שומרים על מאזן נוזלים גם בחורף!

22805-Blog-Photo-NEW_Bari-(22562)7

הימים מתקצרים, החושך מגיע מוקדם, האוויר נהיה קריר והקיץ שרק לא מזמן היה בשיאו עוזב אותנו למקומות אחרים בעולם. כל מה שאנחנו רוצים הוא לשבת בבית עם איזה צלחת מרק חמה ולהשמין בנחת. אבל יש אנשים ששומרים על כושר גם בחורף ויוצאים לריצות, בין אם זה למטרת אימון לתחרות ובין אם הריצה היא חובבנית. חשוב לזכור, במיוחד בחורף לשתות מספיק ולשמור על מאזן נוזלים תקין, כי גם אם קר בחוץ אפשר להגיע למצב של התייבשות.
אם גם אתם מתכוונים לנצל את החורף לשמירה על הכושר כדאי לכם לקרוא את הראיון שערכנו עם ד"ר עידו ציון, מומחה לכירורגיה אורתופדית במכבי שירותי בריאות.

ד"ר, מה מומלץ לרצים בריצות קצרות לעשות כדי לשמור על מאזן נוזלים תקין?

"כשאנו מתייחסים לנושא של שתייה בזמן הריצה, חובה להתייחס למאזן נוזלים בגוף. מאזן הנוזלים מושפע מנפח הנוזלים שהכנסנו לגוף לעומת הנפח שאיבדנו – כאשר בפעילות ספורטיבית מדובר בעיקר על תהליך ההזעה, המקרר את הגוף. קצב איבוד הנוזלים מושפע מגורמים שונים, ובהם תנאי מזג האוויר ורמת הכושר הגופני של הרץ".

על מה חשוב להקפיד לפני הריצה מבחינת נוזלים?

"במקרה של ריצות קצרות, שאורכן אינו עולה על שעה, בתנאי מזג אוויר שאינם קיצוניים, ובמקרה של אדם בריא – לא צפויה בעיית נוזלים. במקרה של ריצות ארוכות, של 10 ק"מ ויותר, חשוב להגיע לריצה עם מלאי נוזלים מספק. על כן יש להקפיד לשתות במהלך 4-3 השעות הקודמות לריצה, ולא להסתפק ב"שלוק" קטן לפניה. יש לזכור כי לנוזלים לוקח זמן להיספג בגוף. המדד הפשוט ביותר הוא השתן – עליכם להיות מסוגלים להשתין, וצבע השתן אמור להיות צהבהב-בהיר. בריצות ארוכות מומלץ לשתות גם בזמן הריצה.

האם עדיף לשתות מים או שמא נוזלים אחרים?

"בריצות קצרות אין בעיה להסתפק במים. בריצות ארוכות יותר עדיף לעתים לצרוך משקה איזוטוני – נוזלים הנספגים מהר יותר, מאזנים את המלחים והנוזלים בגוף וחלקם אף מכילים סוכרים. ככל שהאדם מאומן יותר הוא גם מסוגל להעריך כמה ומתי עליו לשתות בצורה מדויקת יותר".