רוצים קוביות בבטן? תתחילו להזיע…

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(21302)-5

מי לא היה רוצה להסתובב לו בחוף הים, לחוש את משב הרוח הקרירה על פניו, לשמוע את רחש הגלים כשאת בטנו מעטרת שישיית ריבועים מעוצבת ומחוטבת? אנחנו לא מכירים מישהו שלא רוצה.
אבל בין הפנטזיות המתוקות לבין המציאות עומדת בד"כ שכבת שומן בעובי משתנה שגונזת את החלום. מהם הריבועים הכל כך נחשקים ואיך אפשר להשיג אותם? בדיוק זה מה שהסבירה לנו חנה אלקלעי, פיזיותרפיסטית ויועצת לפעילות גופנית.

ריבועים, או six pack (מארז שישייה), זה הכינוי לששת הקוביות המפארות את בטנו של גבר ספורטיבי ומופיעות עוד בתקופות הקדומות בפסלים מן המאה ה-16 (הפסל המפורסם של דוד).

לבטן חטובה ושרירית יש אמנם חשיבות למראה ולאגו הגברי, אך מעבר לנושא האסתטי יש לה גם משמעות בריאותית גדולה: לשומן הבטני יש אופי שונה משומן הירכיים. זה סוג שומן שמשחרר חומצות שומן חופשיות, חומרים מחוללי דלקת הקרויים ציטוקינים. הציטוקינים פוגעים בכלי הדם ומעלים את הסיכון למחלות כמו סכרת, מחלות לב ועוד. כרס בולטת נפוצה יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים, שכן נשים לפני גיל הבלות  מוגנות על ידי הורמון האסטרוגן המסייע לגוף לאחסן שומן בירכיים ובאגן ולא בבטן.

אותן קוביות מורכבות מ-4 שרירים אלכסוניים וישרים. צורת הסיבים של השריר יוצרת את מראה ה"קוביות" שמובלטות בקלות באזור שמעל הטבור.
אנשים מתאמנים המון על שרירי הבטן ועושים המון תרגילים שבהחלט מפתחים את אותם שרירים, אך לא מגיעים לתוצאות הרצויות. ולמה זה קורה? כי במקביל לפיתוח שרירי הבטן חשוב להפחית גם את אחוז השומן הכללי בגוף, בדגש על השומן הבטני – באמצעות דיאטה והגברת פעילות גופנית.

כדי לפתח את השרירים עצמם יש לבצע כרבע שעה של אימון אינטנסיבי ביום, בשכיבה כשהרגליים מקובעות ועולים רק 30 מעלות, רק עד שחרור השכמות. עלייה מעבר לגובה הזה מאמצת שריר אחר דבר שעלול ליצור כאבי גב. חשוב  להקפיד לעבוד רק בשליש התחתון של הטווח ובנוסף לתמוך בעורף בכפות הידיים, תוך שמירה על מרחק בגודל של תפוז בין הסנטר לחזה.

בנוסף, מומלץ לא להרבות בצריכת פחמימות פשוטות (בעיקר תוצרים מעובדים של קמח לבן וסוכר לבן), במיוחד לא לפני השינה. אכילת מאפים מתוקים, למשל, לפני השינה מעלה את רמות האינסולין ואלה אינן מאפשרות לגוף להיפטר מהשומן. להבדיל, צריכת חלבון לפני השינה תעזור לגוף לבנות שרירים".