רוצים לזכור טוב יותר? תתעמלו!

אין זה ממש בגדר חדשות שההתעמלות טובה לגוף- לשרירים, לעצמות, למחזור הדם, אפילו לעיכול. אבל כיצד היא משפיעה על המוח? קובץ מחקרים חדשים מגלה תובנות מעניינות…

מחקר עדכני מאירלנד בחן את ההשפעה של 30 דקות אינטנסיביות על אופני הכושר, על יכולת הזיהוי  והזכרון לטווח קצר. שתי קבוצות של גברים צעירים התנסו במבחן, ולאחר מכן אחת מהם דיוושה. והשניה פחות נחה חצי שעה לפני שחזרו על המבחן. למרות שהנסיינים התעמלו ברמת עצימות גבוהה, עד שחשו מותשים ממש, הביצועים שלהם במבחן החשיבה השתפרו באופן משמעותי. בדיקה ביולוגית מצאה כי מיד לאחר האימון, הנסיינים נהנו מרמות גבוהות במיוחד של החלבון BDNF, המיוצר במוח וידוע כמועיל לבריאותם של תאי העצבים. הנסיינים שלא זזו לא הראו כל שינוי ברמת החלבון. המחקר מקדם אותנו צעד נוסף בדרך לפענוח האופן בו הביולוגי המדויק בו פעילות גופנית מסייעת לכושר הזכרון  והשליפה.

מחקרים אחרים מהעת האחרונה הראו תוצאות דומות, בקבוצות גיל צעירות ומבוגרות ואפילו בקרב בעלי חיים. כך, מחקר שנעשה בחולדות מזדקנות ולא פעילות, במסגרתו הוכנסו לשגרה שלהן רק כחמש דקות פעילות קבועה למשך מספר ימים בשבוע, הראו לאחר מכן שיפור בפעילות המוחית והגיעו להישגים דומים לאלה של חולדות צעירות בהרבה.

המחקר המסקרן ביותר בתחום בוצע בקרב טייסים בגילאים מבוגרים. חוקרים מבית הספר לרפואה בסטנפורד גייסו 144 טייסים מנוסים בגילאי 44-65 וביקשו מהם להפעיל סימולטור טיסה באופו קבוע, במשך שנתיים. במהלך התקופה היכולות שלהם ירדו באופן טבעי, כמתבקש עם הגיל. אך קבוצה קטנה מתוכם הראתה ירידה תלולה בהרבה ביכולת עם הזמן – ונמצא שלכולם היתה נטיה ביולוגית לייצור רמות נמוכות יותר של החלבון BDNF. זהו אמנם לא מחקר על התעמלות, אך הוא מאשש את הסברה שהחלבון חיוני ביותר לתפקוד הזכרון ומשפר ביצועי חשיבה.

אז מה נותר לעשות? להתעמל. בכל מקרה תצאו מורווחים…

מקור: http://well.blogs.nytimes.com/2011/11/30/how-exercise-benefits-the-brain/?partner=rss&emc=rss