אז מה הקשר בין גלולות לקרישיות יתר? המומחה משיב

 22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(22167)2

נשים רבות עושות שימוש על בסיס קבוע בגלולות, הנחשבות יעילות כאמצעי למניעת היריון. אך בשנים האחרונות עלו לכותרות מקרי מוות שנגרמו כתוצאה מקרישי דם שיצר השימוש בגלולות. 

שאלנו את ד"ר קובי כהן מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית במכבי ומנהל את איה מדיקל מרכז לבריאות האישה בבית חולים אסותא על הסכנה והאם יש סיבות לחשש.

ככל שעולה גיל האישה, עולה גם הסיכון לקרישת דם. במצבים גנטיים בהם יש קרישיוּת יתר הסיכון לפתח קרישי דם אף גדול בהרבה. אחד הסיבוכים העלולים להתפתח מפקקת (קרישי דם) בוורידים, הוא תסחיפים של קרישי הדם לאיברים שונים.
החשש העיקרי הוא שקרישי דם כאלה יסחפו ויגיעו לכלי הדם הקטנים במוח או ללב. שימוש בגלולות מעלה את הסיכון לאירועים כאלה פי שניים, עד ממוצע של 6 מקרים ל- 10,000 נשים בשנה. במהלך הריון, לידה ומשכב הלידה הסיכון לאירועים אלה עולה בהרבה מהסיכון בשימוש בגלולות .

גלולות למניעת הריון מכילות את הורמונֵי המין אֶסטרוֹגֶן ופרוֹגֶסטֶרוֹן ותפקידן הוא הגנה מוחלטת מפני הריון.  גלולות מסויימות מכילות פרוגסטרון בלבד והן ניטלות בד"כ ע"י נשים מניקות ובמקרים בהם יש הוראת נגד לנטילת אסטרוגן.

שימוש בגלולות המכילות אסטרוגן במצבים של קרישיוּת (מוּלדת או אחרת) מעלה משמעותית את הסיכון לפתח קרישי דם, לכן חל איסור של מתן אסטרוגן במצבים אלה ויש  מקום  לשימוש בגלולות המכילות פרוגסטרון בלבד או באמצעי מניעה אחרים כגון התקן תוך רחמי.

הפסקת לקיחת הגלולות והתחלה מחודשת מעלות את הסיכון לקרישת יתר ולכן אין מקום להפסקת  גלולות זמנית (לצורך "ניקיון  הגוף" או כל סיבה אחרת). זוהי פרה קדושה שחייבת שחיטה – ובהקדם.

בנשים בעלות עודף משקל הסיכון לקרישיוּת יתר עולה וגם רמת הסיכון כתוצאה מנטילת גלולות. יש לשקול מתן גלולות ללא אסטרוגן לנשים אלה ובמקרים של השמנה חמורה יש להימנע ממתן גלולות לגמרי.