שומרים בבטן – החיידקים הפּרוֹבּיוֹטיים

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(21011)1

החיידקים הפרוביוטיים הם חיידקים המצויים באופן טבעי במערכת העיכול שלנו, מקיימים בה איזון טבעי בינם לבין חיידקים "רעים" מחוללי המחלות ומסייעים בתהליכי העיכול השונים.

לעיתים ישנם מצבים שונים בהם מופר איזון זה, למשל במצבי חולי של מערכת העיכול, מחלות מעי דלקתיות, זיהומי מעיים מצבי סטרס או טיפול אנטיביוטי ממושך וכשזה קורה, כדאי לתגבר את הגוף בחיידקים פרוביוטיים העשויים לקצר את משך המחלה ולהיטיב את הסימפטומים.

ניתן לקבל את החיידקים הידידותיים ע"י אכילת יוגורט, המכיל כמות גדולה של חיידקים מיטיבים (יש אף מוּצרים אליהם מוספים החיידקים הפרוביוטיים בתהליך היצור), או אף בכמוסות פרוביוטיקה מיוחדות. יש הנוטלים חיידקים פרוביוטיים באופן קבוע, בכמוסות או ע"י אכילה יומיומית של יוגורט וזאת כדי לתחזק את מערכת העיכול, לשפר את העיכול ואולי אף להקטין שכיחות זיהומי מעיים.
כאשר נוטלים אנטיביוטיקה מומלץ ביותר לקבל תוספת של חיידקים פרוביוטיים. הטיפול האנטיביוטי פוגע בחיידקים מחוללי המחלה, אך במקביל פוגע גם בחיידקים הידידותיים. כדאי ליטול אותם בנפרד מהאנטיביוטיקה, במרווח של לפחות שעתיים לפניה או אחריה, כדי שלא תפגע בחיידקים הידידותיים.

קיימות עדויות רבות לכך ששימוש בחיידקים פרוביוטיים עשוי לקצר משך זמן שלשול, לשפר את העיכול ולהקל על כאב במחלות מעי דלקתיות. החיידקים הפרוביוטיים אף נחקרים באשר לאפשרות השפעתם היעילה בהקטנת זיהומים בדרכי השתן והפחתת זיהומי נשימה ואלרגיות בילדים ותינוקות.

את המידע הביאה מאירה אסייג, דיאטנית במכבי שירותי בריאות.