עושים לכם סדר בגרון – סתם כאב גרון או "אנגינה" של ממש?

חג הפסח הוא אחד החגים היותר מוזיקליים בחגי ישראל. ליל הסדר הוא ערב של שירים, מנגינות ונעימות. וכדי שליל הסדר יעבור עליכם בשירה שתרים את הגג ותסמן את הדרך לאליהו, אתם צריכים גרון בריא וחזק! הבעיה? הגרון שלכם מהווה בית חם לכל מיני מזיקים שרוצים לטעום יחד איתכם ממטעמי החג.

אם לרוע המזל גרונכם מתחיל לגלות סימני כאב בזמן הזה של השנה, חשוב שתדעו אם מדובר בסתם גרון כואב כתוצאה מאוויר יבש וקריר או בדלקת של ממש. יש כמה סימנים מקדימים שיכולים לתת לכם הערכה לאן מועדות פניכם – לגירוי זמני וחולף של הגרון בשל התקררות ויראלית, או למערכת זוגית מחייבת עם טבליות אנטיביוטיקה שנגרמת בשל דלקת חיידקית (המכונה גם בפי העם "אָנגינה"). הנה כמה מהם:

תעשו אהההה – הצצה חפוזה בגרון יכולה לתת תמונה ברורה על המצב. במקרים רבים, דלקת חיידקית מתבטאת בכתמים לבנים שמכסים את רקמות הגרון והשקדים.

נוזל לכם? אף דולף ושיעול טורדני אכן יכולים לגרום לשריטות וגירוי בגרון, אך הם פחות שכיחים במקרים של דלקת חיידקית, לכן אם אתם נתקלים בסימפטומים של התקררות בנוסף לכאב גרון, יותר סביר שזו אשמת וירוס כלשהו ולא החיידק.

חם… מתחמם… רותח! נכון, גם במקרים של התקררות עלול להתפתח חום, אך חום של 38.5 מעלות או יותר מעלה את הסיכוי שמה שמתפתח לכם בגרון הוא דלקת.

ומה שלום הבלוטות? בלוטות לימפה נפוחות הן סימן לעוצמת הקרב שמתחולל לכם בגוף בזמן דלקת. מערכת הלימפה מגיבה לפולש הזר והתוצאה מתבטאת בגדילה של בלוטות הלימפה.

עוד לא אביב אבל כבר פורח? זאת אמנם תופעה נדירה יחסית, אבל היא בהחלט יכולה להופיע. פריחה שמתפשטת בפָּנים ובצואר ולאחר מכן לשאר הגוף יכולה להיות ביטוי של מחלת השָׁנית (סקָרלָטינה, Scarlet Fever) הנגרמת כתוצאה מזיהום חיידק הסטרֶפּטוֹקוֹקוּס שגרם לדלקת הגרון. אל דאגה, זה לא משהו שקצת אנטיביוטיקה לא יכולה לסדר.

כאב גרון מהתקררות ומוירוסים בד"כ חולף מעצמו ללא סיבוכים (אלא רק אצל אנשים מוחלשים או חולים במחלה כרונית קשה). גם דלקת חיידקית חולפת מעצמה בד"כ, אך ללא טיפול עלולים להיות לה סיבוכים, כגון דלקת כליות או דלקת קרום הלב. לכן חשוב לזהות אותה ולטפל בה. כדאי לדעת, שהזיהוי על סמך הסימנים הקליניים שהוזכרו אינו מדויק ומוחלט.  בכל מקרה שאינכם בטוחים ממה אתם סובלים, גשו להיבדק. משטח גרון פשוט יכול לתת אבחנה מדויקת יותר ולייעל את הטיפול.

אנטיביוטיקה היא הטיפול המומלץ במקרה של דלקת חיידקית. כאשר הגורם לכאב הוא וירוס, אנטיביוטיקה אינה יעילה כיוון שהיא עובדת רק נגד חיידקים וחשוב לזכור ששימוש מיותר בה מסכן אותנו בהתפתחות חיידקים עמידים לטיפול בעתיד.

http://www.webmd.com/cold-and-flu/ss/slideshow-anatomy-of-a-sore-throat