חשיבותה של התזונה בתהליך ההתמודדות וההחלמה מסרטן

מזון

אחת התופעות הקשורות למחלת הסרטן היא ירידה דרסטית במשקל. דקלה דוד-טוירמן, דיאטנית קלינית במכבי מסבירה מדוע זה קורה, כיצד להתמודד עם הבעיה ומדוע כל כך חשוב להקפיד על תזונה מותאמת בתקופת המחלה.

לרגל יום הסרטן הבינלאומי כולנו נחשפים לכתבות ובהן טיפים היכולים לסייע בהקטנת הסיכוי לחלות בסרטן.  בכל מקום מדברים על חשיבותן של פעולות המניעה: שמירה על אורח חיים בריא, הפסקת עישון, חשיפה מתונה לשמש ועוד. אך הפעם אני רוצה להאיר את הדרך עבור אלו שכבר אובחנו עם סרטן ולצייד אותם בכמה עצות בנוגע למערכת היחסים שלהם עם התזונה.

מדוע חשוב לי לדבר על הירידה במשקל ולהסב את תשומת הלב לנושא? נתחיל בעובדה שירידה במשקל היא אחד התסמינים שיכולים להעיד על תהליך סרטני. וכשלוקחים בחשבון שחולי סרטן שירדו ירידה דרסטית במשקל, ישרדו פחות, ברור כי מדובר בנושא חשוב מאד. למעשה, מחקרים הוכיחו כי תת תזונה בחולי סרטן אחראית ל20% ממקרי המוות מסרטן! בנוסף, עם הירידה במשקל יש ירידה באיכות החיים, יורדת היכולת להתמודד עם טיפולים וניתוחים, יש עלייה בתחלואה וסיכויו של החולה לצלוח את המאבק בשלום הולכים ופוחתים.

אחוז המאובחנים היורדים במשקל משתנה ע"פ סוג ומיקום הגידול. הירידה במשקל היא סימן אחד לתת תזונה המתפתחת אצל חולי הסרטן. הירידה במשקל אצל החולים מאופיינת בעיקר באיבוד מסת השריר.

הסיבות לירידה במשקל ולתת התזונה בקרב החולים רבות: טיפולים והליכים רפואיים שגורמים לתסמינים כגון: בחילות, הקאות, שלשולים, עצירות וכאבים, הגידול שגורם לשינויים הורמונאליים ומטאבוליים המדכאים את התיאבון וכמובן הסטרס הנפשי בו החולה נתון שלא תורם לרצון לאכול.

ישנן אסכולות שונות לגבי האופן הנכון לנהל את התזונה במהלך המחלה אך בכל מקרה מאחר וכל אחד מאתנו שונה, יש לדון בכל מקרה לגופו ולהתאים את התפריט לכל חולה אישית בהתאם למצבו. כך גם לדוגמא: תזונה עשירה בסיבים יכולה להיות בעייתית בחולי סרטן מעי או בחולים שסובלים משלשולים. אך לא רק מיקום וסוג הגידול רלוונטיים, חשוב גם לבדוק אלו תופעות נלוות יש: בחילות, הקאות, שלשולים, כאבים, עייפות ואחרות אשר טורפות את הקלפים ומשנות לגמרי את תמונת המצב וכנגזרת את ההמלצות.

ובכל זאת, ישנן כמה המלצות המתאימות לכולם:

  • חשוב לשים לב שכל דיאטה שתיבחר תספק את מלוא הצרכים.
  • יש לדעת כי הימנעות מקבוצת מזון מסוימת או בחירה בדיאטה קשה לביצוע יכולה לגרום לירידה בצריכת האוכל.
  • הקפידו על 3 ארוחות קבועות ומסודרות, לפחות.
  • עשו כל מאמץ לאכול את כל המזונות להם אתם רגילים והוסיפו את המזונות הבאים:
    טחינה/ אבוקדו/ אגוזים ושקדים.
    ירקות: רצוי לאכול כל עוד אין תחושת מלאות מוקדמת או הגבלה ניתוחית.
  • נהלו מעקב אחר משקלכם כדי לוודא שאינכם מאבדים משקל בצורה לא מבוקרת.

לסיכום:

אם חוויתם ירידה במשקל או שאינכם בטוחים מה עליכם לאכול- פנו לייעוץ. הייעוץ התזונתי לחולי הסרטן הינו חלק מסל הבריאות בקופ"ח, תוכלו לחפש במדריך השירותים את הדיאטניות המומחיות לטיפול בחולי סרטן.

זכרו שתזונה חשובה בחיים אבל במקרה של חולי סרטן- היא יכולה להיות מצילת חיים.