תיאבון החורף הגדול

צלחות אוכל

החורף הגיע ואיתו הקור, הבגדים העבים ו…התיאבון המוגבר. רעיה ויינשטיין, דיאטנית קליניתמאמנת לבריאות ומנחת קבוצות במכבי, מסבירה מדוע זה קורה וכיצד אפשר למנוע את הנזקים של התיאבון המוגבר 

בעונת החורף רבים מאיתנו מרגישים רעבים יותר, ויכולות להיות לכך כמה סיבות:

  1. הקור: הגוף מנסה לחמם את עצמו ולכן אנחנו מרגישים צורך בתוספת אנרגיה, מה שמתבטא בתיאבון מוגבר.
  2. הנטייה להישאר בבית: במיוחד בימי החורף הגשומים, אך גם סתם בימים סגריריים, אנחנו נוטים להישאר בבית. זמינות המקרר, שעמום וחוסר מעש גורמים לנו לאכול יותר ממה שאנחנו צריכים באמת.
  3. מצב רוח ירוד: יש אנשים שמתלוננים על דכדוך ומצב רוח ירוד בתקופת החורף, יש לזה אפילו שם – "דיכאון חורף". הסיבה לכך היא חשיפה מועטה לאור השמש ושעות חושך רבות הגורמות לעתים למצב רוח סגרירי. הפתרון הקל עבור לא מעט אנשים הוא כמובן להשתמש באוכל כנחמה.

אז אם אתם מאלה שקר להם, שמשעמם להם בפה, שמוצאים באוכל נחמה או שסתם מרגישים פתאום תיאבון מוגבר, הנה לכם 5 טיפים שיעזרו לכם לווסת את האכילה ולשמור על המשקל גם בתקופת החורף.

  1. אוכל חם – הגוף זקוק לחימום ולכן בחורף אפשר ואף כדאי להמיר ארוחות קרות כמו סלטים, גבינות וסנדוויצ'ים באוכל חם כמו מרקים, ירקות מבושלים, אנטיפסטי, פשטידות ועוד. האוכל החם משרה תחושת מלאות וחמימות ומספק תחושת שובע לאורך זמן.
  2. שתייה חמה – כמו האוכל החם, גם השתייה החמה מחממת את הגוף מבפנים ונותנת תחושה של מלאות. לאחר ארוחת הערב, בשעות שרבים מאיתנו מתפתים לנשנושים, כדאי להיעזר במגוון העצום של חליטות טעימות.
  3. ארוחות מסודרות – גם בחורף מומלץ לשמור על מסגרת האכילה. ארוחות סדירות עוזרות לשלוט טוב יותר בתחושות הרעב והשובע ולווסת את האכילה בצורה טובה יותר.
  4. פחמימות – בתקופת החורף, כשהחושך יורד מוקדם יותר, רבים מחפשים את הפחמימות ה"מנחמות". אז אם כבר פחמימות, רצוי לצרוך פחמימות מורכבות כמו לחם חיטה מלאה, שיפון או כוסמין, דגנים מלאים, קינואה, בורגול, כוסמת ועוד. הגשת פחמימה מורכבת כמאכל חם תתרום לתחושת מלאות, לחום, לשובע ולסיפוק.
  5. תנועה – בחורף, במיוחד בימים הקרים כשמתחשק להתכרבל בפוך במיטה, חשוב לא לוותר ולהזיז את הגוף. פעילות גופנית מחממת, משחררת אנדורפינים ומסיחה את הדעת מהאכילה וממחשבות מטרידות.

שיהיה חורף נעים ובתיאבון!