אכילה בברים ופאבים – המלצות תזונה

אכילה בבארים

אכילה בחוץ היא מכשול קשה בתהליך של ירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא. לרוב, האוכל יכיל יותר קלוריות, שמן, מלח וסוכר. בעוד שבמסעדות ובבתי קפה כיום קיימות מנות רבות שחרטו על דגלן בריאות, בחיי הלילה ההיצע לרוב פחות אטרקטיבי… מה לעשות? נטלי ברקאי, דיאטנית קלינית במכבי משיאה עצות 

בברים ופאבים, רוב המנות המוצעות מותאמות לאנשים ששותים אלכוהול ורוצים משהו ש"יספוג" את האלכוהול. מנות אלו לרוב עתירות שומן ופחמימות וכן מותאמות לאכילה משותפת עם חברים. באכילה משותפת אנו עלולים לא לשים לב מה הכמות שאכלנו ואנחנו מזמינים מנות שיהיו מקובלות על כולם ולכן הרבה פעמים, לא יתאימו לרצון שלנו לשמור על תזונה נכונה.
מנות נפוצות בתפריטים של ברים הן צ'יפס, נאצ'וס, מיני-המבורגרים, פיצות, טוסטים, פוקצ'ות, מאנצ'יז, פיצוחים וקינוחים מושחתים. מאכלים אלו מכילים כמויות גדולות של קלוריות, שומן רווי, שומן טרנס, כולסטרול, מלח וגם סוכר.
גורם נושף שיש לקחת בחשבון הוא השעה. האכילה בבילוי מתרחשת לרוב בשעות הלילה המאוחרות, ומלווה לה כמובן האלכוהול. האלכוהול בעצמו המגיע בדרכים רבות, ביניהן קוקטיילים, משקאות חזקים כמו וודקה, וויסקי, ערק, רום וג'ין, בהם כמות קלוריות גדולה, וזה עוד לפני שמתייחסים לנזקים שהוא גורם לכבד בצריכה עודפת. משקאות אלו מלווים בשתיה קלה כמו מיצים או משקאות אנרגיה, המכילים בעצמם כמות גדולה של סוכר וקלוריות.

אז מה עושה מי שמעוניין לצאת לבילוי עם חברים ועדיין לשמור על המשקל והבריאות?

מבחינת אוכל ישנן מספר מנות שאפשר לבחור. לדוגמא-
1. אדממה- פולי סויה, מכילים כמות יפה של חלבון, סיבים תזונתיים ופחמימה מורכבת, וכייף לנשנש אותם בשל אופן האכילה שלהם (בדומה לפיצוחים) ואפשר לחלוק עם החבר'ה.
2. פלטת ירקות- ברוב הברים/הפאבים יש כיום אופציה כזו או אחרת של פלטת ירקות. רובן מגיעות עם מטבלים כמו טחינה או יוגורט או שמנת חמוצה וזו בדר"כ מנה שאפשר לנשנש זמן רב.
3. מנות המבוססות על דגים/ בקר רזה, כמו קרפצ'יו או סביצ'ה, יכול להוות חלופה טובה לארוחה טובה.
4. ברוסקטה/ כריך מלחם מלא- מקומות רבים החלו להכניס לתפריט מאכלים המבוססים על לחם חיטה מלאה/שיפון/ כוסמין, כמו ברוסקטה (פרוסה אחת עם ממרח כלשהו) או כריך.
5. סלטים וירקות כמובן- רק לשים לב שלא טובעים בשמן. בברים ופאבים רבים יש ירקות בתנור או סלטים מצוינים.
בנוסף, אני ממליצה לפני שיוצאים לבילוי שכזה לדאוג לאכול ארוחת ערב מסודרת בבית. כשמגיעים לבילוי שבעים יותר קל לבחור נכון ולהימנע מהפיתויים.
מבחינת אלכוהול, אפשר לבחור נכון גם כאן!
מנת אלכוהול = שליש בירה/ כוס יין/ שוט (מנה) של משקה אלכוהולי חזק כדוגמת אלו שפורטו מעלה. הכמות המומלצת לגברים היא שתי מנות לערב ולנשים מנה אחת. במידה והיציאה אינה משהו יומיומי ניתן להוסיף עוד מנה אחת כדי לבלות בכייף עם החברים, אבל הזהרו מ:
1. צ'ייסרים- בלי לשים לב כל צ'ייסר כזה מוסיף לנו עוד 80 קלוריות. ותרו על הצ'ייסרים ותהנו מהמשקה שלכם לאורך הערב.
2. קוקטיילים- מכילים כמויות גדולות של סוכר וכן שתיה מתוקה המכילה עוד סוכר. עדיף להימנע.
3. משקאות המכילים שתיה מתוקה חבויה כמו- ערק-אשכוליות, וודקה-חמוציות וויסקי- קולה וכדומה. התוספת של המשקה הממותק מכפיל את הערך הקלורי של המשקה. נסו לדבוק בבירה/ יין ואם אינכם אוהבים, ניתן לבחור במשקה חזק בתוספת סודה או לשתות אותו נקי או עם קרח.
תיהנו!