובקרב כל העוסקים בתחום קידום הבריאות.