כוס תה – לא לחולים בלבד…

כוס תה

ישנם עדיין אנשים שכשהם שואלים: "מה תשתה?" ועונים להם –  "תה", הם מיד תמהים ומבררים "למה, אתה חולה?"  רעיה ויינשטיין, דיאטנית קלינית, מאמנת לבריאות ומנחת קבוצות במכבי מפריכה את הגישה הזו מכל וכל ומסבירה מדוע תה הוא משקה נהדר בכל זמן ומצב.

בתקופת החורף, רבים מאתנו פונים לשתייה חמה כמקור לנוזלים, במקום המים הקרים, וכך משקה התה, הופך לחלק בלתי נפרד מהשתייה שלנו. כולנו יודעים שמגוון הטעמים והשמות עצום, כך למשל תוכלו להיתקל בתה שחור, ירוק, לבן, ובמושגים כמו חליטת פירות, חליטת צמחים, תה שחור בטעמים ועוד. אז מה חשוב לדעת על סוגי תה שונים ולמה כדאי לשים לב בבחירת המשקה החורפי?

משקה התה, הינו חליטה של עלי הצמח Camellia sinensis והוא נחשב לנצרך ביותר בעולם, אחרי המים.  סוגי התה הבסיסיים המיוצרים מעלי צמח התה הם: תה לבן, תה ירוק, תה שחור ותה אולונג. ההבדל ביניהם נובע מתהליך יצור שונה המקנה לכל אחד מהם את הטעם ואת הסגולות הייחודיות שלו. כל סוגי התה עשירים בקופאין, שהוא חומר ממריץ ויכול לעלות את לחץ הדם ולכן אנשים המעוניינים לשתות משקה ללא קופאין יכולים לבחור בחליטות פירות או צמחים.

החליטה היא משקה שנוצר בתהליך של השרייה. חליטות בדרך כלל עשויות מפירות או צמחים. דוגמאות לחליטות: חליטת פירות יער, לואיזה, לימונית, מרווה, חליטת פירות טרופיים ועוד.  כמעט ומכל פרי וצמח ניתן להכין חליטה וליהנות ממשקה מחמם וטעים לימים קרים של החורף.

חשוב לדעת:

  1. תה, ירוק, לבן, שחור או אולונג, מכיל קופאין ולכן יכול לעורר. יש לקחת את זה בחשבון בשעות שלפני השינה.
  2. אם נרצה לשתות תה ללא קופאין, חשוב לשים לב לרכיבים ולכיתוב "ללא קופאין" על גבי האריזה.
  3. משקה התה או חליטה ממלאים ומשרים תחושה של שובע. שתיית כוס תה לאחר הארוחה עשויה למנוע אכילה נוספת ולתת סיומת חמימה וטעימה לארוחה.
  4. החומרים הפעילים העיקריים בתה הינם פלבונואידים. אלו אנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון) חזקים. עיקר יתרונם של נוגדי החמצון הוא בכך שהם פועלים נגד רדיקלים חופשיים בגופנו. על פי מחקרים נמצא  שיש להם את היכולת להפחית את הסיכון להתפתחות סוגי סרטן שונים ולהפחית סיכון למחלות לב וכלי דם.
  5. ישנן חליטות להן מיוחסות סגולות בריאות שונות כגון קינמון, עלי תה, מרווה, זנגוויל וכדומה אשר יש הטוענים שהן מפחיתות לחץ דם, רמות סוכר, תהליכי דלקת שונים ועוד ועוד. המחקר הקליני עדיין לא הצליח להוכיח בוודאות טענות אלו. יחד עם זאת, שימוש סביר בצמחי חליטה לא נמצא כמסוכן לאנשים בריאים.

לסיכום, אפשר בביטחון לומר שלתה השפעה מיטיבה על בריאות האדם. הוא מספק נוזלים לגוף, מחמם, משרה תחושה של מלאות ושובע והוא עשיר בטעם, בחירה מצוינת לתקופת החורף ובכלל. לרוויה!