גלולת פלא?

מחשב וטלסקופ
לאחרונה אושרה עוד "גלולת פלא". כתגובה לכותרת בכתבה שעלתה באתר YNET – שאף כינתה את הגלולה כ"גלולה לקיצור קיבה ללא ניתוח וללא הרדמה", יפית קסלר, דיאטנית בריאטרית במכבי שירותי בריאות, יצאה לבדוק מה עומד מאחורי הגלולה המדוברת.

קצת על הגלולה: שמה באירופה Elipse, מבית חברת אלוריון טכנולוגיות. הגלולה אושרה בשבוע שעבר לשיווק ע"י רשות התרופות האירופאית. זאת לאחר שהשנה אושרו ע"י ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, 2 סוגים של בלוני קיבה לירידה במשקל.

אז מה מיוחד במוצר הפעם?

מדובר בגלולה בגודל סטנדרטי שלקצהה מחובר צינור. הגלולה נבלעת באופן רגיל ואז מוחדרים אליה דרך הצינור נוזלים שמנפחים אותה לגודל של אשכולית לערך. ה"בלון" המנופח הזה נמצא בקיבה ושוהה בה במשך כ-4 חודשים, לאחריהם הוא מתרוקן מנוזלים ללא כל צורך בהתערבות חיצונית, ושארית הגלולה יוצאת מהגוף דרך מערכת העיכול.

המנגנון בו פועלת הגלולה דומה לזה שבבלונים הסטנדרטים – הימצאות נפח משמעותי בקיבה המקטין את כמות המזון הנדרשת לאכילה עד להתמלאות הקיבה וליצירת תחושה של שובע. יתרונות הגלולה הם בכך שהכנסתה אינה דורשת שום פעולה כירורגית או פולשנית – בניגוד לבלון הקיבה המוכר שמוכנס ומוצא בהליך אנדוסקופי הדורש טשטוש.

החדשות הפחות מעודדות: הגלולה טרם נבדקה בארה"ב ולכן אין לה אישור של ה-FDA. ההערכות מדברות על לפחות 2-3 שנים עד שתאושר לשיווק בארה"ב. כמות הנבדקים שניסו אותה קטנה – עד כה נערך מחקר שכלל 34 נבדקים, אשר ב-4 חודשי המחקר עם הגלולה המתנפחת ירדו 37% מעודף המשקל שלהם (כ-10 ק"ג בממוצע). אין נתונים על השפעות שליליות ותופעות לוואי, וככל הידוע עד כה, הגלולה נמצאה כבטוחה לשימוש.

הערות והארות: המוצר, כך מדווחים אפילו היצרנים שלו בעצמם, מוצע ככלי עזר לירידה במשקל ולא כתרופה להשמנה. קהל היעד הוא אנשים בעלי עודף משקל והשמנה, בטווח BMI של 27 ומעלה. היות ונעשה מחקר בודד עם מדגם קטן מאוד של נבדקים, לא ניתן להסיק ממנו על יעילותה של הגלולה מבחינת מידת הירידה במשקל. כמו כן, נדרשים מחקרים גדולים יותר וארוכים יותר כדי להבין מהן התוצאות ארוכות הטווח לאחר סיום השפעתה של הגלולה.

לסיכום: לא מדובר בחידוש לחלוטין, אלא בשינוי משמעותי של מנגנון ביצועי: במקום הכנסת והוצאת בלון קיבה באמצעות הליך אנדוסקופי על סיכוניו, כעת מוצע פתרון של החדרת בלון קיבה ע"י בליעה, והוצאתו מהגוף באמצעות מעבר דרך מערכת העיכול החוצה. יעילותו של התקן זה עדיין אינה ידועה, ולשם כך נדרשים מחקרים גדולים וארוכים יותר. מנתונים קיימים על בלונים המשווקים בארץ ובעולם ידוע כי הירידה במשקל היא מועטה יחסית לניתוחים בריאטרים (קיצורי קיבה), ולכן לא ניתן להשוות את הגלולה לניתוח קיצור קיבה -מבחינת אחוז הירידה מעודף המשקל, השפעה ארוכת טווח על המשקל והשפעה על תחלואה נלווית, ומכאן שהכותרת "גלולה לקיצור קיבה" היא מטעה ורחוקה מהמציאות.

חשוב לציין שכל כלי עזר לירידה במשקל – בין אם גלולה, בלון או ניתוח קיצור קיבה, אינו עומד בפני עצמו וכדי להשיג תוצאות ולשמרן יש להיעזר בייעוץ וליווי של דיאטנית המתמחה בתחום ולהמשיך במעקב גם לאחר ההגעה למשקל היעד.