צמים בריא: טיפים לצום תשעה באב

זמן קריאה: 3 דקות
|
29 ביולי 2020

צום תשעה באב הוא אחד מהימים החשובים במסורת היהודית. קיום הצום בתקופה החמה ביותר של השנה מהווה אתגר לא פשוט

לצום משמעות רוחנית רבה, יחד עם זאת מדובר באתגר לגוף ולנפש וחשוב להקפיד על "ונִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם", ולהכין עצמנו אליו. רגע לפני שמתחילים, מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה ונותנת טיפים חשובים שיסייעו לכם לעבור את הצום בצורה בריאה יותר

 

לפני הצום

הקפידו על שתייה מרובה- 10 כוסות לפחות.
הימנעו משתיית משקאות עם קפאין (קפה/תה) הגורמים לאיבוד נוזלים, וכן ממזון מלוח כגון חטיפים, אוכל קנוי ו/או מעובד.

 

ארוחה מפסקת

מטרת הארוחה המפסקת היא לספק אנרגיה בטווח הקצר מצד אחד, ולמלא מאגרים מצד שני.
מומלץ לצרוך חלבונים, שומנים מהצומח ופחמימות מלאות, שמספקים תחושת שובע לטווח ארוך יותר.

ארוחה לדוגמא
– סלט ירקות ברוטב טחינה / שמן זית
– קציצות בשר ברוטב / דג בתנור (לא מטוגנים)
– תבשיל אורז מלא וקטניות
– למנה אחרונה (ממש לא חובה) תמרים ואגוזים (לא ממולחים)

אכלו במידה 

אכלו עד שובע ולא מעבר – אכילה מרובה לא תגרום לצום לעבור יותר בקלות, אלא להיפך – הדבר יגרום להגברת תחושת הצמא, לתשישות ולרעב מהיר יותר. אכילת פחמימות בכמות גדולה תיתכן עליה מהירה בסוכר ולאחריו נפילה חדה המעוררת רעב.

 

אחרי הצום

הצום עצמו והאכילה שאחריו עלולים ליצור עומס על מערכת העיכול ותחושה לא נעימה, מומלץ לחזור לאכילה ולהרגלים הקבועים בהדרגה.

שתייה
חשוב להחזיר לגוף את הנוזלים שאיבד במהלך הצום, יחד עם זאת לא מומלץ לשתות כמות גדולה של נוזלים בבת אחת, אלא לשתות כוס עד שתיים עם סיום הצום וכל חצי שעה או שעה כוס מים נוספת. לוקח לגוף כ-24 שעות להחזיר לעצמו את הנוזלים שאיבד.

אכילה
אחרי הצום, הקיבה שלנו "ריקה", לכן בשבירת הצום חשוב להכניס למערכת העיכול משהו "קל" שלא יכביד על מערכת העיכול, למשל:
– פרוסת לחם מלא עם מעט ריבה או גבינה.
– כוס תה עם כפית סוכר
– פרי (תמר/ בננה/ תפוח)

רק כעבור שעה כדאי לשבת לארוחה. רצוי לפתוח את הארוחה במרק, לאכול כמות מזון קטנה ולא להעמיס את הצלחת יותר מפעם אחת. עדיף לאכול שוב לאחר מספר שעות ולא להתמלא מאוד בארוחה אחת.

 

מניעת התייבשות

הדבר החשוב ביותר הוא למנוע התייבשות, ולכן עלינו לדעת מהם הסימנים ולזהות מתי נכנסנו לתחום המסוכן:

בשלבים הראשונים של ההתייבשות: עור סמוק, דופק מהיר, כאבי ראש ובחילות.
בשלבים המתקדמים של ההתייבשות: יובש בפה, עייפות, עצבנות, חולשה ועד להידרדרות במצב ההכרה.

אלה הסימנים הנפוצים, במקרה של סימנים אלה או בכל תחושה חריגה ומתמשכת – פנו לטיפול רפואי ללא דיחוי!

 

לא לכל אחד

חולי לב, סוכרת, כליות או מחלה כרונית אחרת – מומלץ להיוועץ ברופא לפני תחילת הצום.
נשים בהריון ומניקות, מנותחי "קיצור קיבה" (בריאטרים) בשנה הראשונה, לא מומלץ לצום.

 

צום קל ובריא!

 

למידע נוסף על זכויות בנושא תזונה, כושר וחיים בריאים הייכנסו >>