דיאפרג – מה? כל מה שרציתם לדעת על הכובעון הנשי

עולם אמצעֵי המניעה כיום מציע לזוגות מגוון רחב של אמצעים לקיום יחסי מין בטוחים, המותאם לצרכיהם והעדפתם. הדיאפרגמה מאפשרת דווקא לנשים לקחת אחריות לידיהן ולא לחכות לגבר שיביא עימו את אמצעי המניעה.

ד"ר קובי כהן, מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית במכבי ומנהל את איה מדיקל מרכז לבריאות האישה בבית חולים אסותא מסביר.

"הדיאפרגמה היא אמצעי מניעה בצורת כובעון קשיח מגומי המוחדר לנרתיק לפני קיום יחסים. היא למעשה חוסמת את צוואר הרחם ובכך מונעת חדירת זרע לתוך הרחם. את הדיאפרגמה ממלאים עד 2/3 בקוטל זרע ויעילותה במניעת הריון עומדת על 80-95 אחוזים, תלוי במיומנות האישה בהחדרתה. צריך אם כך לקחת בחשבון שתוך השימוש בדיאפרגמה קיים סיכון של 5-8 אחוזים להריון".

"גודל הדיאפרגמה נע בין 50-90 ס"מ והתאמתה לאישה נעשית ע"י רופא נשים. הגודל המתאים עשוי להשתנות במהלך הזמן, בשל לידות או בשל עליה במשקל הגוף. כשיש התאמה מושלמת, האישה לא תרגיש בקיומה. חשוב לתרגל את החדרתה כיוון שהפעמים הראשונות עלולות להיות מסורבלות ולא נוחות".

"החדרת הדיאפרגמה מתבצעת לפני קיום היחסים והיא נשארת בפנים 6-8 שעות לאחריהם, אך לא יותר מ-24 שעות כדי שלא יתפתח זיהום. החומר ממנו עשויה הדיאפרגמה הוא לָטֶקס, לכן בדומה לקונדום, אין לעשות שימוש בחומרי סיכה ("לוּבּריקָנטים") על בסיס שמן אלא רק בכאלה על בסיס מים.
הוצאתה אפשרית באמצעות האצבע ויש לשטוף אותה במים פושרים ולוודא שלא נוּקבה. לאחר מכן יש לאחסנה באריזתה. יש להחליף דיאפרגמה לאחר שנתיים".

"יתרונותיה בכך שהיא מאפשרת לאישה לקחת אחריות על נושא אמצעי המניעה והיא טובה לנשים שלא רוצות לקחת גלולות או להשתמש בקונדום. היא נוחה לנשיאה בתיק ומספקת הגנה יעילה.
החסרונות מתבטאים בכך שהיא אינה מגנה ממחלות, לא ניתן להשתמש בה בזמן וסת ויש צורך להתאמן בהחדרתה כדי להגיע למיומנות הנדרשת. כמו כן הסיכון לזיהומים שונים עולה ונשים הרגישות ללָטֶקס או לקוטלי זרע לא יכולות להשתמש בה. לא מומלץ להשתמש בה לאחר ניתוחים גניקולוגיים, הפלות, במקרים של שרירי אגן חלשים או למי שבעברה היסטוריה של תסמונת ההלם הרעלי".

"עוד נקודה שראוּי לציין לידיעת זוגות דתיים: הדיאפרגמה מוּתרת מבחינה הלכתית, שכן בניגוד לקונדום, הזרע כן מגיע לאזור הנרתיק ואין חשש של שפיכת זרע לבטלה".