הסופגנייה – פסגת הפחד

22805 Blog_photo_NEW_hanuka

בעבר, היו הסופגניות מופיעות תקופה קצרה לפני תחילת חג החנוכה. היום, אנו רואים אותן כבר כחודשיים לפני החג, בכל מקום והן מגרות מתמיד. בתיה אלימלך, דיאטנית קלינית במכון סוכרת מכבי השלום ויועצת האגודה הישראלית לסוכרת, עוזרת לנו להתמודד עם הקושי

כולנו כבר שמענו והפנמנו  שבסופגנייה כמות קלוריות גדולה. בסופגנייה הרגילה, זו בגודל הסטנדרטי המכילה ריבה יש כ 500 קלוריות. זאת בשל כמות השומן הרבה הנספגת לתוכה בזמן הטיגון ותוספת הסוכר. סופגניות עשירות יותר בקרמים מבפנים ומבחוץ מגיעות לכמות קלוריות גדולה בהרבה. בנוסף לקלוריות, הסופגנייה עלולה להכיל מרכיבים שעלולים להזיק לגופנו כגון תוצרי שמן שרוף. יחד עם זאת, אין לראות בסופגנייה אוייב הקם להשמידנו.  אם ברוב ימות השנה נקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה, סופגנייה אחת בחג לא תפגע בבריאותנו או במשקלנו. האתגר הגדול ביותר הניצב בפנינו בחנוכה הוא ריבוי האירועים בהם מככבים מאכלי החג.

הנה כמה המלצות שיוכלו לסייע לנו בשמירה על האיזון בין הנאה ובריאות:

  • הגדירו מטרה ברורה. האם אתם מתכוונים לשמור על המשקל בחג? לרדת במשקל? לעלות במשקל ואחרי החג לנסות להוריד? על פי המטרה שהגדרתם – קבעו עם עצמכם כמה סופגניות אתם מתכננים לאכול.
    נסו לעמוד בהסכם. זה יוביל להשגת המטרה ותחושת סיפוק והצלחה.
  • אל תכניסו הביתה סופגניות! הפכו את הדבר ל"פינוק" חד פעמי על ידי קניית הסופגנייה ואכילתה בחוץ או באירוע מיוחד. באופן זה העניין יסתכם בסופגנייה אחת ולא בחבילה שלמה. במידה והסופגניות מיועדות לילדים או לאורחים- סיפרו בצורה מדויקת את כמות המשתתפים באירוע וקנו סופגניות בהתאם. עדיף שכל אחד יאכל אחת, מאשר שאתם תאכלו את ה-4 שנותרו בקופסה.
  • נסו אפשרויות אחרות מלבד לביבות וסופגניות מטוגנות – כיום יש מתכונים רבים ללביבות ולסופגניות אפויות.
  • הביאו אתכם לאירועי הדלקת הנרות ירקות או סלטים מהם תוכלו לנשנש בחופשיות במקום מזונות עתירי קלוריות.
  • בחרו סופגניות קטנות ופשוטות ללא ציפויים ותוספות, אשר מוסיפים ואף מכפילים את כמות הקלוריות.
  • הקפידו גם בחג לשמור על אורח חיים אקטיבי ועל פעילות ספורטיבית.

בחג החנוכה אנו מציינים את נס פח השמן. היום כבר כנראה לא קורים ניסים. השמן העודף שבמזוננו ילווה אותנו אל מעבר למוצאי החג. חשוב שכל אחד יעשה את הבחירות הנכונות לבריאותו.

הצטרפו אלינו לעמוד מכבי תזונה בפייסבוק והתייעצו עם המומחים שלנו או קבעו פגישה אישית עם הדיאטניות במרכזים הרפואיים.