לא רק בעיה של נשים: בעיות פוריות אצל גברים שחשוב לדבר עליהן

עבור רוב האוכלוסייה מרגע שהתקבלה ההחלטה להגדלת המשפחה, לא עובר זמן רב עד שזה קורה, אך עבור חלק מן הזוגות, זה לא ממש צולח ונדרשים לא מעט ניסיונות עד שבכלל מבינים שיש בעיה. לרוב נוטים לייחס זאת לבעיות פוריות אצל האישה, אבל מסתבר שגברים רבים סובלים מבעיות פוריות לא פחות מנשים אך לא מרבים לדבר על זה

בעיות פוריות בגברים

ד"ר שחר קול מסביר איך מאבחנים בעיות פוריות אצל גברים, איך מטפלים ומה אפשר לעשות כדי להשפיע על איכות הזרע שלכם

תפקידה הפשוט של מערכת הרבייה הזכרית הוא להעביר אל מערכת הרבייה הנקבית את תאי הזרע הנושאים את המטען הגנטי של הגבר. תא זרע בודד שיצליח לפגוש בביצית הנמצאת באחת החצוצרות יסמן את תחילתו של תהליך מופלא שיהפוך את שני התאים הבודדים הללו לאדם. אך אל תתנו למילה "פשוט" לבלבל אתכם. כשצוללים לעומקו של התהליך, מגלים את מורכבותו ואת המכשולים שיכולים להפריע לו בדרך ויש לא מעט כאלו.

כוחו של זרע אחד קטן

תא זרע זכרי הוא דבר קטנטן. כמה קטנטן? אורכו הממוצע של תא זרע הוא כ-20 מיקרון (בכל מ"מ יש 1000 מיקרון) והוא בנוי משני חלקים עיקריים – ראש (שנושא את המטען הגנטי ותפקידו גם לחדור את מעטפת הביצית) ושוטון – מעין "זנב" המתפקד כמשוט ומאפשר לתא הזרע לדחוף את עצמו קדימה. תאי הזרע מיוצרים באשכים, שם הם נמהלים בנוזל הזרע וממתינים לתורם לצאת למסע אל הביצית.

המרחק הממוצע שתא זרע צריך לעבור מרגע שנפלט מגוף הגבר ועד שיגיע ליעדו הוא משהו כמו 20 ס"מ. אם גודלו של תא הזרע היה כמו של אדם ממוצע, הרי שמדובר בשחייה של כמה קילומטרים! ואכן, מעטים מאוד מתאי הזרע מצליחים לשרוד את המסע ורק אחד, זה שהוא בעל ה"כושר הגופני" הגבוה ביותר שאינו סובל משום חולי או נכות, מצליח להפרות את הביצית.

איך בודקים את פוריות הגבר?

כדי לאבחן את מצב פוריות הגבר יש לעבור בדיקת ספירת זרע. בדיקה זו בודקת מספר פרמטרים חשובים כמו נפח נוזל הזרע, ריכוז תאי הזרע, תנועתיות ומורפולוגיה (צורת הזרע), שעל פיהם ניתן להעריך את איכות הזרע. התוצאה תעיד על יכולתו של הגבר להפרות את האישה, או שאולי יש בעיה כלשהי שמונעת את התהליך.
חשוב לציין כי בניגוד לבדיקות דם, שבהן ניתן לראות לעיתים שינויים מזעריים בין בדיקה לבדיקה, בספירת זרע, יכולים להיות הבדלים אדירים במועדים שונים. המשמעות היא שכדי להיות בטוחים, לעיתים נדרשות 2 בדיקות ואף יותר, ואסור להתרשם מבדיקה בודדת שהראתה תוצאות לא תקינות, שכן לעיתים בבדיקה שנייה או שלישית מסתבר שהכל בסדר.

אילו בעיות פוריות עשויות להתגלות בבדיקה?

בדיקת איכות הזרע יכולה לחשוף בעיות שחלקכם אפילו לא הייתם מודעים אליהן. גברים הנושאים למשל את גן מחלת ה-CF (סיסטיק פיברוזיס), נוטים לסבול מאזוספרמיה חסימתית – מצב שבו קיים נתק פיזי בצינור הזרע, כך שאמנם יש פליטה של נוזל זרע, אך בפועל אין בו ולו תא זרע אחד.

בעיה נוספת יכולה להיות וריקוצלה – מצב רפואי שבו כלי דם מורחבים מקיפים את חבל הזרע, מה שגורם לעלייה של הטמפרטורה, והפרעה בניקוז הוורידי, ובסופו של דבר לנזק לתאי הזרע שהופך אותם ללא ראויים.

בנוסף לאלו, תפקוד הורמונלי לקוי של בלוטת יותרת המוח, המפרישה הורמונים האחראיים על ייצור הזרע, יכול לגרום לספירה נמוכה או לבעיות מורפולוגיות המונעות מתאי הזרע מלמלא את ייעודם.

במקרה של חוסר איזון הורמונלי, המטופל יקבל תרופות שיאזנו את מצבו ההורמונלי ויפתרו את הבעיה. לעומת זאת ישנן בעיות אחרות שאינן פתירות או דורשות פרוצדורות פולשניות כאלו ואחרות. בכל מקרה יופנה הזוג לאחת ממרפאות הפריון של הקופה, שם יערך בירור מעמיק ויוצעו פתרונות כמו הפריה חוץ גופית.

מה הסיבות לבעיות פוריות בגברים?

מחקרים הראו כי איכות הזרע בעולם נמצאת כל הזמן בירידה. תופעה זו קשורה ישירות לאורח החיים שלנו. ייצור זרע תקין דורש טמפרטורה נמוכה יותר מזו של גופנו (כ-2 מעלות פחות). זו הסיבה שהאשכים שלנו נמצאים מחוץ לגוף. כל עוד אבות אבותינו התרוצצו ערומים לא הייתה בעיה, אבל ברגע שהתחלנו ללבוש בגדים (בעיקר צמודים) והתחלנו לנהל אורח חיים יושבני, איכות הזרע החלה להיפגם.

בנוסף, יש מחקרים שהוכיחו כי לשאריות חומרי הדברה במזון שלנו, כמו גם להרגלים כמו עישון, צריכת מזון מעובד, זיהום אוויר והשמנה, יש השפעה ישירה על איכות הזרע.
לכן אם אתם צעירים ומתכננים להקים משפחה, חשוב מאוד שתקדישו תשומת לב לדברים שיוכלו להשפיע על איכות הזרע שלכם.

מה ניתן לעשות כדי לשפר את איכות הזרע?

1. קומו מהכיסא: והימנעו מאורח חיים "יושבני". מומלץ לקום מדי שעה ולעשות סיבוב קצר במשרד/בבית.
2. אל תלבשו צמוד: השתדלו ללבוש בגדים רפויים ולא צמודים המחממים אתכם, במיוחד בתקופה שבה אתם מנסים להרות.
3. הפסיקו לעשן.
4. צמצמו חשיפה לשמש בשעות החמות.
5. צמצמו חשיפה לקרינה מייננת: כמו בעבודה עם ציוד רנטגן, קרבה לאנטנות סלולריות ועוד.
6. הימנעו מישיבה עם מחשב נייד על הירכיים: דבר המחמם את אזור המפשעה והאשכים.
7. שטפו היטב ירקות ופירות כדי לצמצם חשיפה לחומרי הדברה.
8. הפחיתו משמעותית צריכת מזון מעובד.
9. תעשו ספורט והקפידו על משקל גוף תקין ואחוזי שומן נמוכים: עלייה באחוזי השומן בגוף, קשורה להפרשה עודפת של הורמון האסטרוגן אשר פוגם בייצור הזרע.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: ד"ר שחר קול, רופא נשים מחוזי של מחוז צפון במכבי