פורחים באביב: מידע על אלרגיות באביב

גבר מקנח את האף בשדה על רקע שקדיה

סובלים פתאום מנזלת, פריחה בעור או גרד בעיניים? אולי התפתחה אצלכם אלרגיה… לרגל עונת האביב המאופיינת לא רק בהתחדשות צבעונית של הטבע אלא גם בשפע חומרים הגורמים לאלרגיות, ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה להתמחות ברפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות, מתאר מה גורם להתפרצות האלרגיות, כיצד מאבחנים אותן ומה אפשר לעשות כדי להקל על התסמינים

ראשית כל מהי אלרגיה?
אלרגיה היא תגובת יתר של המערכת החיסונית לחומרים אשר מזוהים "בטעות" כמזיקים למרות שהם אינם כאלו.

מהם הגורמים לאלרגיות?
האלרגיות נגרמות עקב שילוב של מרכיבים משפחתיים-גנטיים יחד עם חשיפה לאלרגנים שהם החומרים הגורמים לאלרגיה. בעת החשיפה הראשונית לאלרגן בדרך כלל לא ניתן לחוש בתסמינים מיוחדים המעידים על התפתחות האלרגיה. עם זאת, כאשר נחשפים לאותו האלרגן שוב מופיעים תסמיני האלרגיה, אשר יופיעו שוב באופן קבוע בכל פעם שנחשף אליו. כל התסמינים פורצים באופן פתאומי ויכולים לחלוף תוך מספר דקות אם מתרחקים מהאלרגן שעורר אותם, אבל אם ממשיכים להימצא בסביבת האלרגנים התסמינים עלולים להמשך לאורך זמן רב יותר, כל עוד נמצאים בסביבתם ועד מספר שבועות לאחר מכן.

באיזה גיל מופיעות האלרגיות לראשונה?
האלרגיות יכולות לפרוץ בכל גיל.

מדוע הרבה אנשים סובלים מאלרגיות דווקא באביב?
תסמיני האלרגיות עלולים להופיע במשך כל השנה, אך הם הופכים לנפוצים יותר סביב עונות המעבר – בסתיו ובייחוד באביב. באביב הפריחה ומזג האוויר ההפכפך תורמים לריכוזים גבוהים של אלרגנים כמו אבקנים, נבגי פטריות ואבק.

איך אפשר לאבחן אלרגיות?
התסמינים הנפוצים ביותר הם נזלת עם או בלי כאבי ראש, תחושת יובש בעיניים, גרד והפרשה מהעיניים, קוצר נשימה, גרד או פריחה פתאומית בעור.
במקרים קיצוניים עלולים להתפתח תסמינים אשר עלולים גם לסכן חיים, הכוללים התנפחות של הלשון, השפתיים, הלוע וקנה הנשימה. לכן, אם מתפתחים תסמינים של נפיחות באזור הלוע, כאבי גרון פתאומיים, צרידות או קשיי נשימה יש צורך לפנות לקבלת טיפול רפואי מידי.
כמו כן, ישנם מקרים שבהם תגובות אלרגיות ממושכות עלולות ליצור סיבוכים של זיהומים אשר עלולים לגרום למחלות המלוות בחום כמו וירוסים נשימתיים, סינוסיטיס, דלקת ריאות ועוד.

מתי לפנות לרופא?
במקרה של חשד להתפרצות של אלרגיה חשוב לפנות להערכה ואבחנה מבדלת אצל רופא המשפחה. רופא המשפחה בדרך כלל יפנה את המטופל לרופא אלרגולוג אשר יערוך בדיקות מתאימות על מנת לברר את הגורם לאלרגיה. עם זאת במקרים רבים, לא ניתן לאבחן מהם החומרים הגורמים לאלרגיה, וניתן להתאים טיפול ודרכי התמודדות להפחתת גם ללא פנייה לרופא אלרגולוג.

מהם דרכי הטיפול באלרגיה?
הטיפולים הקיימים כוללים טיפולים תרופתיים, הימנעות ממגע עם גורם האלרגיה, וטיפול חיסוני המורכב מאותו החומר שאליו המטופל אלרגי כדי להחליש את תגובת היתר של המערכת החיסונית לגורם המייצר את האלרגיה.
כמו כן, ניתן ליטול תרופות נוגדות אלרגיה – אנטי היסטמינים, שאת רובן ניתן לרכוש ללא מרשם, ולהיעזר בהן להקלה על התסמינים עד שמגיעים לרופא.