זמזום טורדני: עונת היתושים כבר כאן

אב מרסס יד של ילד בתכשיר נגד יתושים על רקע עצים

מזג האוויר המתחמם הוא לא רק סימן לקיץ הקרב אלא גם לבואם של היתושים המציקים. האם ישנם אנשים שיתושים מעדיפים לעקוץ? איך נמנעים מעקיצות, איך מטפלים בהן, והאם הן עלולות להיות מסוכנות? ד"ר סמדר ריין, רופאת משפחה ממחוז הדרום של מכבי שירותי בריאות עונה על כל השאלות

אז מי בעצם עוקץ אותנו?
ראשית כל כדאי לדעת שהיתוש העוקצני הוא בעצם יתושה. כלומר, נקבת היתוש היא זאת שעוקצת אותנו, בעוד שליתושים הזכרים אין יכולת למצוץ דם –  נקבת היתוש זקוקה לחלבונים הנמצאים בדם והם מאפשרים לה לייצר ביצים לצרכי רבייה.

האם זה נכון שיש אנשים שיתושים יותר נמשכים אליהם?
נקבות היתוש נמשכות יותר לבני אדם מסוימים מאשר לאחרים ומעדיפות חום, לחות וריחות גוף מסוימים.

למה זה כל כך מגרד?
נקבת היתוש דוקרת את העור, מחדירה את חדקה הדק לתוך כלי דם ומפרישה למקום רוק אשר מכיל חומרים שונים המסייעים לה בשאיבת הדם, וביניהם חלבונים המנטרלים את מנגנון עצירת הדם והקרישה. החלבונים המופרשים לגופנו מעוררים תגובה חיסונית של הגוף, המתבטאת בהפרשה של חומר היסטמין (חומר כימי המופרש כחלק מתגובה אלרגית) אשר גורם לתחושת הגירוד.

מהם התסמינים של העקיצה?
קיימים הבדלים בין אנשים שונים ברמת הרגישות לעקיצות. אצל מרבית האנשים העקיצה תביא לגירוד, אדמומיות ונפיחות קלה שעשויה להמשך בין דקות ספורות ועד מספר ימים. אצל אנשים עם רגישות גבוהה יותר לעקיצות, ובעיקר אצל ילדים, העקיצות עלולות להביא לתגובה מוגברת הכוללת גירוד עז, נפיחות משמעותית ושלפוחיות.

מהן דרכי הטיפול בעקיצות?

  • במרבית המקרים אין צורך בטיפול מיוחד. כדי להקל על התסמינים ניתן לקרר את אזור העקיצה, למשל באמצעות מים קרים או קרח. בנוסף ניתן למרוח תכשירים להרגעת העור כמו ג'ל אלוורה או משחות ללא מרשם המכילות אנטי-היסטמינים המיועדות להרגעת העור.
  • מומלץ לנסות ולהימנע ככל הניתן מגירוד של אזור העקיצה, ולהימנע מגירוד יתר אשר עלול לגרום לפצע אשר עלול ליצור זיהום. אם מופיעות שלפוחיות באזור העקיצה, אין לפוצץ אותן מחשש לזיהום.
  • במקרים חריגים הכוללים גירוד עז, נפיחות משמעותית, כאב ו/או הופעת חום גבוה מומלץ לפנות לרופא אשר עשוי להמליץ על טיפול תרופתי כמו למשל תכשירים המכילים סטרואידים או אנטי-היסטמינים, ובמקרים של זיהום על טיפול באמצעות אנטיביוטיקה.

האם העקיצות עלולות להיות מסוכנות?

עקיצות היתושים בישראל עלולות להיות מסוכנות רק במקרים נדירים בלבד.
עם זאת, ישנם מקרים שבהם יתושים בישראל עלולים להעביר את מחולל מחלת קדחת הנילוס המערבי. זוהי מחלה נגיפית שבמרבית המקרים גורמת לתסמינים הדומים לאלו של שפעת. במקרים קשים ונדירים בלבד היא עלולה לגרום לדלקת קרום המוח, בעיקר במבוגרים ובאנשים הסובלים מבעיות בתפקוד המערכת החיסונית.

איך אפשר להפחית את הסיכוי להיעקץ?

  1. ייבוש מקורות מים עומדים: נקבות היתוש נוהגות להטיל את ביציהן במים עומדים ולכן כדאי לדאוג לייבש מים עומדים שהצטברו במקומות שונים, למשל באגרטלים ובתחתיות העציצים.
  2. התקנת רשתות: רשתות המותקנות על החלונות, הדלתות והפתחים השונים יכולות למנוע חדירת יתושים לבית.
  3. לבוש ארוך: כיסוי הגוף באמצעות בגדים ארוכים, בעיקר בעת יציאה מהבית בשעות החשיכה (שעות הפעילות של היתושים) יקטינו את שטחי העור החשופים לעקיצות.
  4. שימוש במאוורר: רוח מעכבת את תעופת היתושים.
  5. שימוש בחומרים דוחי יתושים: ישנם חומרים דוחי יתושים שניתן לפזר בחלל החדר לצד תכשירים דוחי יתושים אשר ניתן למרוח על הגוף. חשוב כמובן לבדוק אם החומרים והתכשירים מאושרים גם לשימוש ילדים – חלק מהתכשירים מאושרים לשימוש מגיל חודשיים.

>> למידע נוסף אודות עקיצות חרקים באתר מכבי