טוב שמן טוב משם טוב

הזית הוא אחד ממיני הצמחים בהם נתברכה ארץ ישראל ולא לחינם הוא מוערך מאד בשל מגוון המזונות והמוצרים המופקים ממנו היפים לחך ולבריאות. אחד הבולטים בהם הוא כמובן שמן הזית, אך גם כאן לדאבוננו חשוב להכיר כמה כללים חשובים שימנעו מכם ליפול בפח ולרכוש שמן שאינו איכותי. רולאן אבראהים, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה ונותנת טיפים חשובים לבחירה ושמירה על שמן הזית האהוב כל כך

שמן הזית מככב בתזונה הים תיכונית.

הוא נחשב לשמן איכותי מאוד ובריא ביותר.

יחד עם זאת תהליך ההפקה של שמן הזית יקר ולכן יש נטייה לזייף ולמהול אותו בשמן סויה. קשה להבחין בין סוגי השמנים או בשמן המהול.

כמו בענפי מזוון אחרים אנו חוששים מזיופים ולכן קיבצנו מספר כללים לצריכה נבונה של שמן זית.

אז איך נוכל לבחור בשמן הזית איכותי:

  1. איחסון – העדיפו שמן זית בבקבוק כהה, האור מפרק את השמן, מחמצן אותו ויוצר טעמים לא נעימים.
  2. צבע השמן – צבעו של שמן זית אינו ירוק. שמן הזית הוא בדרך כלל צהוב עם נטייה קטנה לירוק.
  3. עכירות השמן – אינה מעידה על איכות השמן. אבל אם השמן עכור, עלול להיווצר משקע לאחר תקופה. המשק  יזרז את תהליך חימצון השמן וזה יהפוך במהרה ללא איכותי.
  4. רמת חומציות- ככל שרמת החומציות של השמן נמוכה יותר הוא איכותי יותר. רמת החומציות לא צריכה לעלות על 0.8%.
  5. למחיר יש משמעות – לרוב, מחיר של 750 מ"ל שמן זית איכותי יעלו 40-50 ₪ . בקבוק שמן זית שעולה 35 ₪ או פחות צריך לעורר חשד ויש לבחון מדוע הופחת המחיר.
  6. שמן זית הופך לצמיגי בקירור. אפשר לשים מעט מהשמן שקניתם בצלוחית ולהניח במקרר. אם לא התקשה מעט אז כנראה שמדובר בזיוף.

לשמן הזית יש יתרונות רבים לבריאות. היתרון  נובע בעיקר ממרכיבו העיקרי – חומצת שומן חד בלתי רוויה, תכולת אנטיאוקסידנטים ופוליפינולים. אנו מצאים קשר בהורדת ההסתברות למחלות לב, הפרעות קצב ואירועים לבביים ומוחיים. הוא מקושר להפחתת רמות הכולסטרול הרע  מבלי לפגוע ברמת הכולסטרול הטוב ובכך שומר על היחס הנכון ביניהם. היחס בין סוגי הכולסטרול מהווה גורם מגן חשוב על בריאות כלי הדם שלנו.

יש לנו אוצר כזה בטבע.. בואו נבחר בו בחוכמה.