ד"ר גוגל: חיפוש מידע רפואי באינטרנט

מחשב וטלסקופ

לא בכדי התפתח הביטוי ד"ר גוגל: כולנו מכירים את התרחיש בו אנו חשים כאב או את הרגע שבן קיבלנו תוצאות בדיקות להן חיכינו כמה שבועות, ואנו מיד מקלידים במנוע החיפוש מילים שיובילו אותנו למידע הרצוי. לכאורה, כל המידע הרפואי שאנו זקוקים לו קיים ברשת, אך כיצד נדע איזה מידע הוא מהימן ביותר? הנה מספר כללים שיעזרו לנו למצוא ולהבין את המידע הרלוונטי והמדויק ביותר.

  • מהו מקור הידע? כשמחפשים מידע רפואי, כדאי לזכור כי כל אחד יכול לפרסם מידע בכל נושא. לכן השאלה הראשונה שיש לשאול כשנתקלים במידע רפואי הוא מי המפרסם? האם מדובר ברופא או בצוות רופאים? באנשים פרטיים? במכוני מחקר? כדאי תמיד להעדיף מקור בשם ארגוני בריאות, מכוני מחקר מוכרים או רופאים מומחים, שעליהם גם ניתן לקבל מידע.
  • מידע עדכני בלבד: עולם הרפואה מלא בהתפתחויות, בדיקות וטיפולים חדשים. לכן, כשמחפשים אונליין את המידע הרפואי, כדאי לחפש מאמרים או כתבות שפורסמו בחודשים האחרונים, ולברר תמיד האם מדובר במידע העדכני ביותר בנושא.
  • להסתמך על כמה מקורות מידע: מקור אחד או שניים, בעיקר בכל הקשור לרפואה, לרוב אינם מספיקים כדי לקבל תמונה מלאה. מומלץ לקרוא על הבעיה או השאלה בכמה וכמה מקורות מידע מהימנים, ולוודא כי אין סתירות במידע שאותו קוראים. מה עושים במצב שבו המידע סותר? מחפשים מקורות מידע מהימנים נוספים, שבאפשרותם לשפוך אור נוסף על הנושא. מצד שני, אל תפנו למקורות רבים מדי, שכן הצפת מידע גם היא יכולה לבלבל.
  • לקחת בערבון מוגבל: המידע באינטרנט אינו תחליף למידע אותו אתם יכולים לקבל מהרופא שלכם. זכרו כי גם אם קראתם ברשת, יש להתייעץ גם עם הרופא שלכם. למקורות אינטרנטיים אין גישה אל ההיסטוריה הרפואית שלכם, הם אינם בודקים אתכם, ולכן אין באפשרותם לאבחן באופן מקצועי. כשמדובר בבריאות שלנו, עלינו לקבל את המידע והאבחון המדויקים ביותר שיש, ולכן אנו חייבים לעצמנו חיפוש של המידע הנכון ביותר, כמו גם טיפול ואבחון מדויק, על ידי אנשי המקצוע הטובים ביותר.

זיכרו! שירותי מכבי באון ליין ובאפליקציה זמינים עבורכם תמיד! מומלץ להיכנס למרכז ההדרכה באתר ולקבל את המידע המלא.

רק בריאות!