סקס בטוח זה לא רק שימוש בקונדום – כיצד אוכל להגן על עצמי מפני וירוס הפפילומה והשלכותיו

עד היום מקובל היה לחשוב כי הדרך היחידה להימנע ממחלות מין היא ע"י בחירת בני זוג מתאימים ושימוש בקונדום. הבעיה היא כי במקרה של הדבקות בווירוס ההפילומה, שני אמצעים אלו אינם מגנים ב-100 אחוז מפני הדבקות. 

"ווירוס הפפילומה מאוד נפוץ באוכלוסייה, בעיקר באוכלוסייה הצעירה. קונדום אינו מגן בצורה מוחלטת מפני הווירוס וזאת מכיוון שהנגיף עובר במגע עור בעור", מסביר לנו ד"ר אדוארדו שכטר, מנהל מרפאת צוואר הרחם במרכז לבריאות האישה במכבי ויו"ר החברה לקולפוסקופיה.

אז מה עושים על מנת להימנע מהדבקות בנגיף?

"ההגנה האידיאלית מבוססת על חיסון, המוזרק לשריר בשלוש מנות על פני 6 חודשים. מומלץ לבצעו בגיל צעיר, לפני תחילת קיום יחסי המין. יש לציין שהחיסון יעיל נגד ספקטרום רחב של נגיפים, לכן גם אם אישה קיימה יחסי מין ונחשפה לחלק מהנגיפים, היא עדָין יכולה ליהנות מיתרונות החיסון. אגב, חשוב לציין כי גם בנים יכולים לקבל את החיסון המגן בין היתר מפני יבלות מין".

כיצד הידבקות בווירוס יכולה לגרום לסרטן צוואר הרחם?

"הדרך מהחשיפה של הווירוס עד לסרטן ארוכה מאוד. לא כל מי שנחשף לווירוס יחלה בסרטן .אצל רוב הנשים שנחשפו לווירוס הגוף יתמודד ויתגבר עליו  באופן עצמאי. הבעיה היא עם אותה קבוצה קטנה בה הווירוס נשאר בגוף באופן קבוע. במקרים אלה יכול להתפתח סרטן ברירית צוואר הרחם. עד כה המניעה היחידה שהייתה לנו הייתה לגלות שינויים טרום סרטניים ע"י משטח PAPולטפל בהם, בתקווה שהם לא יתפתחו לסרטן. החיסון שיש לנו היום מונע מלכתחילה את שהות הווירוס בגוף לתקופות ארוכות ומונע התפתחות הסרטן".

כאשר אני נמצאת עם פרטנר קבוע, האם עדָין עלי להחסן מפני וירוס הפפילומה?

"באופן עקרוני, הווירוס מונע את ההדבקות לפני החשיפה. ברור שבזוגיות מונוגמית, עד כמה שאפשר להיות בטוח, אין חשיפה והיעילות של החיסון פחות חשובה, או קטנה יותר. בכל מקרה חשוב לבצע בדיקת PAP. הביטוי לווירוס יכול להופיע שנים לאחר ההדבקה, גם לפני התקופה בה בני הזוג נכנסו למערכת יחסים קבועה".