תזונה לראייה טובה

מאכלים לבריאות העיינים: אגוזים, סלמון ועוד

אילו מאכלים תורמים לבריאות העין שלנו? לרגל ציון יום הראייה הבינלאומי שחל היום (13.10) ברחבי העולם, אשר שם לו למטרה להעלות את המודעות לציבור האנשים עם עיוורון ולקויות ראייה בישראל ובעולם כולו, מור בן שמחון, דיאטנית במכבי, משתפת אותנו במספר רכיבי תזונה ומאכלים התומכים בבריאות העין ומשפיעים על יכולת הראייה.

הגנה על העיניים מתחילה בבחירת המזונות המצויים לנו על הצלחת. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מגלים שלרכיבי תזונה מסוימים יש פוטנציאל ויכולת השפעה על שיפור הראייה ובריאות העין. הסיבות המרכזיות להידרדרות או אובדן כושר הראייה עם העלייה בגיל הן ניוון מקולרי (AMD) וקטרקט. ניוון מקולרי הינו הרס תאי המקולה בעין המהווים רכיב חשוב במערכת הראייה המרכזית וחדות הראייה, בין תפקידיהם ניתן למנות פעולות יומיומיות כגון: קריאה, זיהוי פרצופים, נהיגה ועוד. קטרקט הינה מחלה נפוצה המתאפיינת בעכירותן של עדשות העין וגורמת לראייה מטושטשת.

מעבר לגזר: החדשות הטובות הן שניתן לעכב ואף למנוע את התפתחותן של מחלות אלו ע"י צריכה של מגוון מזונות העומדים לרשותנו ולא רק הגזר לבדו. רכיבי תזונה כגון: ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וחומצות שומן חיוניות משמשים כרכיבים התומכים במערכת העין וממלאים תפקיד בשמירה על בריאותה.

  • ויטמינים נוגדי חמצון

הויטמינים A, C ו-E הינם אנטיאוקסידנטים, מגנים על גופנו מפגיעה טבעית של תהליך ההזדקנות, יש להם את היכולת להאט או למנוע התקדמות של מחלות עיניים הקשורות לגיל ואף למנוע את עכירותה של עדשת העין (קטרקט).  ויטמין A  משתתף בתגובה כימית המתרחשת בתאי הרשתית, מה שהופך אותו חשוב בראיית לילה. על המדף: גזר, כרוב, תרד, מוצרי חלב, חלמונים.

ויטמין C המוביל מבין הויטמינים במניעת נזקי חמצון ובהגנה מפני נזקי קרינה. מרכיב מעדשת העין. על המדף: פירות הדר, גויאבה, תות שדה, פלפל אדום/צהוב, עגבניה, ברוקולי.

ויטמין E תפקידו בהארכת חיי התאים, עשוי לעכב התפתחות קטרקט ואף למנוע מחלה זו. על המדף: ביצים, דגנים מלאים, שמנים צמחיים, זרעי חמניות.

  • לוטאין וזיאקסנטין

קרטנואידים, פיגמנטים צהובים ואדומים: לרכיבים אלו תפקיד מגן ברקמת העין יכולת ספיגה של אור באורך גל כחול שבספקטרום האור הנראה המקנה להם את היכולת לסנן את קרינת ה-UV המזיקה ופעילות אנטי-אוקסידנטית, שבמחקרים נמצא כי היא מגנה מפני עקה חמצונית בעין. על המדף: תרד, קייל, אבוקדו, תירס, כרוב, ברוקולי, כרוב ניצנים.

  • אומגה 3

חומצת שומן חיונית זו ממלאה תפקיד מרכזי בהתפתחות הראייה של תינוקות וילדים .תזונה דלה באומגה-3 מקושרת למחלות עיניים וניוון מקולרי, תסמונת העין היבשה מצב שמשפיע על ייצור הדמעות בעין, מקושר גם הוא למחסור באומגה 3. על המדף: טונה, סלמון, מקרל, פורל, ירקות ירוקים, שמנים צמחיים, ואגוזי מלך.

  • אבץ

מחקרים הראו את השפעתו הטובה של האבץ להגנה על הראייה, במיוחד כשניתן יחד עם תוספת ויטמינים. מחסור באבץ קשור לצניחה של הרשתית. על המדף: טחינה, בשר, עופות, דגים, דגנים מלאים, מוצרי חלב.

לסיכום: בהתבוננות על רשימת המזונות ניתן לראות שצריכה גבוהה של פירות, ירקות ומזונות עשירים באומגה 3 לא רק בריאים ללב, אלא גם נהדרים עבור הראייה 🙂

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפיסיבוק!