כדורים וזריקות הרזיה: זה יעיל, אבל בהחלט לא פתרון קסם

איגוד רופאי המשפחה בישראל הגדיר לאחרונה את ההשמנה כמחלה כרונית. במקביל, אנו שומעים יותר ויותר על טיפולים תרופתיים שונים, בהם כדורים וזריקות הרזיה. על מה מדובר? במה זה כרוך? והאם מדובר בטיפול לכל החיים? קבלו את המדריך המקוצר לטיפול תרופתי בהשמנה

לא נגלה לכם סוד גדול אם נספר לכם שהשמנה הוכרזה כמגפה עולמית, ושבישראל ישנם מאות אלפי גברים ונשים – כמו גם מספר לא מבוטל של ילדים וילדות – הסובלים מהשמנת יתר. עם זאת, לא רבים מודעים לעובדה שלאחרונה, הגדיר איגוד רופאי המשפחה בישראל את ההשמנה כמחלה כרונית לכל דבר. "הסיבה להגדרה הזו נובעת מהעובדה שלאורך זמן, השמנה עלולה להגביר את הסיכוי להתפרצות מחלות אחרות, כגון מחלות לב, סרטן, מחלות כלי דם, בעיות אורתופדיות ועוד", מסבירה מיכל סוקמן, דיאטנית וראש תחום תזונה במכבי. "וזו בדיוק הסיבה שאנו שואפים לספק מענה בשלבים מוקדמים ככל האפשר. במילים פשוטות: הטיפול הנכון ביותר הוא המניעה. ויש לעשות זאת בגיל צעיר ככל האפשר, באמצעות חינוך והסברה לתזונה בריאה הן מול הילדים והן מול ההורים".

לדברי סוקמן, מעבר לעניין הבריאותי, הרי שהיתרון הגדול של המניעה טמון בכך שהיא חוסכת מאוחר יותר את התסכול שעלול להיווצר בקרב מי שמנסים שוב ושוב לרדת במשקל.

לאחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על כדורי הרזיה וזריקות הרזיה. תוכלי לספר לנו על כך?

"בשלב הזה, כדורי הרזיה נחשבים אופציה פחות יעילה. באשר לזריקות – אנחנו מדברים על הזרקה חד-יומית של תרופות כגון סקסנדה ואחרות. אבל עוד לפני שמגיעים לזריקה, אנחנו כדיאטנים מנסים לפעול בכלים שיש לנו כדי להתאים את אורח החיים הנכון למטופל – על פי צרכיו, העדפותיו, מצבו הבריאותי ועוד. אנו למעשה בונים לו מסגרת אכילה בהתאמה אישית. הרי לא כל מה שנכון לאחד יהיה נכון לאחר. כבר עברו הימים של רשימות אוכל אוניברסליות שמיועדות לכולם. מעבר לכך, חשוב לדעת כי לעתים, גם ירידה של 10-5 ק"ג תביא לשיפור ניכר במדדים הבריאותיים".

לדברי סוקמן, אם הוחלט על טיפול תרופתי – מה שנעשה אך ורק בידי רופא ועל סמך בדיקות – הפתרון היעיל ביותר כיום מגיע בדמות זריקות יומיות של תרופה המדמה את פעולתו של ההורמון GLP1, הפועל על מערכת העיכול ומרכזי השובע במוח ולמעשה גורם לתחושת שובע מוגברת בין הארוחות.

האם יש לטיפול התרופתי בהשמנה תופעות לוואי?

"כן, כמו לכל תרופה. במקרה הזה, אלו יכולות לכלול כאבי בטן, שלשולים, בחילות ועוד. גם כאן, לדיאטנית יש תפקיד חשוב בכל הקשור להתמודדות עם הקשיים שעולים.  וכמובן, יש לפנות לרופא המטפל לשם התאמת המינון".

ומעבר לכך, מדובר ב"זבנג וגמרנו"?

"בהחלט לא, ואפילו להיפך! הרעיון הוא לייצר הרגלי אכילה בריאים יותר במהלך הטיפול התרופתי. כלומר, לספק מעטפת שלמה ותומכת. חשוב להבין כי התהליך, מוצלח ככל שיהיה, הוא בסך הכל מקפצה להזדמנות ליצור שינוי. אם לא מאמצים הרגלי תזונה בריאים חדשים, הרי שברגע שהשפעת הטיפול תרד עם הזמן, כך יעלה שוב המשקל".

כלומר, אין פתרונות קסם?

"בדיוק! ההצלחה טמונה במעטפת הטיפולית כולה, שסובבת סביב הציר של שינוי הרגלי התזונה, בהם מועדי האכילה ואפילו קצב האכילה. במקרה הצורך, הדיאטנית תדע גם להעניק כלים להתמודדות עם בעיה נוספת שעלולה להיווצר בעקבות הטיפול התרופתי: השינויים במצבי הרוח. אנחנו מדברים כאן על שינוי התנהגותי מאוד גדול".

מי זכאי לטיפול התרופתי?

"מטופלים בלי סוכרת עם BMI של 30 ומעלה או BMI של 27 ומעלה כאשר ישנה תחלואה מוכחת בגלל ההשמנה. בכל מקרה, הדבר נתון לשיקול דעתו של הרופא, ויש צורך במעקב במהלך הטיפול, כגון ביצוע בדיקות דם ועוד.".

האם ישנם מצבים רפואיים שמונעים את הטיפול התרופתי?

"כן. כך למשל מחלות מעי, רגישויות למיניהן ומצבים רפואיים נוספים".

מה באשר לילדים?

"גם ילדים יכולים לקבל זריקות הרזיה, אבל במקרה זה מוטלות הרבה יותר מגבלות, בשל הימצאות גורמי השפעה נוספים בהם גדילה, אכילה רגשית, תנאים סביבתיים שונים ועוד. מדובר במערך טיפולי שונה לחלוטין, והוא נעשה תחת פיקוח ומעקב צמוד יותר, כולל מעקב אנדוקרינולוגי".

כמה זמן נמשך הטיפול התרופתי?

"מדובר בטיפול לכל החיים וזו סיבה חשובה נוספת להתייחס אליו ברצינות הראויה, ולקבל מעטפת טיפולית כוללת שבבסיסה שינוי הרגלי האכילה. זה מחזיר אותנו לנקודה החשובה מכל, לפיה אין פתרונות קסם".

  • כדי להקנות כלים לתזונה נכונה ולהתמודדות עם אכילה מחוץ לבית – באירועים ובמצבי לחץ, מכבי מציעה סדנאות לירידה במשקל ולאורח חיים בריא.
    לפרטים והרשמה >