פינת העבודה של המאה ה-21

גבר עובד מול מחשב

רובינו עובדים שעות מרובות מול המחשב… אך האם אנחנו יושבים בעמדת המחשב שלנו בצורה נכונה? כך נתאים את סביבת העבודה שלנו בצורה שתטיב עם בריאותנו.


שעות רבות מתנהלות מול מסך המחשב, בין אם לצרכי עבודה ובין אם כחלק מתרבות הפנאי. לכאורה, מדובר בפעילות נטולת מאמץ, אולם אנחנו דווקא כן מתאמצים: ישיבה בתנוחה מסוימת לאורך זמן ושימוש בעכבר מהווים מאמץ, וכשאנו קוראים מהמסך, גם העיניים שלנו מתאמצות. ישיבה לא נכונה בכיסא, אחיזת עכבר לא תקינה או גובה שולחן לא ראוי עלולים להוביל לכאבים בכף היד, כאבי צוואר, כתפיים ומאמץ יתר של העיניים. השחקנים העיקריים על מגרש העבודה הם: כיסא, שולחן, הדום רגליים, מקלדת, עכבר, מסכים ותאורה. תיאום מיטבי ביניהם יאפשר לכל אחד "לסדר" לעצמו סביבת פעילות נוחה שתאפשר תפקוד טוב יותר וימנע נזקים גופניים.
כשאנו בוחרים כיסא, כדאי להקפיד על בחירת כיסא עם מושב מתכוונן כדי להבטיח התאמה מיטבית למשתמש, שיוכל לגוון בתנוחות הישיבה במהלך עבודתו. הדבר חשוב במיוחד כאשר מדובר בילדים גדלים או אם מספר אנשים עושים שימוש באותו הכיסא. כמו כן, אורכו של המושב המרופד צריך לספק תמיכה לירכיים, מבלי שייווצר מגע בין החלק האחורי של הברך לקצה הקדמי של המושב. ישיבה 'מלאה' בכיסא היא כשהגב שעון ונתמך. משענת הגב צריכה להתאים למבנה הגב, ולכן חשובה האפשרות לכוון את גובה מסעד הגב, זוויתו ומרחקו מהמושב. המשענת אמורה גם לספק תמיכה לאזור המותני, ועל כן אנו ממליצים על 'כרית מתנפחת' המאפשרת תמיכה מתכווננת בקימור הגב התחתון.

  • מהו הגובה הרצוי של המושב?
    אין גובה מושב אחיד שיהיה תקף בכול מצב: יש לגזור את גובה המושב מגובה משטח העבודה וממרחק המושב מהרצפה. כיסא נמוך מדי גורם ללחץ עודף על הישבן ואילו כיסא גבוה מדי מפעיל עומס יתר על הברכיים, או גורם לנטיית הגוף לפנים. גובה כיסא שאינו מתחשב בגובה משטח העבודה עלול לגרום לכאבי צוואר, כתפיים וכאבים בכף היד.
    לגבי המרחק מהרצפה, הכלל אומר שגובה המושב צריך לאפשר הנחת כפות הרגליים במלואן על הרצפה או על הדום הרגליים. מצידה השני של המשוואה, גובה המושב צריך להיות כזה שיאפשר הנחה נינוחה של הידיים על משטח העבודה. המשמעות היא שאמת היד המפעילה את העכבר מונחת רפויה במאוזן על השולחן, מבלי שהכתף נמשכת כלפי מטה או מורמת מעלה. לעיתים הפיתרון נעוץ בשינוי גובה השולחן, ואף שינוי של 1-3 סנטימטרים יכול להיות משמעותי.
  • גובה משענות הידיים
    גובה משענות הידיים צריך להיות כזה שהנחת האמות עליהן, בעת הקלדה למשל, לא תגרום להורדת או העלאת הכתפיים, וההקלדה תתבצע תוך כך שלא נגרם כיפוף כלשהו לשורש כף היד. במרבית המקרים גובה המשטח העליון של משענות היד יהיה גבוה במעט מגובה השולחן. הפיתרון נעוץ לעיתים גם בשינוי גובה משטח העבודה.
  • מסעד (משענת) הגב
    יש להתאים את מרחק משענת הגב מהמושב ואת גובהה כך שהמשתמש ישב כשגבו נתמך היטב וישבנו 'ממלא' את המושב. כול זאת תוך הקפדה על כך שמרחק המושב מהמשענת אינו גורם לברכיים להתרומם. את כרית הניפוח של משענת הגב יש לנפח עד למידת הקימור של הגב התחתון, כך שתושג תמיכה מלאה. אם אין כרית ניפוח, ניתן להסתייע בכרית קטנה הניתנת להלבשה בעזרת גומייה על משענת הגב.
  • משטח העבודה
    משטח העבודה צריך לאפשר עבודה נינוחה. מדובר בעיקר ביכולת 'אחסון' הרגליים (וההדום) מתחתיו, ובגודלו של המשטח, שצריך לאפשר הצבת מסך במרחק של לפחות 50 סנטימטרים מעיניי המשתמש. שולחן עבודה גבוה מדי או נמוך מידי עבור המשתמש יוביל לתנוחות עבודה לקויות ולבעיות בפרק היד, בזרועות, בצוואר ובכתפיים. במרבית המקרים השינוי הנדרש כדי להשיג התאמה מיטבית הוא בן 1-3 סנטימטרים. גובה השולחן צריך לאפשר לשורשי כף היד ולאמות להיות שעונים עליו במאוזן ללא שנגרמת הורדת או העלאת הכתפיים.
  • מסך המחשב
    ישיבה במרחק תקין ממסך המחשב: 50-100 סנטימטרים. את המסך יש למקם ישירות מול המשתמש, במרחק של לפחות 50 סנטימטרים מעיניו ולא יותר ממטר, כשקצהו העליון פחות או יותר בגובה העיניים. מרכז המסך צריך להיות בזווית של כ-15 מעלות מתחת לקו הראייה. גובה נאות של המסך ביחס למשתמש ימנע כאבי צוואר וגב. מומלץ להציב את המסך בניצב לחלון, כדי למנוע סנוור ועדיין לקבל תאורה נאותה. ככלל, חשוב שבחדר תהייה תאורה מספקת, כי ככול שמקור האור הנובע מהמסך שולט יותר בסביבה כך יתעייף המשתמש מהר יותר. כאשר שוהים שעות ארוכות מול המסך, רצוי לתת מעת לעת מנוחה לעיניים באמצעות מיקוד המבט על חפצים הממוקמים במרחק, הסתכלות לכיוון אחר ומצמוץ יזום כדי ללחלח את העיניים.
  • משקפיים ביפוקאליים ומסכי מחשב
    אנשים המשתמשים במשקפיים ביפוקאליים צופים במסך דרך החלק התחתון של המשקפיים, דבר שעלול לגרום להם להטות את הראש לאחור ולהוביל לעייפות של השרירים התומכים בראש. במקרה זה יש להנמיך את המסך מעבר לרמות הטובות עבור שאר המשתמשים ולעיתים אף להטות מעט את המסך כלפי מעלה. במידת האפשר, מומלץ להשתמש במשקפי ראייה רגילות שתקלנה על הצפייה במסך.
  • מקלדת
    בחירת המקלדת מושפעת בין היתר מהיות המשתמש שמאלי או ימני, מגיל המשתמש וממספר שעות השימוש היומיות. כאשר צפוי שימוש מוגבר מומלץ לשקול שימוש במקלדת ארגונומית, גם אם תידרשנה מספר שעות הסתגלות. את המקלדת יש למקם ישירות מול המשתמש במרחק מהגוף שיאפשר זווית מעט גדולה מ- 90 מעלות בין האמה לזרוע, שעה שהאמות מקבילות לרצפה. בעת ההקלדה, על הכתפיים להיות רפויות ועל שורשי כף היד להיות ישרים בקו אחד עם האמות, כך שלא ייוצר מצב של הקלדה כשכף היד מוטה כלפי מעלה או מטה. מצב זה מחייב התאמת גובה המושב, משענות הידיים ולעיתים גם גובה שולחן.
  • העכבר
    לכל משתמש מתאים עכבר שונה שגודלו וצורתו מושפעים מצורת כף היד וגודלה. העכבר צריך למלא בנוחות את כף היד – עכבר קטן מידי יעייף מהר יותר את היד ויהיה פחות נוח לשימוש. אף בנושא העכברים יש יתרון לארגונומיים. מומלץ למקם את העכבר קרוב ככול האפשר למקלדת, כך שהזרוע של היד המפעילה אותו לא 'תיפתח' הצידה יתר על המידה (ככול שהמרפק קרוב יותר לגוף כך עדיף). הפעלת העכבר תתבצע שעה שהוא אחוז באופן רפוי, כף היד מאוזנת והוא אינו מוטה מעלה או מטה. השגת מצב של כף יד מאוזנת תדרוש לעיתים כיוון של גובה המושב, של משטח העבודה או שימוש ברפידה מתאימה.
  • עם רפידת תמיכה או בלי?
    הרפידות מומלצות בתנאי שעושים בהן שימוש נכון. כאשר מדובר במקלדות ארגונומיות, הפיצול של משטח ההקלדה מפחית את כיפוף כף היד לצדדים וניתן להקליד שעה שמשעינים על הרפידה את האזור הנמצא בקו כרית הבוהן, ולא את מפרק שורש כף היד. רפידה בעת הקלדה על מקלדת רגילה אינה מומלצת.