יש יחסים אחרי הכריתה – על סקס אחרי כריתת רחם

נשים רבות העומדות בפני כריתת רחם חוששות מה יעלה בגורל חיי המין שלהן לאחר הניתוח.
הניתוח, שבמרבית המקרים נדרש לטיפול בשרירנים (מִיוֹמות), דימום חריג, סרטן, או שינויים ברירית (כגון אֶנדוֹמֶטריוֹזיס), כולל את כריתתו המלאה של הרחם ועלול לכלול גם כריתה של השחלות והחצוצרות. כיוון שכל אישה מגיבה אחרת, השפעת כריתת הרחם על היכולת ליהנות מסקס שונה מאישה לאישה.

זוג חוקרים בדקו את השפעת הניתוח על 352 נשים שעברו את הניתוח. הם מצאו, כי אצל הרוב יחסי המין היו טובים יותר לאחר הניתוח. רוב הנשים שהיו פעילות מינית לפניו המשיכו את פעילותן אחריו ומתוך 32 נשים שלא היו פעילות מינית לפני הניתוח – 17 הפכו פעילות מינית אחריו.
עם זאת, חלק מהנשים שעברו את ההליך המשיכו לסבול מתופעות כמו אובדן הסיכוך, הגירוי והתשוקה ו-10 נשים שכן היו פעילות לפני הניתוח הפכו ללא פעילות מינית לאחריו.

מחקר נוסף, שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד, מצא כי ההליך שיפר משמעותית את חיי המין של המנותחות. במחקר השתתפו 1,300 נשים שעברו כריתת רחם שנדרשה כתוצאה ממצבים שאינם סרטניים, אשר גרמו לדימום, כאב או אי נוחות.
הם מצאו כי יחד עם הגברת הרצון לקיום יחסי מין, קיימו הנשים יחסי מין בתדירות גבוהה יותר, הגיעו לאורגזמה חזקה ותכופה יותר וחוו פחות כאב במהלך קיום יחסי המין.

שנתיים לאחר הניתוח יותר מ-76% מהנשים קיימו יחסי מין בהשוואה ל-70.5% לפניו.
מספר הנשים שקיימו יחסי מין לפחות חמש פעמים בחודש, עלה בשיעור של 10 אחוזים ו-73% אמרו שהן חוות אורגזמה לעומת 63% לפניו. בעניין עוצמת האורגזמה, 57% דיווחו על אורגזמה עוצמתית לעומת 45% לפניו. מספר הנשים שחוו כאב במהלך היחסים ירד מ-40% ל-15%.
כמובן שהיו נשים שכן חוו בעיות, אך עבור הרוב המכריע של הנשים היה זה שיפור מלפני הניתוח.

אין לראות בנתונים שנמצאו במחקרים השונים אישור ללכת לכריתת רחם כאופציה ראשונה. ישנם טיפולים שונים שרצוי לבדוק בטרם ההחלטה לגשת לכריתה, שכידוע הינה בלתי הפיכה. ישנם מגוון טיפולים אחרים פחות פולשניים לחלק מהסימפטומים המובילים לכריתה, כמו טיפולים הורמונליים או  ניתוחים לפרוסקופיים אשר מאפשרים את הצלת הרחם.
אך חשוב שנשים ידעו שאם כריתת רחם היא האפשרות היחידה שעומדת בפניהן, הן אינן צריכות להספיד את חיי המין שלהן. יש חיים אחרי הכריתה.

לקריאה נוספת:

http://health.yahoo.net/articles/sexual-health/sex-after-hysterectomy-what-studies-have-found