גברים, הכירו את איש הסוד שלכם – האורולוג

כדאי לדעת שאורולוג זה לא רק בלוטת הערמונית. הוא זה שיכול לעזור עם מצבים רפואיים שונים שמטרידים אתכם. האורולוג הוא קצת כמו הגיניקולוג של הנשים ואין סיבה שלא תרגישו אצלו חופשי לשתף בכל מה שמטריד אתכם. בדיוק כמו שנשים עושות זאת בחופשיות. אז קדימה, תור לאורולוג כבר קבעתם?

זוגיות, ילדים, משכנתא, קריירה, הכרס שמתחילה לבלוט, השיער שמתחיל לנשור…אם אתה גבר מעל גיל 45, סביר להניח שתור לאורולוג זה כנראה הדבר האחרון שמעניין אותך כרגע. אבל כדאי לדעת שאורולוג זה הרבה מעבר לבלוטת הערמונית. כן, כן, האורולוג הוא זה שיכול לעזור עם חלק גדול מהשינויים הגופניים שמטרידים אותך עכשיו. הוא זה שיכול להחזיר לך את החשק והתפקוד המיני, לעזור לך עם בעיות בכליות ושלפוחית השתן ואפילו להיות שם בשבילך בכל מה שקשור להיריון ופוריות. האורולוג הוא קצת כמו הגיניקולוג של הנשים ואין סיבה שלא תרגיש אצלו חופשי לשתף בכל מה שמטריד אותך, בדיוק כמו שנשים עושות זאת בחופשיות

מה זה בכלל אורולוגיה?
שמחים ששאלתם. אורולוגים הם הרופאים (וגם המנתחים) של מערכת השתן בנשים וגברים. בנושא הפוריות, האורולוגים הם המקבילים של הגניקולוגים ולכן אחראיים על הפוריות ועל התפקוד המיני אצל גברים. זה אומר שאורולוג מוסמך יכול למעשה לטפל כמעט בכל בעיה שקשורה לכליות, שלפוחית השתן, השופכה, האשכים, צינורות הזרע, בלוטת הערמונית, בלוטת האדרנל ואיברי המין.

הנה כמה מהבעיות עליהן תוכלו לדבר עם האורולוג שלך.

ערמונית מוגדלת
ערמונית מוגדלת (הגדלה שפירה ולא ממארת) היא למעשה חלק מההתבגרות (מילה יפה להזדקנות) של כל גבר. הרקע הגנטי יקבע באיזה גיל זה יתחיל ועד כמה זה יהיה מטריד או חמור, אבל כל גבר עם טסטוסטרון יעבור את התהליך של הגדלת הערמונית. מתחת לגיל 40, הסבירות לערמונית מוגדלת שפירה היא פחות מ-10%. לעומת זאת, בקרב 50% מהגברים מעל גיל 50 קיימת עדות להגדלה של בלוטת הערמונית. לפחות 30% מהם יזדקקו לטיפול עד שיגיעו לגיל 70.
בלוטת הערמונית (הפרוסטטה) נקראת כך כיוון שהיא בגודל ובצורה של ערמון. היא ממוקמת במקום אסטרטגי במוצא השלפוחית, בתחילת השופכה ובנקודת המפגש עם צינורות הזרע המגיעים מהאשכים. היא חשובה וקריטית אצל גברים צעירים כיוון שהיא מייצרת חלק גדול מנוזל הזרע וההפרשות שלה הכרחיות כדי שהזרעונים יוכלו להפרות את הבייצית. בגיל צעיר הערמונית גם עוזרת לגבר להימנע מדליפת שתן כיוון שהיא משמשת כשסתום במוצא השלפוחית. אבל הידידה הטובה הזו הופכת לאויבת ככל שאנחנו מתבגרים.
שיא ההתפתחות של הערמונית הוא בגיל 30-20, קוטרה נע סביב 4-3 ס"מ ומשקלה עומד על כ-20 גרם בלבד. לקראת העשור הרביעי של החיים היא מתחילה לגדול, אצל כל גבר בקצב שונה ובצורה שונה. אצל חלק מהגברים, הערמונית תגדל ותלחץ על צינור השופכה, תחסום את יציאת השתן מהשלפוחית ואז יופיעו תסמינים מטרידים של זרם חלש, זרם מקוטע, חוסר התרוקנות, זיהומים בשתן, אבנים ולפעמים גם פגיעה כלייתית מסכנת חיים. חלק גדול מהגברים יאלצו להתעורר מספר פעמים בלילה כדי להתרוקן וחלק גם ירוצו לשירותים לעיתים תכופות במשך היום. בקיצור- לא נעים.
ברוב המקרים הטיפול בהפרעות ההשתנה יהיה טיפול תרופתי פשוט ויעיל עם שיפור מהיר בתסמינים ובאיכות החיים. החלק החשוב הוא להתמודד עם השינויים, לפנות לאורולוג, להיבדק ולקבל טיפול לפי הצורך. כל התסמינים הללו אינם מעידים על נוכחות גידול סרטני בערמונית- אז לטפל, אבל לא להילחץ.

סרטן הערמונית
מדובר במחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב גברים מעל גיל 50 ודומה בשכיחותה לסרטן השד בקרב נשים.
בישראל מתגלים כ-2,000 חולים חדשים מדי שנה.
אבל-ומדובר ב"אבל" גדול- סרטן הערמונית מתנהג בצורה שונה מרוב מחלות הסרטן. הוא לרוב אינו מסכן חיים כאשר הוא מתגלה מוקדם, סיכויי ההישרדות גבוהים ולמעשה, רוב הגברים שהתגלה אצלם סרטן זה, כלל לא זקוקים לטיפול אלא רק למעקב אורולוגי צמוד. כשמתעורר חשד לגידול בערמונית, האבחון כיום נעשה בדר"כ על ידי בדיקת PSA (בדיקת דם פשוטה), יחד עם בדיקה גופנית הכוללת מישוש באצבע של הערמונית. בהתאם לתוצאות הבדיקות, מחליטים האם להתקדם ל- MRI או לביופסיה. התסמינים יופיעו רק בשלבים מאוחרים יותר של המחלה ולכן, חשוב לבצע את הבדיקות לאיבחון מוקדם ללא קשר אליהם.

הפרעות בתפקוד המיני
50% מהגברים בגיל 50 סובלים מהפרעות בתפקוד המיני (כן, קראתם נכון. מחצית מהגברים!). הבעיה היא שחלק גדול מהם מתביישים או לא מרגישים נוח לפנות ולקבל טיפול. התיזמון של הטיפול הוא חשוב- ככל שמטפלים מוקדם יותר בבעיות הזקפה, הטיפול פשוט יותר ויעיל יותר.
תפקוד מיני תקין היה מאז ומתמיד מפתח להצלחה בזוגיות ולא פחות חשוב, אבן יסוד בעיצוב תדמיתו ובטחונו העצמי של האדם. כדי להגיע למצב של תפקוד מיני תקין, צריך שכמה מערכות (כלי דם, עצבים, הורמונים) יפעלו היטב ובתזמון זו עם זו. תקלה באחת ממערכות אלה עלולה להביא להפרעות כמו הפרעות בזיקפה, הפרעות בחשק המיני, הפרעות בשפיכה (מוקדמת או מאוחרת מידי) ובאיכות הזרע.
אצל גברים צעירים ובריאים (ללא מחלות רקע עד גיל 40), עיקר הסיבות לפגיעה בתפקוד המיני הן רגשיות (פסיכולוגיות) – חרדת ביצוע, חוסר ניסיון, ציפיות לא ריאליות (תרבות הפורנו), מתחים בין בני הזוג, דכאון ועוד.
בגילאי 50-60 מצטרפות לכך גם הסיבות הפיזיולוגיות הקשורות לכלי הדם, פעילות העצבים, שינויים הורמונליים. הגיל הוא גורם הסיכון החזק ביותר, אבל גם מחלות כמו סוכרת, שומנים מוגברים ויתר לחץ דם, עלולות להחמיר את המצב. הרגלים כמו עישון, שתיית אלכוהול וחוסר פעילות גופנית "תורמים" גם הם את חלקם. בכל מקרה, ברור שמדובר בהפרעות שיכולות לשבש את המערכת הזוגית, לעורר תסכולים ומתחים ולהוביל, במקרים רבים, גם לפירוק הזוגיות.
הטיפולים, במקרה זה, יעילים ובדר"כ פשוטים- תרופות, הורמונים, טיפול פסיכו-סקסולוגי. לעיתים יש צורך בהזרקות לפין או בטיפול בגלי הלם כדי לשפר את הזקפה. במקרים בודדים, האורולוג יציע השתלת תותב.
חשוב לזכור שהאורולוג הוא רופא מומחה שכבר ראה ושמע הכל ולכן, אין דבר שיוכל להפתיע, להביך או להרתיע אותו….

בעיות פוריות
כן, גם במקרה של קושי להיכנס להיריון, האורולוג הוא הכתובת שלכם. במקרים כאלה, במקביל לבירור הפוריות אצל האישה, מבצעים גם בדיקות של מצב הפוריות אצל הגבר- בדיקות הורמונים, ספירת זרע, בדיקה גופנית, סונר אשכים.
ב- 40% מהמקרים של קושי להרות, הסיבה היא אצל הגבר. הטכנולוגיות החדשניות כיום מאפשרות היריון גם במצבים שנחשבו פעם לחסרי סיכוי והצריכו תרומת זרע.

בעיות באשכים
אחת הסיבות השכיחות לפניה לאורולוג היא כאבים באשכים. זהו איזור רגיש וחשוב להבדיל בין מצבים מסוכנים כמו תסביב האשך לבין מצבים קלים יותר של מתיחת שריר או כאב במפרק. בדיקה גופנית יסודית תספק כמעט תמיד את התשובה. לפעמים צריך להפנות גם לסונר אשכים. ועדיין- בכל מקרה של כאב אשכים חדש, יש לפנות לאורולוג.

דלקת בדרכי השתן
דלקות שתן אצל גברים מצריכות בירור אורולוגי. גם דלקות חוזרות אצל נשים מטופלות ע"י אורולוג. דלקות שתן עלולות להסתבך ולהפוך למצבים הדורשים התערבות כירורגית- ניקוז כליה, כריתת כליה, ניקוז שק האשכים ועוד. לכן, בכל מצב בו הדלקת לא משתפרת, פנו לאורולוג שלכם.

אבנים בכליות
10% מהאוכלוסיה יסבלו (אבל ממש יסבלו) מאבנים בדרכי השתן. האורולוגים יודעים לזהות מצב של אבן חוסמת, להעריך מהו מצב הכליה ומהם הסיכויים שהאבן תצא בעצמה. אם האבן חוסמת וגורמת לכאבים חזקים, נזק לכליה או זיהום, האורולוג ינקז את הכליה וגם ישלוף/ירסק את האבן באמצעים מתוחכמים כמו מצלמות זעירות ולייזר.

אז כן, האורולוג הוא איש הקשר שלכם לכל הנושאים האינטימיים ביותר שמעסיקים אתכם. הוא יספק לכם סביבה בטוחה לשתף, כי כמו שכבר אמרנו, קשה מאוד להביך אורולוג שכבר ראה ושמע הכל. אגב, לא צריך אפילו הפניה כדי לפנות לאורולוג במכבי – אפשר פשוט לקבוע תור ישירות באפליקציה/מוקד/אתר מכבי.
נתראה!

המאמר נכתב בשיתוף עם ד"ר רונן הולנד, מומחה בכירורגיה אורולוגית ורפואה מינית במכבי.