טיפול קל בכבד: הטיפול בהפיטיטיס C הפך לקל מתמיד

יד בכפפה אוחזת במבחנה עם דגימת דם ועליה כתוב באנגלית הפיטיטיס C

מהי מחלת הפיטיטיס C? כיצד ניתן לטפל בה? ומהי פריצת הדרך המדעית החדשה המאפשרת לרוב החולים להחלים ממנה באמצעות טיפול בטוח, יעיל וקצר במיוחד? הכירו את התשובות לכל השאלות החשובות

מהו תפקידו של הכבד בגוף ומה יכול לפגוע בו?
הכבד, מלבד היותו האיבר הכבד ביותר בגוף (ומכאן שמו) הוא גם אחד האיברים החשובים ביותר לקיום חיים תקינים: הוא מסנן את הדם, מפרק רעלים ותרופות, משתתף בתגובה החיסונית, משמש כמקום אחסון של חומרים רבים ועוזר בשמירה על רמת גלוקוז קבועה בדם. צריכה מופרזת של אלכוהול, תרופות מסוימות, מחלות אוטואימוניות ואפילו מחלות גנטיות עלולים אומנם לגרום לדלקת ופגיעה בכבד, אך רוב המקרים של דלקת הכבד (המוכרת גם כ"הפטיטיס") הם תוצאה של זיהום נגיפי. ישנם חמישה סוגים של נגיפי הפטיטיס (מסומנים באותיות A-E), כשהסוגים המסוכנים ביותר, הם סוגים B ו-C.

האם יש חיסון נגד דלקת הכבד?
מבין הסוגים שהוזכרו, רק לדלקת מסוג B קיים היום חיסון, ורק מיעוט מהמקרים יהפכו לדלקת כרונית. לעומת זאת, בדלקת כבד נגיפית מסוג C, או "הפטיטיס C", שנגרמת כתוצאה מהדבקה בנגיף ה-HCV (Hepatitis C Virus) 85%-80% ממקרי ההדבקה יסתיימו במחלה כרונית.

מהי מחלת הפטיטיס C?
הפטיטיס C היא דלקת בכבד הנגרמת על ידי וירוס ההפטיטיס C. זוהי מחלה מדבקת, שעלולה להיות קטלנית ללא טיפול.

מהי חשיבות האבחון המוקדם של הפיטיטיס C?
מחלת הפיטיטיס C  היא "שקטה" ובלתי מורגשת – אך עם השנים היא עלולה לגרום לפגיעה קשה בתפקוד הכבד. מכיוון שהשלבים הראשונים של המחלה הם "שקטים" והרס של הכבד לוקח שנים – ישנה חשיבות רבה לאיתור חולים אלה וטיפול בהם בשלב מוקדם של המחלה. רוב החולים אפילו לא יודעים שהם חולים במחלה עד שכבר מאוחר מדי. התוצאה הסופית של מחלה שאינה מטופלת היא הרס של רקמת הכבד וירידה בתפקודי הכבד עד לצורך בהשתלה. בנוסף קיים סיכוי גבוה משמעותית לחלות בסרטן הכבד, שחמת והצטלקות של הכבד, אי-ספיקת כבד, ובנוכחות מחלות רקע אחרות גם הדרדרות מחלת כליות, בעיות קרישה והחמרה של סכרת סוג 2.

האם הטיפול בהפיטיטיס C תמיד היה יעיל?
בעבר, הטיפולים כנגד נגיף ההפטיטיס C היו מורכבים וכואבים. עבור רבים מהחולים הם התגלו כחסרי יעילות, ועבור אחרים הם היו בלתי נסבלים, בשל תופעות הלוואי שלהם. לנגיף ה-HCV יש לפחות שישה תת-סוגים (גנוטיפים), כך שהחולים טופלו בטיפולים אשר היו מותאמים לסוג הנגיף שבו נדבק. פריצת הדרך המדעית שחלה בשנים האחרונות בפיתוח טיפולים מתקדמים כנגד המחלה, הובילה לכך שנכון להיום, הפטיטיסC , היא מחלה שניתנת לריפוי יחסית בקלות.

מהו הטיפול החדש בהפיטיטיס C?
ראשית כל לבשורות הטובות – כיום קיים בישראל טיפול זמין הכלול בסל הבריאות שיכול לרפא את מחלת ההפיטיטיס C ב-12-8 שבועות. הבשורה לחולים בישראל הגיעה השנה. טיפולים חדשים כנגד דלקת כבד נגיפית מסוג הפטיטיס C אושרו גם על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) וגם על ידי המקבילה האירופית שלו (EMA) – עדות לנחיצותם ולפוטנציאל הגלום בהם כדי למגר את המחלה. טיפולים אלו הוכללו במסגרת סל שרותי הבריאות שהחולים בישראל זכאים לו. עבור חלק גדול מהחולים הטיפולים יכולים להעלים את נגיף ה-HCV בפרק זמן קצר של 12-8 שבועות, בניגוד לעבר הרחוק, שבו משך הטיפול ארך בין שלושה חודשים לחצי שנה, ללא תלות בגנוטיפ הוירוס (סוג הוירוס)  וביעילות של כמעט 100%. ה-FDA גם דיווח שתופעות הלוואי של הטיפולים החדשים הן קלות יחסית. הטיפול הקצר שמתאים לחלק ניכר מן החולים, בשילוב ריפוי של כמעט 100% מהמטופלים, מהווה בשורה של ממש עבור אלפי החולים המאובחנים בישראל, שעדיין לא טופלו וכן עבור החולים שעדיין לא אובחנו ונושאים את הנגיף.

האם אנחנו נמצאים בדרך למיגור המחלה?
כ-180 מיליון איש מאובחנים כיום ברחבי העולם עם הפטיטיס C. 130 מיליון מתוכם סובלים ממחלה כרונית כשכל שנה נוספים למעגל הזה כ-4 מיליון איש. ההערכה היא שבישראל ישנם כ-100,000 איש הנושאים את הנגיף, אך רק 25% מתוכם מאובחנים. גם בקרב המאובחנים המצב לא מעודד – רק 20% מהם מטופלים. בעולם שבו 2% מהאוכלוסיה נושאת את הנגיף, ובמיוחד כשרוב החולים אינם מודעים לכך – טיפול קצר, יעיל ורחב-טווח הוא בשורה של ממש עבור מיליוני אנשים. כיום, 28 שנים בלבד לאחר גילויו של הנגיף, מומחים טוענים שזו תחילת הדרך למיגור כולל של המחלה.

*הכתבה נכתבה באדיבות אגף הרפואה בשיתוף המחלקה לקידום בריאות באגף הסיעוד של מכבי שירותי בריאות