תזונה בימי קורונה

זמן קריאה: 5 דקות
|
3 באוגוסט 2020

לתזונה שלנו השפעה משמעותית על בריאותנו, ובימים אלה של התמודדות עם נגיף הקורונה, התפקיד שלה גדול אף יותר
מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות מביאה לכם מידע שחשוב להכיר במיוחד עכשיו

 

לתזונה נכונה יכולה להיות השפעה על היכולת שלנו להתמודד עם הנגיף, אם נדבקנו, היא יכולה לסייע בהחלמה ובהקטנה הסיבוכים הנלווים וכמובן למנוע החמרה של מצבים רפואיים כרוניים, אותם אנו מכירים כ"מחלות רקע".

מי נמצא בסיכון מוגבר?

גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להחמרת סיבוכי הנגיף הם:
– האוכלוסייה המבוגרת, מגיל 60 ומעלה, כאשר הסיכון עולה ככל שעולה הגיל.
– הנמצאים בעודף משקל, מ BMI 30 ומעלה.
– הסובלים ממחלות כגון: סוכרת, מחלות לב, מחלות ריאה או מעשנים, חולי כליה, חולי כבד, חולים ממחלות נוירולוגיות או מחות ממאירות פעילות וכן הסובלים מדיכוי מערכת החיסון.

אמנם אין באפשרותנו לשנות את גילנו, אך נמצא, שככל שנהייה מאוזנים יותר ומחלות הרקע שלנו מטופלות טוב יותר, כך נקטין את הסיכון הבריאותי שלנו. מכאן שזה הזמן לבצע בדיקות שיגרה ולשוחח עם הרופא המטפל וכמובן לאמץ אורח חיים בריא יותר.

על מה חשוב שנקפיד בימי אלו:

בבידוד
השהייה הממושכת בבית יוצרת שיגרה חדשה עבור רבים. הפעילות הגופנית שלנו פוחתת, הקירבה למקרר ולארון הממתקים קורצת והשעמום, התסכול, הבדידות והחששות מובילים רבים להגברת אכילה. במצבים אלו אופיינית אכילה נשנשנית. יש נטייה לבחור מזון מלוח, מתוק ומטוגן על פני מזון וטרי ואיכותי. שעות השינה שלנו משתנות ויש הנוטים לצפות יותר ויותר במסכים.

מה עושים?
ראשית, יש להכיר בעובדה שמציאות זמנית זו כנראה תאפיין את אורח חיינו חודשים רבים. היא כנראה לא כל כך זמנית כמו שחשבנו בהתחלה ולכן יש לראות בה מצב קבוע הדורש התארגנות מחודשת.
ההמלצה הראשונה היא לייצר סדר יום קבוע. להחזיר את השיגרה המובנית ולייצר סדר יום.
מומלץ לקבוע שעה בה נקום בבוקר ונצא מהפיג'מה ולהחליט מה תהייה הפעילות שלנו היום.
מומלץ לקבוע שעה לארוחת בוקר, צהריים וערב ומתי נסיים את היום.
חשוב לקבוע זמנים לפעילות גופנית, בבית או בחוץ כשמזג האוויר מאפשר זאת.
חשוב לשמור ולטפח קשרים עם חברים ובני משפחה בכל דרך אפשרית ולא רק בהודעות כתובות. חשוב לדבר ולשוחח בטלפון או מול מסך או אפילו מהמרפסת.
את פעילות היום צריכה ללוות שתייה מספקת, רצוי של מים או סודה.
בקניות שאנו עורכים חשוב להגדיל את כמות הירקות. חשוב לשלב ירקות בכל ארוחה.
מומלץ להכין קערה עם ירקות חתוכים על השיש או במקרר ובכל פעם שאנו חשים צורך לנשנש לאכול מהירקות המוכנים.
זה הזמן לתרגל בישולים ביתיים חדשים. נצלו את הזמן בבית לבישול טרי מחומרי גלם טריים ואיכותיים. נסו מתכונים חדשים, תבלינים חדשים, שיטות בישול חדשות.
יחד עם זאת, בשלו מנות קטנות. הקפידו על שימוש מופחת בשמן ובמלח והרבו בדגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שמן זית וטחינה ושלבו גם ביצים, דגים, מוצרי חלב, עוף והמעיטו בבקר.
המעיטו ככל האפשר בצריכת מזונות מוכנים, חטיפים וממתקים וכן בשתיית אלכוהול.
נסו להבין מתי ולמה אתם אוכלים בצורה פחות בריאה, האם אתם באמת רעבים או שאתם מוטרדים, בודדים, משועממים וכדומה. אם הסיבה לאכילה אינה באמת רעב, פנו לעזרה. צוותי הבריאות עומדים לשירותכם היום גם בטלפון.
ויטמין D – נמצא כי ישנה חשיבות גדולה לשמור על ערכי ויטמין D תקינים לצמצום נזקי הקורונה. הדרך הטבעית לשמירה על ערכי הויטמין בגופנו היא חשיפה יומית קבועה לשמש, בזרועות חשופות למשך כ 20 דקות בשעות 11-16. דרך נוספת היא לקחת תוסף במינון יומי של 800-1000 יחב"ל לכל מי שאינו נחשף לשמש. אם ישנו חוסר מומלץ להגדיל את המינון על פי הנחיית הרופא.

לחולים ולמחלימים מקורונה
אחד הסיבוכים הנפוצים בקרב החולים והמחלימים מקורנה הוא תת תזונה וחסרים תזונתיים. זה לא הזמן לדיאטת הרזייה.
השפעת הוירוס על מערכת העיכול, החולשה, איבוד היכולת לחוש בטעם ובריח מובילים רבים לצמצום אכילה ושתייה.
לעיתים, איבוד התיאבון יחייב שימוש בתוספים או התערבות אחרת.
ויטמין D – ישנה חשיבות לאיתור חוסר וטיפול מתאים בזמן המחלה או ההתאוששות ולכן חשוב לפנות לצוות הרפואי לקבלת המלצה אישית
כאשר המצב הרפואי מחריף והחולה נמצא תחת השגחה רפואית צמודה, הצוות הרפואי אמון על מצב התזונתי של החולה.
כאשר החולה או המחלים נמצא בבית, חשוב לדאוג להיות בקשר עם צוות רפואי מקצועי ועם דיאטנית קלינית על מנת לוודא שלא נוצר חוסר תזונתי, שמחלות הרקע מטופלות כראוי וזאת מעבר לטיפול בקורונה עצמה.

ההתאוששות מהווירוס יכולה להיות ארוכה ומתישה ולכן הקפדה על אכילה נכונה, פ"ג ומעקב רפואי הם קריטיים להחלמה.

צוות תזונה מכבי פועל בימים אלו לתת מענה לכל הזקוקים ליעוץ. צרו איתנו קשר דרך המוקד או האפליקציה.

מאחלים לכם בריאות שלמה!

 

למידע נוסף על זכויות בנושא תזונה, כושר וחיים בריאים >>