חופשה מתוקה: איך להיערך לנסיעה לחו"ל עם סוכרת?

כף יד אוחזת בגלוקומטר על רקע פירות וצמחייה

חופשת הקיץ היא הזדמנות מצויינת למנוחה, אך מאופיינת גם ביציאה מהשגרה שעלולה להיות מאתגרת עבור המתמודדים עם סוכרת. כיצד כדאי לסובלים מסוכרת להתכונן לחופשה? על מה חשוב להקפיד בזמן טיסות? וכיצד ניתן לטפל בהיפוגליקמיה בזמן נסיעה? סימה ארבלי מנהלת תחום הסוכרת באגף הסיעוד ובתיה אלימלך, דיאטנית קלינית ממכבי שירותי בריאות נותנות טיפים שיסייעו להתמודדות עם הסוכרת בחופשה


הסוכרת
, בניגוד אלינו, אינה יוצאת לחופשה, והיציאה לחופשה מצריכה תשומת לב לשינויים רבים במועדי האכילה, בסדר הארוחות ובסוגי המזון שאנחנו אוכלים.
בנוסף, נסיעות או טיסה ארוכה בחופשה עלולות להוביל לשינויים לא רצויים בערכי הסוכר. לכן, האתגר בחופשה הוא בהמשך בשגרת החיים לצד הסוכרת, תוך הימנעות ממצבי קיצון ושמירה על האיזון.

כיצד כדאי לחולה הסוכרת להיערך לפני הנסיעה?

  • בדיקות דם: מומלץ לבצע בדיקות דם מקיפות כדי לאמוד את רמות איזון הסוכר ואת המצב הרפואי הכללי. לא מומלץ לטוס לחו"ל כאשר הסוכרת במצב 'סוער' או כאשר היא מאוד לא מאוזנת, למשל, במצב של ריבוי מצבי היפוגליקמיה (ירידות חדות ברמת הסוכר) או היפרגליקמיה – אלה יכולים להקשות על הטיפול בסביבה לא מוכרת ובתנאים שונים.
  • תרופות: כדאי להיערך מראש ולהצטייד בתרופות נגד תופעות לוואי במערכת העיכול המתרחשות בארצות חדשות, זאת מאחר שמחלה וחום גבוה עלולים להוביל לעלייה בערכי הסוכר בדם, ויש לטפל בהם על מנת למנוע החמרה במצב. כמו כן, כדאי להערך מראש ולהצטייד בכמות תרופות ו/או אינסולין שתספיק לזמן השהייה וקצת מעבר לו, מאחר שלא תמיד ניתן להשיג את התרופות שבהן אתם משתמשים במדינות אחרות, ובנוסף קחו עימכם העתק של מרשם התרופות שאתם נוטלים.
  • חיסונים: יש לערוך חיסונים מומלצים בהתאם ליעד הנסיעה, מספר שבועות לפני הנסיעה, כדי למנוע תגובות לוואי בארץ רחוקה.
  • שפה זרה: לקראת נסיעה לארצות שבהן דוברים שפה זרה, מומלץ להכיר מראש וללמוד מילים בסיסיות ומשפטים חשובים כגון "יש לי סוכרת", "אני צריך רופא" או "סוכר או מיץ בבקשה".
  • סימן מזהה: מומלץ לכל סוכרתי אשר מבקר בסביבה לא מוכרת, לשאת תווית או סימן זיהוי אחר, שעל גביו מצויין שהוא חולה סוכרת ואף מספר טלפון למקרה חירום.
  • עזרה ראשונה: כדאי לשאת עמכם תיק צד המכיל סוכר זמין, תרופות ואינסולין למצבי חירום, או למקרים של נסיעות ארוכות שבהן יש צורך בציוד מעין זה באופן זמין ומהיר.
  • ניטור סוכר: חשוב לקחת אתכם את מד הסוכר והציוד הנלווה, כדי להמשיך למדוד את ערכי הסוכר בצורה רציפה גם בעת החופשה. דווקא בזמנים של חופשה, אנחנו נחשפים למזונות שאיננו מכירים ולכן המדידה יכולה לתת לנו אינפורמציה רבה לגבי מידת ההתאמה של התזונה החדשה לערכי הסוכר שלנו.

מה כדאי לחולה סוכרת לעשות בזמן הטיסה, אחריה ובמהלך החופשה?

  • אלטרנטיבות קולינריות: כדאי לבדוק מראש האם חברת התעופה מציעה חלופות לארוחות בריאות, ואף לשתף את צוות האוויר במצב הרפואי כדי שיוכלו לסייע במקרה חירום.
  • פעילות גופנית: הליכה ופעילות קלה במהלך טיסה ארוכה יכולים לסייע באספקת דם תקינה לכל איברי הגוף, ויכולים למנוע היווצרות קרישי דם מסוכנים.
  • להצטייד באינסולין: כדאי לקחת "עליכם" למטוס אינסולין בכמות שתספיק לנסיעה כולה. כמו כן, לא מומלץ לשלוח את האינסולין לתא המטען, מאחר שהקור הקיצוני ששורר שם עלול לשבש את המבנה שלו ולפגום באיכותו. ניתן לאחסן חבילת אינסולין בטמפרטורת החדר (טמרפטורה שאינה עולה על 25 מעלות סלזציוס)  למשך 6 שבועות לאחר הפתיחה, אך חשוב לא לחשוף את האינסולין לתנאי חום או קור קיצוניים.
  • הגנה מהשמש: שתייה מרובה, מקדם הגנה ובגדים מתאימים ימנעו כוויות ונזקים כואבים אחרים העלולים להיגרם מהשמש, ולהזיק לעורכם ולגופכם.
  • בריאות כף הרגל: בשל ההליכה המרובה בזמן טיולים עלולים להיגרם פציעות או זיהומים בכפות הרגליים, ולכן יש לשמור על בריאות הרגל בהקפדה יתרה. עדיף לצאת לטיול עם נעל מוכרת המגינה על כף הרגל, ולהימנע מללכת יחפים על חול ים או על משטח שאינו נקי וחלק. אם נגרמה פציעה בכף הרגל, כדאי להשתמש בסרט הדבקה לא אלרגני, ולחבוש אותו בעזרת גזה וחומר אנטיספטי קל. אם המצב אינו משתפר, פנו למרפאה.

כיצד לטפל בהיפוגליקמיה בזמן נסיעה?
הקפידו לשאת עמכם צידה קלה לדרך שתסייע לכם להשיג סוכר נגיש במהירות. הצידה שתישאו תעזור לכם לשמור על שגרת ארוחות מסודרת יחסית ועל איזון הסוכר, ובנוסף תסייע לכם להמשיך בשגרת הטיפול התרופתי.
עבור סוכרתיים הנוטים לסבול מהתקפי היפוגלקמיה קשים עם אובדן הכרה, מומלץ לשאת זריקת גלוקגון, ולשהות בקרבת אדם היודע לתת אותה במקרה הצורך.

מה מומלץ למטופלי משאבות לעשות בזמן טיול?
מומלץ להצטייד לפני הטיסה בטלפון של מוקד תמיכה ושירות של משאבות בארץ וביעד הנבחר. יש להצטייד בתכנית המשאבה, ולבקש מהרופא המטפל תכנית חלופית של הזרקות ועטי אינסולין למקרה של אבדן המשאבה. כמובן שגם למשתמשים במשאבות מומלץ להצטייד בסוכר פשוט וגלוקגון לטיפול במקרים קיצוניים של נפילות סוכר.

מה חיוני עבור סוכרתיים בעת נסיעה לאזורי זמן אחרים?
כאשר הנסיעה המתוכננת היא לאזורי זמן אחרים, יש להתייעץ עם הרופא או האחות המדריכה לגבי התאמת זמני הארוחות והאינסולין. בטיסה ארוכה, מומלץ להשאיר את השעון עם השעה בנקודת ההמראה ולאכול ארוחות בזמנים הרגילים. כמו כן, חזרה למינוני התרופות הרגילים תיעשה ביום שלאחר הנחיתה על פי שעון זמן ההגעה. במשאבות אינסולין יש לכוון את השעון על פי הזמן הרלוונטי.

נסיעה טובה – וחופשה מהנה!

*הטיפים וההמלצות אינם מהווים תחליף להתייעצות עם צוות רפואי והתאמה של תכנית טיפולית אישית לכל אדם עם סוכרת.