על פריון ועל תזונה

זמן קריאה: 4 דקות
|
27 במרץ 2014

22805-Blog-Photo-NEW_Bari-(22436)4

בעוד שגורמים רבים לאי פריון אינם תמיד בשליטתנו, הרי שתזונה ואורח חיים הם כן בידינו וניתנים לשינוי. נורית גרמייז, דיאטנית בריאות האישה סניף בלפור תל אביב, מסבירה.

אי פריון מוגדר כאי הצלחה בהתעברות במשך שנה, למרות נסיונות מכוונים וסדירים, וקיום יחסי מין ללא אמצעי הגנה. גורמים רבים משפיעים על פריון הגבר ועל פריון האישה וביניהם: גיל, משקל הגוף, עישון, פעילות גופנית, מחלות שונות ומצבים מיוחדים (לדוגמא: שחלות פוליציסטיות, אנדומטריוזיס, צליאק, סרטן ועוד).
בעוד שגורמים רבים אינם תמיד בשליטתנו, הרי שתזונה ואורח חיים הם כן בידינו וניתנים לשינוי. לכן אם הנכם מתכננים היריון או שהנכם כבר בתהליכים של בירור אי פריון או טיפולי פריון, כדאי להיות ערים לדרכים שבהן ניתן להשפיע לטובה על הפריון.

משקל גוף
משקל גוף משפיע הן על פריון הגבר והן על פריון האישה. בקרב גברים עם השמנה, ניכרת ירידה באיכות הזרע, בריכוזו ובמוטיליות (תנועתיות) שלו. בקרב נשים עם השמנה, נדרש זמן רב יותר להשגת היריון, ייתכנו יותר הפלות חוזרות ומוקדמות, ויש פחות שיעורי היקלטות. ההשפעות השליליות הללו הן הפיכות, וירידה של כ-5-10% במשקל עשויה לשפר באופן משמעותי את הביוץ ואת שיעורי ההיקלטות.

לא רק משקל יתר הוא בעייתי. גם תת משקל אינו מצב רצוי. לגברים בתת משקל ריכוזי זרע נמוכים יותר לעומת גברים במשקל תקין. תת משקל בנשים ורקמת שומן מועטה במיוחד,  קשורים בתפקוד שחלתי לקוי ובהפרעות בביוץ. כמו כן, בקרב נשים בתת משקל סיכון מוגבר ללידה מוקדמת. בטיפולי פריון, שיעור ההריונות מרובי העוברים גדול יחסית, ומגדיל אף יותר את הסיכון ללידה מוקדמת. משקל תקין, אפוא, חשוב הן להתעברות והן לשמירה על היריון בריא וללידה במועד.

דיאטה
אכילה באופן בריא ומאוזן חשובה לשמירה על הבריאות הכללית. כאשר מתכננים היריון, קבוצות מזון מסוימות עשויות להשפיע על הפוריות יותר מאחרות. מומלץ  להגביר צריכת שומן חד בלתי רווי (שמן זית, אבוקדו, טחינה) ולצמצם צריכת שומני טראנס (חטיפים, מאפים ומזון מתועש). מומלץ להגביר צריכת חלבון מן הצומח, להעדיף פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך, לצרוך מוצרי חלב מלאים, וליטול תוסף תזונה (מולטיויטמין וברזל). לגברים מומלץ לצמצם צריכת מוצרי חלב ומוצרי בשר מתועשים, ולהגביר צריכת ירקות, ופירות.

פעילות גופנית
 פעילות גופנית חשובה ותורמת לבריאות הגוף והנפש. פעילות מתונה נמצאה כמשפרת את איכות הזרע אצל גברים, אולם פעילות מאומצת מידי עלולה לפגוע באיכותו. גם בקרב נשים, פעילות אינטנסיבית ומאומצת במיוחד, של 5 שעות בשבוע ויותר, עלולה לגרום לבעיות פריון (אצל נשים במשקל נמוך). עבור נשים עם עודף משקל או השמנה, פעילות גופנית מתונה, כחלק מתהליך של ירידה במשקל, עשויה לשפר את הביוץ. 

עישון
עישון פוגע באיכות הזרע של הגבר, ופוגע בתפקוד השחלתי וברזרבה השחלתית של נשים.

אלכוהול
ידוע כי לצריכת אלכוהול יש קשר לירידה בפריון, אולם לא ידועה הכמות הנחשבת כבטוחה לצריכה. כאשר מתכננים היריון או במהלך טיפולי פריון, מומלץ ששני בני הזוג יימנעו משתיית אלכוהול.

קפאין
מומלץ לא להרבות בשתיית משקאות המכילים קפאין. כמות נמוכה מ- 200 מ"ג/יום (1-2 כוסות  קפה/יום), ככל הנראה אינה משפיעה על פוריות האישה. יש לזכור שקפאין מצוי גם בתה, במשקאות אנרגיה ובקולה.

לחץ ומתח נפשי
מחקרים תצפיתיים מראים כי מחד, מתח עלול להוביל לפגיעה בפוריות, ומאידך, טיפולי פוריות עלולים לגרום למתח רב (עצם האבחנה של אי פריון, מעקבים, בדיקות מרובות, טיפולי פריון). כדאי לעסוק בהרפיה ובהפגת מתחים, בעזרת פעילות גופנית מתונה, יוגה, מדיטציה  או כל פעילות מהנה ומרגיעה…

כאמור, מגוון גורמים עלולים להשפיע על פריון הגבר ועל פריון האישה. את טיפולי הפריון עוברות בדרך כלל הנשים (המעקבים, הזריקות, השאיבות, ההחזרות…), אולם לשני בני הזוג עשויה להיות השפעה על מצב אי הפריון. לפיכך, מומלץ כי שני בני הזוג יתגייסו לשינויים באורח החיים על מנת להיטיב את הסיכויים להצלחה לפני ובמהלך טיפולי הפריון.