בריאות הלב, האם היא עוברת דרך הקיבה?

מחקר חדש בחן את השאלה – האם ניתוח לקיצור קיבה יכול להפחית את הסיכון לאירוע לב. 

במחקר נבדקו 4,047 מטופלים, בניהם כמחצית עברו את הניתוח. המחקר עכב אחריהם למשך 15 שנה. המחקר מצא כי אלו שהחליטו לבצע את הניתוח, היו בעלי 33% סיכוי פחות לאירוע לב מאשר אלו שלא עשו את הניתוח.
יחד עם זאת, הכתבה טוענת כי למרות התוצאות, לא הוכח קשר הכרחי בין השניים. אחד מהמומחים טוען כי יתכן ואנשים אשר ניגשו מלכתחילה לניתוח היו בעלי מודעות גדולה יותר למצבם הבריאותי. לעומתם, אנשים אשר בחרו לא לגשת לניתוח, הסיכוי כי הם דואגים לבריאותם או רוצים לדאוג לבריאותם הוא קטן, והיחס שלהם לבריאותם בהתאם. ולכן הסיכוי שיתרחש אצלהם אירוע לב גדול יותר.
בנוסף לזאת, ישנם משתנים נוספים שלא נלקחו בחשבון במחקר ויכולים להשפיע על הסיכוי לאירוע לב כגון רמות אינסולין אשר משפיעות על הסיכוי לאירוע לב, או גורמים תורשתיים כגון לחץ דם גבוה.
שאלנו את ד"ר דוד רוט, קרדיולוג ורופא בכיר ביחידת הלב בבית חולים הדסה הר הצופים, מהו לדעתו הקשר למעשה בין השמנת יתר לסיכוי לחלות במחלות לב, והאם הפחתה משמעותית במשקל באמצעות ניתוח יכולה להקטין את הסיכון?
"השמנת יתר היא גורם סיכון ידוע למחלת לב. ירידה במשקל מורידה את הסיכון. הסיכון יורד לא רק בשל עצם הירידה במשקל אלא גם בשל ירידה בלחץ דם, ירידה בתנגודת לאינסולין ושיפור בפרופיל השומנים – כל אלה מלווים את הירידה במשקל.
עדיף כמובן לרדת במשקל על ידי דיאטה ופעילות גופנית וליהנות מכל היתרונות הבריאותיים שהזכרתי לעיל.
למרבה הצער אנשים רבים לא מסוגלים לשנות הרגלים ולהתמיד בדיאטה לאורך זמן. לכן נולד רעיון הניתוח. הניתוח שמור לאנשים עם השמנה חולנית ולא לכאלה עם עודף משקל מתון.
גם ירידה במשקל כתוצאה מניתוח גורמת  לירידה בלחץ דם, ירידה בתנגודת לאינסולין ושיפור בפרופיל השומנים. כיון שמדובר בניתוח, קשה יותר לבצע מחקרים ראנדומליים רבי משתתפים ולבדוק אם הניתוח תורם גם להורדת תחלואה לבבית. המחקר הנ"ל הינו מחקר לא רנדומלי הכולל אמנם הרבה חולים. התוצאות שלו מעודדות אך כיון שאינו רנדומלי אינו יכל להוכיח קשר סיבתי בין הניתוח לירידה בתחלואה".
מקור: http://news.health.com/2012/01/03/weight-loss-surgery-heart-attack-risk/