זהירות, קיץ!

קרטיבים ביתיים מפירות בתוך כוסות עם קרח

טלי בן טובים, דיאטנית קלינית ממחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות מפרטת מהם 7 מאכלי הקיץ שכדאי להיזהר מהם לאחר קיצור קיבה


הקיץ בפתח ואנו מתחילים להיכנס לאווירה החמימה, לאחר שהשלנו כמה קילוגרמים בניתוח קיצור קיבה! לאחר הניתוח חלקנו מרגישים יותר בנוח בים, בבריכה ובשלל פעילויות הקיץ. רבים רואים את הקיץ כתקופה קלה לשמירה על הגזרה, מאחר ועומס החום מפחית את תאבוננו ואנו נמשכים יותר למשקאות ומזונות 'קלים', כגון סלטים ומשקאות 'דלי קלוריות', על פני תבשילים חמים ומאכלים כבדים ומנחמים. אך אליה וקוץ בה!
מעבר לכך שבקיץ אנו מבלים יותר, ולכן אוכלים יותר בחוץ, בקיץ ישנם מזונות ומשקאות 'קלים' רבים המכילים לא מעט קלוריות, הנקראות 'קלוריות סמויות'.
קלוריות סמויות הינן קלוריות ה'מתחבאות' במזונות, ובעיקר משקאות, הנתפסים כבריאים ודלי קלוריות, לדוגמא התפיסה הרווחת כי 'סלט שווה 0 קלוריות' או כי "משקה קל' הינו דל בקלוריות'. הסיבה לכך היא נטייתנו לחשוב כי שתייה אינה אוכל, ולכן אנו לא נותנים את הדעת על כמות הקלוריות המסתתרת במשקאות אלו. אך למעשה, לא רק שסלטים או משקאות יכולים להכיל כמות קלוריות גדולה, הם משביעים אותנו פחות ולכן תורמים לאכילה נוספת.
גם לאחר ניתוחי קיצור קיבה, אני לא חשים הגבלה בשתיית משקאות ומזונות נוזליים, כפי שאנו חשים באכילת 'אוכל אמיתי'. זאת מאחר וניתוחים אלו המגבילים את נפח הקיבה וגורמים להקטנת נפח צריכת המזון. אך עיקרון הגבלה זה, אינו תקף על נוזלים, מאחר והללו עוברים מהר יותר במערכת העיכול, ולכן ביכולתנו לשתות מהם כמות גדולה יותר.
אז בואו נשבור כמה מיתוסים ונבין כיצד לשמר את הירידה במשקל שהשגנו לאחר הניתוח.

טעות מס' 1: 'סלט זו האופציה הכי דלת קלוריות/ זה חינם'
כשאנו חושבים על דיאטה, המילה הראשונה שקופצת לנו בראש זה סלט. הרי סלט אינו משמין והוא "חינם", ללא הגבלה.
אך המילה 'סלט' מתייחסת לכל שילוב של אוכל קצוץ, ולאו דווקא לירקות. מה גם, שכשאוכלים סלט בחוץ, לרוב יהיו בו תוספות כגון אגוזים, צימוקים, גבינות שמנות ורטבים עתירי שומן שלא לקחנו בחשבון ומוסיפים הרבה קלוריות לצד החסה.
ניתן ליהנות מסלט מרענן אך בחרו בסלט על בסיס ירקות.
החליפו לתוספות 'רזות' יותר המכילות חלבון- כגון גבינות עד 5%, ביצה קשה או טונה.
בקשו את הרוטב בצד כך שתוכלו לשלוט על כמות התוספת.

טעות מס' 2: 'פירות זה בריא, ובלי הגבלה'
נכון, פירות אכן בריאים מאחר ומכילים ויטמינים ומינרלים החיוניים לגופינו וכן סיבים תזונתיים המסייעים לתחושת השובע לאורך זמן.
עם זאת, פירות מכילים כמות לא מבוטלת של סוכרים פשוטים, אשר מקפיצים את רמות הסוכר בגופינו, ובצריכה גבוהה מעלים את הסיכון לסוכרת.
לכן ניתן ומומלץ ליהנות מפירות הקיץ המרעננים, אך תמיד במידה.
√ הגבילו את צריכת הפירות ל-2-3 מנות פרי ביום. מנה היא כגודל אגרוף, לדוגמא 1 מנת פרי= תפוח עץ/תפוז/נקטרינה/בננה קטנה/2 שזיפים/2 משמשים/ כוס ענבים/כוס אבטיח.
√ אל תתפזרו – העדיפו פירות שהינם ביחידה על פני פירות כמו ענבים, אבטיח ומלון שקשה לכמת ובטח שקשה שלא להתפתות ולהמשיך לזלול מהם.
√ הוסיפו אגוזים ושקדים להאטת קצב ספיגת הסוכר ולתחושת שובע.

טעות מס 3: 'מיץ סחוט טבעי – בריא'
כבר הבנו כי הפירות, אשר מכילים רכיבי תזונתה חיוניים, בריאים לנו. כך שהגיוני, כי מיץ פירות הינו אופציה נהדרת להרוות את הצמא בימות הקיץ החמים.
ההבדל הוא שמיצי הפרי, כולל אלו המתהדרים בכותרת 'טבעי' ו'סחוט במקום', אינם מכילים את מרבית הרכיבים הבריאים של הפירות השלמים. בזמן שהפרי שכב חתוך או מקולף, לעיתים לא בקירור והמתין עד לסחיטתו, חלק מהוויטמינים, הרגישים מאוד לאור ולחום, כבר נהרסו. וכשכבר נסחט, ישנו הרס ואובדן של סיבי הפרי. כך שהתוצר הסופי הינו משקה דל ברכיבי בריאות ועתיר בסוכרים פשוטים (כוס מיץ אחת עולה לנו כ-9-12 כפיות סוכר).
לכן, אם במיץ חשקה נפשכם אז פנקו את עצמכם מידי פעם, אך בחרו תמיד בכוס הקטנה והרכיבו את המיץ על בסיס ירקות (גזר, סלרי, ג'ינג'ר וכדומה) ומעט פרי.
טיפ קטן: אם חשוב לכם לקבל את המנה היומית של ויטמין C – אכלו גמבה, המכילה יותר ויטמין C ופחות סוכר.

טעות מס 4: 'אייס קפה דיאט לא מכיל קלוריות'
רק השם 'דיאט' כבר גורם לנו להרגיש שבחרנו במוצר ה'נכון'. אכן, משקאות ה'דיאט' למיניהם מכילים פחות סוכר וקלוריות, אך הם אינם חפים מהם לחלוטין.
למען הסדר הטוב, נסביר את המושג 'דיאט': 'דיאט' הינו מוצר המכיל עד 40 קלוריות ל-100 מ"ל. אך הבעיה היא שכוס אייס קפה מכילה הרבה מעבר ל-100 מ"ל, כוס ממוצעת מכילה בין 250-500 מ"ל, וכאן אנו כבר מדברים על כמות 'יפה' של קלוריות וסוכר. לכן, עצתי החמה – פשוט הימנעו מכך!

טעות מס' 5: 'ארטיק קרח עדיף ע"פ כדור גלידה'
תמיד נשמע לנו שארטיק קרח פחות משמין מגלידה, אך בארטיק קרח יש גם סוכרים פשוטים, אשר מקפיצים את ערכו הקלורי ל-80-120 קלוריות. לעומת זאת, כדור גלידה קטן ע"ב חלב, מכיל פחות סוכר ויותר רכיבים בריאים כמו חלבון וסידן, באותה כמות הקלוריות.
כך שניתן ליהנות מידי פעם מכדור גלידה קטן, אך במידה ואתם מאלו ש'חייבים' מתוק על בסיס יומי:
√ העדיפו שלגון דיאטטי המכיל פחות קלוריות- יש היום מגוון רחב של שלגוני לייט/דיאט אשר לא 'יעלו' לכם הרבה קלוריות ולא יעלו אתכם במשקל.
√ בחרו באלו הארוזים ביחידות על פני המארזים המשפחתיים- כך שהסבירות, כי החגיגה תסתיים באכילת קופסת גלידה שלמה, נמוכה יותר.
√ 'עשה זאת בעצמך' למשקיענים – הכינו ארטיקים טבעיים בבית על בסיס פירות, אשר יעלו לכם פחות כסף ופחות קלוריות.

טעות מס' 6: 'אם אשתה 'במידה' מוגז דיאט – זה לא משמין'
משקאות מוגזים דיאטטיים, כגון דיאט קולה או דיאט ספרייט, אינם מכילים אפילו קלוריה אחת, ולכן 'כביכול' אינם משמינים. אך הללו מכילים גזים, אשר לפי מחקרים, נמצא קשר בין צריכתם לבין עלייה חוזרת במשקל/ פגיעה בהישגי הירידה במשקל לאחר הניתוח. זאת מאחר וכשצורכים משקאות מוגזים, הללו מגיעים לקיבה ומפעילים לחץ על דפנותיה אשר עלול לגרום להרחבתה, וכתוצאה מכך לעלייה בקיבולת המזון ועלייה חוזרת במשקל. לכן, מאחר ואין ביכולתנו לדעת מהו הנזק הבלתי הפיך ששתיית מוגזים 'במידה' תגרום, הנחיית כלל ארגוני הבריאטריה הינה חד-משמעית – להימנע לחלוטין ממוגזים!

טעות מס' 7: 'מים בטעמים- תחליף מעולה למים'
עוד שיווק גאוני! שם המוצר, 'מים בטעמים', גורם לנו להאמין כי אנו שותים מים עם 'נגיעות קטנות של טעם'.
לאחר הניתוח, רבים המתקשים לעמוד בהמלצה של 8 כוסות מים ליום בוחרים במוצר זה, הנשמע כחלופה בריאה ודלת קלוריות, לעומת המשקאות הממותקים.
אך פרט למים, משקה זה מכיל את הסוכר המזיק ביותר לגופינו, אף יותר מזיק מן הסוכר הלבן, הידוע בשם פרוקטוז. כשאנו מכניסים פרוקטוז לגופינו הוא 'אדון לעצמו'- ביכולתו להיכנס לכל איבר ואיבר בגופינו, בפרט לכבד, ללא הפרעה ולכן הנזק מצריכתו גדול הרבה יותר.
לכן, עשו לעצמכם טובה- הימנעו מצריכתו נקודה!
'אין על מים' – מים הם המשקה הבריא והמרווה ביותר, והיחיד אשר אינו מכיל קלוריות, סוכרים ותוספים מלאכותיים. אך במידה ואתם מתקשים עם שתיית מים, היעזרו ב'טריקים' הבאים:
√ הוסיפו למים נענע /לימון/ קינמון/ חתיכות פרי או כל דבר אשר יעשיר את טעמם.
√ נסו לגוון עם חליטות צמחים או תה ירוק (רק ודאו שאינם מכילים קפאין)
√ הוסיפו למים מעט תרכיז דיאט בטעם שאתם אוהבים (לימון/תפוח עץ/פטל). עדיף להוסיף מעט תרכיז דיאט מאשר לשתות מים בטעמים.

שתו מים – ו'שמרו'/'בזבזו את הקלוריות על ארוחה טובה!