צמח הכורכום – נפלאות התבלין הצהוב

השימוש בצמח הכורכום הינו למטרות קולינאריות ורפואיות מזה שנים ברפואה הסינית וההודית. כיום הכורכום הוא אחד מצמחי המרפא הנחקרים ביותר. ישנם מינים רבים של כורכום הנמצאים בשימוש.

הכורכום או בשמו הבוטאני: Curcuma longa הוא צמח ממשפחת הזנגוויליים, והוא נפוץ מאד ברחבי אסיה והודו. הצמח מצוי בשימוש מזה אלפי שנים ועד היום הוא נמצא בשימוש יומיומי בחלק גדול מאוכלוסיית העולם, בעיקר ביבשת אסיה. אבישג לבקוביץ, דיאטנית קלינית ונטורופתית במכבי טבעי מסבירה  כיצד הכורכום יכול לסייע לבריאותנו.

מהו השימוש המסורתי בכורכום?

הצמח היה והינו בשימוש רפואי מסורתי בהודו ובארצות אסיה. יהודים שארצות מוצאם הינם הודו, תימן, פרס ומרוקו משתמשים רבות בצמח הכורכום כתבלין במזונם ולטיפול בבעיות בריאותיות שונות. על פי הרפואה הסינית הצמח ממריץ תנועת דם וצ'י ולכן תורם משמעותית לתפקוד תקין של הכבד ומשמש לטיפול בכאבי בטן, כאבי פרקים, כאבי מחזור, כאבי חזה, פיזור ליחה ועוד.

אלו מרכיבים בכורכום יכולים לתרום לבריאות שלנו?

שורש הכורכום הוא אחד הצמחים הנחקרים ביותר בעולם בימים אלה בזכות הפעילות הרפואית של רכיביו. ישנם עשרות רכיבים פעילים בשורש אך הרכיבים המוכרים ביותר בשורש נקראיםCurcumicnoids, בינהם הכורכומין (Curcumin).

לשורש הכורכום השלם השפעות רפואיות רבות על כל מערכות הגוף: הוא צמח מעורר, מרגיע כאבים, מסייע לזרימת דם טובה ומשפיע על מצב הרוח. הוא מסייע לזרימת הדם ומגביר את תנועתיות מערכת העיכול וכן עוזר בריפוי מחלות דלקתיות במעי. השורש מסייע לחטא את מערכת העיכול מפטריות  וחיידקים, משפר את פעילות הכבד, את  פעילות מערכת החיסון, בעל פעילות נוגדת דלקת חזקה על ידי שיפור זרימת הדם אל המפרקים בדלקת מפרקים, כיוח מערכת הנשימה, מניעת קרישיות יתר, הפחתת שומנים בדם, שיפור ניצולת האינסולין והפחתת רמות הסוכר בדם, מניעת תהליכים ניוונים במוח במחלת אלצהיימר ובמחלות עור שונות. ניתן לצרוך כתבלין במזון ובתוך כמוסה או טינקטורה.

הכורכומין הינו רכיב שמבודד מתוך צמח הכורכום השלם, הוא חומר מרוכז יותר משורש הכורכום והשימוש בו נעשה במינונים גבוהים מאוד בתוך כמוסות או טינקטורות, ולא כתבלין המוכר לנו.

מחקרים אשר נערכו בשנים האחרונות גילו כי הכורכומין הינו מרכיב צמחי חשוב בעל השפעות אנטי דלקתיות, אנטי חמצוניות ובעל השפעה על עיכוב התפתחות גידולים סרטניים שונים. הכורכומין יעיל בטיפול ותמיכה בחולי סרטן ובדלקות כרוניות במערכת העיכול . להבדיל משורש הכורכום השלם לכורכומין זמינות ביולוגית נמוכה, כאשר כורכומין נלקח בשילוב עם פיפרין (רכיב המצוי בפלפל שחור), זמינותו עולה. רוב יצרני מוצרי תוספי המזון משלבים את שני המרכיבים בכמוסה אחת.

ניתו להשתמש בשמן כורכום . השמן מתאים לטיפול  חיצוני. עיקר ייחודו של השמן הוא בחיטוי והזנה של העור, בעיקר במצבים דלקתיים.

האם עדיף להשתמש בכורכום טרי?

יש הגורסים כי טעם הכורכום הטרי  חזק יותר משימוש באבקת כורכום מיובשת. בנוסף שימוש בשורש הטרי מבטיח פעילות מקסימלית של הרכיבים הפעילים, טריות ונקיון המוצר.  צריכת כורכום במשולב עם מקור שומני, מגבירה את ספיגתו במעי. עובדה זו מחזקת את השימוש המסורתי בצמח, כתבלין המוסף למזון. בישול קצר אינו פוגע משמעותית בתכונות הצמח ולכן מומלץ להוסיף בסוף הבישול ובחום נמוך .

מהם השימושים לכורכום?

כתוספת לתבשילים- אין הגבלה על הכמות.

כשמן לשימוש חיצוני: למריחה על גבי האזור הכואב.

לשימוש פנימי במרתח, טינקטורה או כמוסות יש להשתמש על פי המלצת איש מקצוע בהתאם למצב הבריאותי.

התוויות נגד:

באופן כללי השימוש בצמח כתבלין ובמינונים הטיפוליים המקובלים, בטוח. יש לנהוג בזהירות בשימוש עם תרופות – מומלץ  להיוועץ ברופא. אין לשלב עם תרופות לדילול דם. לפני ניתוחים, מומלץ להפסיק שימוש כשבועיים לפני הניתוח.

 בטוח לשימוש בהריון והנקה.