שמש זה לא כל הסיפור!

בדיקת עור
רבים חושבים שהשמש היא הגורם העיקרי למלנומה, אך למעשה היא אינה גורם הסיכון היחיד. גורם סיכון משמעותי נוסף הוא ריבוי נקודות חן. לכבוד חודש בריאות העור במכבי ד"ר ניר נתנזון, מומחה לרפואת עור, רופא עצמאי במכבי ומנהל המרכז למיפוי שומות, מסביר כיצד נדע אילו נקודות חן מסוכנות ומי נמצא בקבוצת הסיכון

"כולנו מכירים את נזקי החשיפה לשמש – הזדקנות מהירה של העור, כוויות וכתמים. הנזק המצטבר לתאי העור הוא הגורם העיקרי לשני סוגי סרטן העור הנפוצים – סרטן תאי הבסיס (basal cell carcinoma – BCC) וסרטן תאי הקשקש (squamous cell carcinoma – SCC). אמנם סוגי סרטן אלו נפוצים מאוד, אך לרוב הם אינם גורמים לתמותה והטיפול בהם, אם הם מתגלים מוקדם, פשוט וקל יחסית. מלנומה, סרטן העור השלישי בשכיחותו, מסוכנת הרבה יותר ולעתים נראית לנו כנקודת חן תמימה".

איך נבחין מתי מדובר בנקודת חן "רגילה" ומתי מדובר בנגע מסוכן?
"כל נקודת חן, לא משנה מה גודלה או צורתה, צריכה להיבדק על ידי רופא עור מומחה, שכן גם נקודות החן התמימות ביותר למראה עלולות להתגלות כנגע מסוכן. חשוב במיוחד לבדוק נקודות חן חדשות או כאלו שהשתנו. אפשר לבדוק את נקודות החן שלנו באופן עצמאי, בבית, אך חשוב להגיע לבדיקת רופא עור לפחות פעם בשנה. אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון צריכים להגיע לבדיקות תכופות יותר, בהתאם להמלצת הרופא המטפל".

אם כך, מי נמצא בסיכון לחלות במלנומה?
"כ-3% מכלל האוכלוסייה בישראל עלולים לחלות בסרטן זה. ככל שיש יותר נקודות חן, 20 נקודות חן ומעלה, כך הסיכון גבוה יותר – ריבוי נקודות חן מעלה את הסיכון ללקות במלנומה פי 10 בהשוואה לאדם שאינו מרובה נקודות חן. גם גנטיקה היא גורם משפיע, ולכן אדם שיש לו קרוב משפחה שחלה במלנומה חייב להיבדק באופן תכוף יותר מחברו. גורמי סיכון נוספים הם שיער בהיר, עיניים בהירות, עור שנשרף בקלות בשמש וחשיפה לשמש".

כיצד מתבצעת בדיקה עצמית?
"ראשית חשוב שנסתכל על נקודות החן שלנו ונבחן את השינויים. אם שומה משתנה או אם מופיעה שומה חדשה, במיוחד לאחר גיל 40, צריכה להידלק נורת אזהרה. נוסף על כך, עלינו לבחון אם השומה א-סימטרית, עם גבול שאינו חלק וחד, משוננת, עם גבשושיות, ואם יש לה יותר משני גוונים. כל אלה מצריכים בדיקה מקצועית בהקדם. חשוב לזכור – גילוי  מוקדם מציל חיים. כיום קשה לרופאים לנבא מתי תפרוץ המלנומה ומדוע היא פורצת דווקא בעיתוי זה, אך גילוי וטיפול מוקדם עשויים להקטין משמעותית את התמותה".

כיצד מתבצעת בדיקת נקודות חן רפואית?
יש 3 דרכים לבדוק את נקודות החן:

  • בדיקה "רגילה" אצל רופא עור שמתבצעת על ידי בחינת העור בעין בלתי מזוינת.
  • בדיקת שומות בעזרת דרמוסקופ אצל רופא העור – הדרמוסקופ הוא מכשיר אופטי פשוט. בידיים (ובעיניים) מיומנות מכשיר זה יכול להעלות את הדיוק באבחנה.
  • בדיקת מיפוי שומות בבדיקה זו, נוסף על הבדיקה בעזרת הדרמוסקופ, מצלמים את כל הגוף ומחפשים שינויים במבנה השומות או הופעת שומות חדשות.
    בדיקה זו היא פרטית ואינה כלולה בסל הבריאות. כשמגיעים לרופא העור חשוב להתעקש ולבקש בדיקה מקיפה ויסודית של כל השומות, בעירום מלא. בדיקה יסודית ומקיפה של כל השומות יכולה להציל חיים!

בכל מקרה של חשש כדאי להגיע לרופא העור, להתייעץ ולהיבדק.

למידע נוסף בנושא בריאות העור: http://bit.ly/2rDJdIi