"יציאת" מצרים? מה עושים כשארוחות החג הופכות את היציאה – למכה?

d1

"בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים!" כך כתוב ואכן, מידי שנה המוני בית ישראל מסבים לשולחן ומספרים ביציאת מצרים, מי בגרסה המלאה ומי בגרסה המקוצרת (עד הכוס הראשונה – ויאללה לאוכל). אבל על דבר אחד אין עוררין מאז יציאת מצריים:
המכה ה-11 שנפלה דווקא על עם ישראל היא עצירות, שנאמר – "כולנו בני טחורין". יכול להיות שאלה המצות ויכול להיות שזו סתם כמות האוכל בחג. בכל מקרה, המבוגרים כבר למדו להתמודד עם התופעה, אך דווקא הילדים עלולים לסבול ממנה, אז לכבוד החג ד"ר אבישי קרן מומחה ברפואת ילדים במכבי, מסביר מה לעשות כשהילד בעוצר יציאות.

הסיבה הנפוצה ביותר לעצירות בגיל צעיר היא עצירות פונקצינאלית. עצירות פונקציונלית נגרמת בד"כ בשל הימנעות ממתן צואה מחשש לכאב בזמן היציאה. היא מופיעה בשכיחות גבוהה אצל תינוקות וילדים הסובלים מיציאות כואבות חוזרות, מסיבות שונות. יציאה כואבת נראית מהצד כ"ריקוד" או תנוחה מוזרה של הגוף, עם לחיצה של שני הישבנים וכיווץ הרגליים. הגוף מתאים עצמו לקושי ולכאב ע"י שהוא מאפשר לצואה להיאגר בחלחולת, דבר שעלול לגרום לעצירות ובהמשך ל"דליפת" צואה (soiling), כאב בטן, ירידה בתיאבון והקאות.

כדי לברר את סיבת העצירות יש לפנות לבדיקת רופא אשר יוודא כי אכן מדובר ב"עצירות פונקצינאלית" ושאין בעיה אורגנית אשר גורמת לעצירות, דוגמת מחלת הירְשְפּרוּנג, בה יש פגיעה בעצבוב של מערכת העיכול, או בעיה בתפקוד בלוטת התריס. הוא יברר את ההיסטוריה הרפואית של הילד ופרטים רלוונטיים על משך העצירות, מספר היציאות ביום, המרקם וגודל היציאה וכדומה. בנוסף לכך הוא יבדוק את הילד ביסודיות וכן ידבר עם הילד וההורים.

הטיפול תלוי בחומרת העצירות ויכול להינתן ב-2 דרכים:

  • דרך הפה – תכשירים מרככי צואה או משלשלים שונים, כגון שמן פָּרָפין, פּוליאֶתילֶן-גליקוֹל (בשמו המלא: Polyethylene Glycol 3350, שמות מסחריים NORMALAX ; PEGLAX), מגנזיום הידרוקסיד, לאקטוּלוֹז, סוֹרבּיטוֹל ועוד;
  • דרך החלחוֹלת (חוקן רקטלי) – תמיסת סֶלָיין, חוקני שמן ובאם אין תגובה – חוקני פוספאט. לא מומלץ  לתת חומרים אחרים.  ניתן גם להשתמש בנרות גליצרין או bisacodyl.

במקביל יש לברר את הסיבה לכאב ביציאה ולטפל בה ולהתאים את התזונה של הילד: להרבות בשתיית נוזלים במטרה לרכך את הצואה ולהרבות בחיטה מלאה, פירות וירקות – דיאטה מאוזנת המומלצת כחלק מהטיפול בילדים עם עצירות. כמו כן, רצוי להרגיל את הילד לישיבה בשירותים לאחר הארוחה, בסבלנות וללא לחץ.

הטיפול בעצירות הוא ממושך ודורש סבלנות, אבל אין צורך לדאוג, הרי עברנו את פרעה – אז נעבור גם את זה.

http://doctorkeren.coi.co.il/%D7%A2%D7%A6%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA.htm

למידע נוסף על עצירות אצל ילדים>>