קשה בפסח בלי הלחם? הפתרון – ירקות!

פסח בלי לחם

חג הפסח מגיע עם תחילתו של אביב ומביא עמו לבלוב וסימני התחדשות בטבע שסביבנו. מעבר למשמעויות המסורתיות של החג, יש בו גם הזדמנות לשינוי והתחלה חדשה גם בהרגלי האכילה שלנו. עינב אלבר, דיאטנית במכבי, מסבירה כיצד ניתן להפוך את המגבלה על אכילת חמץ, ליתרון בריאותי ושינויים בהרגלי התזונה שיכולים ללוות אתכם גם אחרי החג. 

המגבלות התזונתיות של החג מזמינות אותנו להיות יצירתיים ולחשוב “מחוץ לקופסה” בכל הנוגע להרכב הארוחות. אנו צריכים למצוא תחליפים למנות השגרתיות של פסטה, פתיתים, קוסקוס, לחם, פיתות וכד’. בתזונה המערבית קיים עומס רב של פחמימות הגורם לנזקים בריאותיים כגון –  השמנה בטנית, סוכרת, רמת שומנים גבוהה בדם וכיו”ב, וחג הפסח בו אנו מצווים לא לאכול חמץ, הוא הזדמנות טובה לשינוי.

ניתן לנצל את החג ולתכנן תפריט מופחת בפחמימות ועשיר יותר במנות מגוונות של ירקות: טריים, מבושלים, מוקפצים, אפויים, ולשלב בתוכן מגוון דגנים מלאים.

אין כל קושי להרכיב ארוחה  טעימה ומשביעה בהחלט על בסיס מנה עשירת חלבון כגון

עופות, דגים, בשר, טופו ולצידן מנות ירקות:

  • אנטיפסטי (בצלים, קישואים, חצילים, כרובית)
  • ירקות מוקפצים בווק (פלפלים בצבעים, בצל סגול, כרוב, שעועית ירוקה וצהובה)
  • ירקות מבושלים ברוטב (רטטוי, גבץ’)
  • פשטידות על בסיס ירקות כגון – תרד, מנגולד, קישואים, דלעת, כרובית (בשילוב גבינות + ביצים)
  • וכמובן שפע של סלטים טריים ממגוון ירקות ארצנו

לסלטי הירקות ניתן להוסיף קטניות מבושלות או מונבטות לשיפור והעשרת הערך התזונתי והחלבון : עדשים ירוקות או שחורות, גרגרי חומוס, שעועית מאש או קוביות טופו. לאלה שבכל זאת חסרות להם מנות הפחמימות על הצלחת, יכולים להשתמש במגוון דגנים כשרים לחג כמו כוסמת, קינואה, אורז מלא, תירס, תפוחי אדמה ובטטה. כדאי להגביל את כמות הפחמימות בארוחה כך שתתפוס 25%-30% מהצלחת.  חלוקה נכונה של רכיבי התזונה על הצלחת תבטיח גם איזון קלורי. ניתן ליישם המלצה זו  בכל סביבה : בבית, בארוחת החג, כשמתארחים אצל חברים או בבית מלון.

חג שמח!