על פאפ, פפילומה והקשר לסרטן צוואר הרחם

מהי בדיקת פאפ? מהו נגיף הפפילומה וכיצד נדבקים בו? ומה הקשר לסרטן צוואר הרחם?  ד"ר יעקב סגל, מומחה ביילוד וגינקולוגיה במכבי, מסביר על החשיבות שבביצוע בדיקת פאפ ובקבלת החיסון נגד ווירוס הפפילומההמאבק בסרטן צוואר הרחם

בעבר סרטן צוואר הרחם היה נחשב לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים בקרב נשים גם במדינות מפותחות, אך כיום שכיחותו ירדה באופן משמעותי עם כניסתן של בדיקות לגילוי מוקדם של צוואר הרחם – בדיקות הפאפ, וכן כניסתו של החיסון נגד ווירוס הפפילומה.

כדי להבין לעומק מה מתרחש בגוף במצב של מחלה, ראשית חשוב להסביר כיצד בנוי צוואר הרחםצוואר הרחם הוא איבר הממשיך את הרחם עצמו ובולט אל תוך הנרתיק, ותפקידו הוא לשמור על היריון תקין, ולמנוע הפלות ולידות מוקדמות. בגלל שהנרתיק הוא איבר פתוח וצוואר הרחם בולט לתוכו, הוא חשוף לזיהומים שונים, הנגרמים בעיקר באמצעות יחסי מין, ובין הזיהומים המסוכנים ביותר עבורו נמצא ווירוס הפפילומה, שבמידה ונדבקים בו הוא יכול לגרום להתפתחות של סרטן בצוואר הרחם.

מהי בדיקת הפאפ

בדיקת פאפ היא בדיקה פשוטה ולא כואבת, שבמהלכה נלקח משטח מצוואר הרחם ונשלח למעבדה. במעבדה בודקים אם יש תאים לא תקינים שעברו שינויים טרום סרטניים. במידה ומתגלה תוצאה לא תקינה (יש תאים בעלי פוטנציאל ממאירות גבוה), ניתן לטפל בקלות לפני שמתפתח תהליך סרטני.

נכון להיום מכבי שירותי בריאות הינה הקופה הראשונה בארץ שהציעה בדיקה מקיפה, שבה בודקים את זני ווירוס הפפילומה (HPV) שהם בעלי פוטנציאל ממאירות גבוה. ווירוס הפפילומה אחראי להימצאות תאים טרום ממאירים בצוואר הרחם והתפתחותו של סרטן צוואר הרחם, ולכן באמצעות בדיקה זו, ניתן לדעת מי הנשים שבסיכון מוגבר לחלות במחלה.

לנשים שמתגלות כנשאיות של הווירוס עם פוטנציאל הממאירות הגבוה, נבצע גם בדיקה ציטולוגית, שמתבצעת כמו בדיקת הפאפ הרגילה, והיא מאפשרת זיהוי משמעותי יותר וטיפול מוקדם שמונע את התפתחות המחלה.

את בדיקת הנישאות HPV לזיהוי ווירוס הפפילומה, ניתן לבצע עצמונית במרבית מעבדות מכבי  (self sampling)

כיצד נדבקים בווירוס הפפילומה ומה הם הסימפטומים למחלה?

סרטן צוואר הרחם נגרם ע"י הדבקה בנגיף הפפילומה (HPV). ההדבקה במחלה נעשית באמצעות מגע מיני ויכולה לקרות בכל גיל. חשוב לציין כי לא רק נשים נדבקות בווירוס אלא גם גברים נמצאים בקבוצת הסיכון. המחלה מתבטאת בהופעת נגעים יבלתיים על איבר המין, סביב פי הטבעת ו/או על שק האשכים. לכן, החיסון ניתן היום גם לגברים וניתן לאבחן את הופעתו אצל רופא עור או אורולוג.

מה קורה לאחד הדבקה בווירוס?

זמן הופעת הנגעים הוא בין 8 ימים עד 8 חודשים. ייתכן שהמטופל לא יודע שהוא נדבק, ופתאום תופיע ירידה במערכת החיסונית. המחלה יכולה להתבטא בכל מיני מצבים בהם הגוף עובר שינוי: בהיריון, בקרב מעשנים, עקב טיפולים שפוגעים במערכת החיסון, אצל נשים מושתלות כליה שמקבלות חומרים מדכאי מערכת חיסון וכו'.

לשמחתנו, בערך 90 אחוז מהדבקות במחלה נעלמות לבד עד גיל 30, ורק באחוז קטן מהמקרים המחלה נשארת. לכן ברגע שיש הדבקה, חשוב לעקוב אחר המטופלים עד להיעלמות המחלה, ויש פרוטוקול עבודה מסודר לטיפול בנדבקים או בנשאים.

מאיזה גיל מומלץ לבצע בדיקת פאפ?

מומלץ לבצע את הבדיקה החל מגיל 25 ועד 65. למידע אודות הזכאות לביצוע הבדיקה >>

 מהו החיסון נגד ווירוס הפפילומה ומאיזה גיל ניתן להתחסן?

מכבי שירותי בריאות ממליצה על החיסון נגד ווירוס הפפילומה בהתאם להמלצת ולהנחיית משרד הבריאות. החיסון בטוח ויכול להגן מפני הווירוס, והוא מתבצע באמצעות זריקה קטנה בזרוע. החיסון אפקטיבי מאוד כשמדובר בזנים בעלי פוטנציאל ממאירות גבוה, וניתן גם בקרב ילדים בכתה ח'. כיום החוקרים בתחום עובדים על פיתוח של חיסון נוסף שייתן מענה בטיפול בתתי זנים נוספים של הווירוס.

חיסון נגד נגיף הפפילומה (HPV) – לתנאי הזכאות המלאים לחברי מכבי >>