יום מודעות למחלת הסרטן

28367 Blog_photo_INSIDE_v54

מעטים הם המקרים שבהם מילה אחת מקפלת בתוכה כל כך הרבה פחד, כאב וצער. המילה הזאת מטילה אימה רבה כל כך עד שרבים אינם מסוגלים לבטא את שמה ופשוט קוראים לה "המחלה". עולמם של החולים ושל הקרובים להם מתהפך עם היוודע דבר האבחנה, ומרגע זה הם יוצאים למסע לא פשוט.
דווקא משום שמדובר במחלה שלעתים יש סביבה עננת חוסר הבנה ותפיסות שגויות, חשוב כל כך, לרגל יום המודעות הבינלאומי לסרטן החל היום, לקרוא את המאמר שלהלן ולהבין שני דברים חשובים מאין כמותם:
1. אורח חיים בריא ומאוזן יכול להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן!
2. אבחון וגילוי מוקדם מצילים חיים, פשוט כך!

איך להפחית את הסיכון לחלות בסרטן באמצעות אורח חיים בריא?

סרטן אינו תמיד גזירה משמים ובכוחו של כל אחד לבחור באורח חיים בריא ובכך להפחית את הסיכון לחלות בסרטן!

כל אחד יכול לפעול כדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן באמצעות בחירה בסגנון חיים בריא הכולל הימנעות מעישון, הקפדה על תזונה נכונה ובריאה, ביצוע פעילות גופנית סדירה ושמירה על משקל תקין.

להימנע מעישון

עישון הוא גורם הסיכון הגבוה ביותר לסרטן.

הפסקת עישון מביאה לשיפור משמעותי בבריאותו של האדם, משפחתו וחבריו. היא מועילה בכל גיל, מעלה את תוחלת החיים ומשפרת את איכותם.

מכבי מעמידה לרשות חברי הקופה שלושה מסלולי גמילה מעישון :

  • סדנה לגמילה מעישון – ללא תשלום
  • מוקד גמילה מעישון – ללא תשלום
  • מרכז פרטני לגמילה מעישון במרכז הרפואי השל"ה תל אביב – בתשלום

בכל מסלולי הגמילה יש אפשרות לשלב תרופות מרשם לגמילה מעישון בעלות של השתתפות עצמית בלבד (15% מעלות התרופה) ו/או תכשירי ניקוטין, בהתאם להמלצת הרופא ולרצון המטופל.

מבדיקת יעילות סוגי הטיפול השונים נמצא שלאחר שנה אחוזי הגמילה הם 50%-40% בקרב המתמידים בטיפולים השונים!

למידע נוסף ולהרשמה יש לפנות למרכזים הרפואיים של מכבי או להתקשר למכבי ללא הפסקה: 3555*. מידע על פתיחת קבוצות גמילה מעישון זמין באתר מכבי – קישור

לשמור על משקל תקין

שמירה על משקל גוף תקין לאורך כל החיים היא אחד הגורמים העיקריים המגנים מפני סרטן וגם מפני מחלות כרוניות נוספות.

המשקל מוגדר באמצעות מדד מסת הגוף, ה-(BMI) Body Mass Index. תוכלו לחשב את ה-BMI שלכם על ידי חלוקת המשקל (ק"ג) בריבוע של הגובה (מטרים).

אם ה-BMI שלכם מעל 25, אתם נחשבים כבעלי משקל עודף. ככל שה-BMI גבוה יותר, כך עולה הסיכון לחלות בסרטן ובמחלות אחרות כגון סוכרת, מחלות לב ושבץ.

באופן אידאלי, ה-BMI צריך להיות בין 18.5 ל-25. שילוב של תזונה מאוזנת ופעילות גופנית הוא הדרך הטובה והבטוחה ביותר להפחית במשקל. רופא המשפחה או תזונאית יוכלו לסייע בידיכם לעשות זאת.

מכבי מפעילה ברחבי הארץ סדנאות לירידה במשקל (מכבי קל). הסדנאות כוללות 8 מפגשים ומועברות על ידי דיאטניות. למידע נוסף התקשרו למכבי ללא הפסקה או היכנסו לאתר מכבי.

לאכול בריא

באמצעות תזונה נכונה ומאוזנת תוכלו לספק לגופכם את כל הוויטמינים וחומרי היסוד הנחוצים לו ולהעניק לו הגנה מתאימה שתסייע להפחית את הסיכון לחלות בסרטן.

כדאי לאכול לפחות חמש מנות של פירות וירקות בכל יום. ירקות ירוקים כגון חסה, ברוקולי, תרד וכרוב נחשבים כאמצעי הגנה טובים נגד סרטן. רצוי לשמור על תזונה דלת שומן ועתירת עמילנים באמצעות אכילת לחם מחיטה מלאה, דגנים ותפוחי אדמה.

מומלץ להגביל את צריכת הבשר האדום והבשר המעובד. בשר אדום או בשר מעובד כולל בשר בקר, כבש, נקניקים והמבורגר.

צריכת יתר של מלח נקשרה אף היא לסיכון מוגבר ללקות בסרטן, במחלות לב ובשבץ. אין לצרוך יותר מ-6 גרם מלח ביום. כפית אחת שווה בערך ל-6  גרם מלח.

להיות פעיל

ביצוע פעילות גופנית עשוי להקטין את הסיכון ללקות בסרטן, במחלות לב ובשבץ.

למרבית האנשים מומלצת פעילות גופנית במשך שלושים דקות מדי יום, לפחות חמש פעמים בשבוע. הפעילות צריכה לגרום לעלייה בדופק, למשל באמצעות הליכה מהירה או טיפוס. אם מעולם לא התעמלתם או שלא ביצעתם כל פעילות גופנית זה זמן מה, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה כדי להתאים לכם תכנית פעילות אישית.

מכבי מפעילה מגוון סדנאות לפעילות גופנית המועברות על ידי פיזיותרפיסטים יועצי פעילות גופנית.  למידע ולהצטרפות התקשרו למכבי ללא הפסקה 3555* או היכנסו לאתר מכבי.

להגביל צריכת אלכוהול

צריכה מוגברת של אלכוהול מעלה את הסיכון לחלות בסוגי סרטן מסוימים ובהם סרטן הפה, הלוע, הגרון, הוושט, המעי, הכבד והשד. בקרב מבוגרים מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול. בקרב גברים, לא יותר משתי מנות משקה ליום ובקרב נשים עד מנת משקה אחת ליום (מנת משקה כוללת: פחית/בקבוק בירה, כוס יין או כוסית משקה חריף). מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול במהלך ההיריון ובגיל הילדות והנעורים.

לצמצם חשיפה לקרינת השמש

חשיפה מבוקרת לשמש מסייעת להפחית את הסיכון לחלות בסרטן העור. חשוב להימנע מחשיפה לשמש בשעות המסוכנות שבהן עוצמת הקרינה גבוהה במיוחד(16:00-10:00)  ולהגן על הגוף באמצעות כובע רחב שוליים, ביגוד מתאים, משקפי שמש ומסנן קרינה עם מקדם הגנה 30 לפחות. בנוסף לכך יש להימנע מחשיפה למיטות שיזוף שהוגדרו כמסרטנים ודאיים בבני אדם.

מסנני הקרינה "סאני care " מבית מכבי care עומדים בתקנים המחמירים של משרד הבריאות וזמינים לרכישה בכל סניפי מכבי פארם.

 

להתחסן נגד נגיף הפפילומה האנושי

החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (Human Papilloma Virus, HPV) נועד למנוע את המחלות שעלולות להתפתח בעקבות הדבקה בנגיף, לרבות מחלת המין קונדילומה וסרטן צוואר הרחם. נגיף הפפילומה האנושי הוא שמה של קבוצת נגיפים הפוגעת בעור וברקמות הריריות, בעיקר באזורי הגוף שלהלן:

  • פה
  • לוע
  • צוואר הרחם
  • חלחולת (רקטום) ופי הטבעת

יש שני חיסונים פעילים נגד נגיף הפפילומה האנושי (שמות מסחריים: גרדסיל®, סרבריקס®) שיעילותם דומה (כ- 95%). שני החיסונים נגד נגיף הפפילומה האנושי מאושרים לשימוש בישראל עבור גברים ונשים. למידע נוסף על החיסונים לחצו כאן.

בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן

אבחון מוקדם מציל חיים! אל תיתנו לשגרה ולמטלות היום יום לדחוק את ההקשבה לגוף ולהזניח את תחזוקתו השוטפת. אבחון מוקדם של סרטן מאפשר במקרים רבים לשנות את מהלך המחלה ולהגדיל את סיכויי ההחלמה.
לא תמיד קל לאבחן מחלות סרטן. חלק מסוגי הסרטן לא כוללים סימנים מוקדמים ולעתים מופיעים בשלב מתקדם. עם זאת, סוגי סרטן שכיחים אפשר לגלות בשלבים המוקדמים. אבחון מוקדם מעלה משמעותית את שיעורי ההחלמה וסיכויי הריפוי.

מאחר שאיתור מוקדם של סרטן או של הסיכון לחלות הוא לפעמים מפתח להצלת חיים, חשוב להקפיד על ביצוע בדיקות סקר במועדים המומלצים. חברי מכבי זכאים לבצע בדיקות למניעת סוגים שונים של סרטן בהתאם לקריטריונים שונים. למידע נוסף בנוגע לבדיקות המומלצות עבורכם, פנו לרופא המטפל.

בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל. בדיקות הסקר התקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס מומלצות לקבוצות שנמצאות בסיכון ללקות במחלה.

לכל אדם מגיל 50 מומלץ לבצע בדיקת דם סמוי בצואה פעם בשנה כבדיקת סקר תקופתית. מדובר בבדיקת מעבדה פשוטה ויעילה. למשתייכים לקבוצות בסיכון גבוה, קולונוסקופיה וסיגמואידוסקופיה הן הבדיקות המומלצות. למידע נוסף לחצו כאן

בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד (Mammography)

ממוגרפיה היא צילום רנטגן ייחודי של רקמת השד ומהווה אמצעי רפואי ראשוני לאיתור מוקדם של סרטן השד. באמצעות בדיקה זו אפשר לאתר כ-90% מהגידולים הממאירים בשד. למידע נוסף על הבדיקה לחצו כאן

בדיקות גנטיות לגילוי נשאות של סרטן השד וסרטן השחלה (BRCA1, BRCA2)

BRCA1 ו- BRCA2 הם שני הגנים העיקריים הכרוכים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד ובסיכון גבוה לחלות בסרטן השחלות. גברים ונשים בכל גיל העומדים בקריטריונים של משרד הבריאות זכאים לעבור בדיקות גנטיות שנועדו לגלות או לשלול את קיומה של נשאות זו. למידע נוסף על הבדיקה לחצו כאן

בדיקת פאפ (משטח צוואר הרחם)

בדיקה לאיתור ולאבחון מוקדם של מחלת סרטן צוואר הרחם אצל נשים. בבדיקה זו בודקים את הרירית, תאי צוואר הרחם, במעבדה הפתולוגית. הבדיקה מומלצת כבדיקת סקר מגיל 25, אחת לשלוש שנים. הזכאות לבדיקה נקבעת על פי קריטריונים של גיל האישה וצורך רפואי בבדיקה.  למידע נוסף על הבדיקה לחצו כאן

 

תסמינים שיש לשים לב אליהם

חשוב שכל אדם יכיר את גופו ויהיה ער לשינויים ולתסמינים. אנא שימו לב לתסמינים האלה:

  • נפיחות חריגה או גושים
  • כאב
  • צהבת
  • כיבים
  • נפיחות בבלוטות הלימפה
  • שיעול דמי
  • כאבים בעצמות
  • ירידה במשקל
  • אובדן תיאבון
  • עייפות
  • הזעת לילה

זכרו! תסמינים רבים מבין אלה שהוזכרו יכולים להיגרם בשל מצבים שאינם סרטניים. לכן, גם אם אתם סובלים מהתסמינים ברשימה, אין הדבר מעיד בהכרח על נוכחות גידול סרטני. בכל מקרה של ספק התייעצו עם רופא המשפחה.